Hej alla!

Jag inser att jag har vad som verkar vara billiga/urusla träfilar (Biltema) och skulle vilja skaffa mig ett uppsättning bra sådana… Typ 250-300 mm långa inkl handtag, en rund, en plattfil och en halvrund - kanske i två olika ”grovlekar” / ”huggningar”.

Någon som har tips på bra träfilar? Rubanks Verktygs har ju massor med raspar att välja mellan men väldigt få filar…

Googlar man runt hittar man ofta Bachos träfilar men jag tycker att andra verktyg från Bacho tappade i kvalite för en del år sedan, men dom kanske har skärpt sig?

Som sagt, någon som har rekommendationer på bra träfilar?

Tack på förhand!
/Rikard

Rickard.
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Rimligt prissatta och min uppfattning är att det är bra grejer om än det inte är lika coolt som t ex handgjorda raspar.
Tack för tipset, nu var det inte raspar utan filar jag var på jakt efter men dom hade ett set med sådana som såg intressanta ut. Någon som har erfarenhet av Ajaxfilar?

/Rikard

• Fem verktygsfiler med blåsvarta handtag, olika former och storlekar, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Om du kollar Narex på rubank.se så hittar du nog vad du söker.
Mycket bra företag med stort sortiment.

Dag

• Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Om du kollar Narex på rubank.se så hittar du nog vad du söker.
Mycket bra företag med stort sortiment.

Dag
Nu var det alltså inte raspar jag var ute efter utan mer fintandade filar - har kikat runt mycket hos Rubank men hittar i princip bara raspar…. (och dom svarar inte på min förfrågan jag ställt till dom).

Har köpt Narex svarvstål och stämjärn från Rubank tidigare men hittar inga filar där nu…

/Rikard

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Kolla på Amazon.se.
Där finns lite att välja på.
Dag

Fine-tools.com har också lite att välja på

Rickard.
Aha, jag vet då inte om det finns specifika fina träfilar utan det är väl egentligen bara en metallfil men dom funkar såklart på trä också men jag skulle inte leta efter någon särskild kvalité här utan även billiga lär funka lika bra den har grov huggning.

På vilket sätt är finns Biltema-filar usla? Alla filar som används på trä tenderar att sätta igen, brukar bli bättre om man bara borstar ut dem

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
På vilket sätt är finns Biltema-filar usla? Alla filar som används på trä tenderar att sätta igen, brukar bli bättre om man bara borstar ut dem
Håller med @Frustrator.
Har själv förutom olika raspar några Bachofilar som angavs vara ”for metal/wood” när jag köpte dem. Vet att Bachos rykte är ifrågasatt men nu pratar vi om enkla verktyg som brukas för att forma trä som är ett relativt mjukt material i allmänhet. De skulle behöva vara tillverkade av ”Superkinesium” för att inte klara det, och det är de inte.

Använder filarna sällan men som skrevs sätter de igen relativt kvickt och får rensas med filkarda eller tryckluft. Jag är nöjd med dem men tror att de är obetydligt, om alls, bättre än andra märken. Regelbunden rensning är förmodligen mer avgörande än märke.

Använder mina raspar mycket oftare än de släta filarna; grovformar med rasp men går sedan ofta över till slippapper som jag tycker är väl så snabbt och enkelt.
Med det sagt skulle jag inte göra ett stort projekt av att hitta träfilar utan köpa något som känns vettigt och testa med tanke på att alla filar måste rensas.

//Ronnie

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag hade nog klistrat på sandpapper på en pinne (eller en metallfil) för att få liknande effekt. Eller finns det någon annan anledning till att använda en fil istället för sandpapper?

Ptja, en har gått av utan att den utsattes för någon speciellt hårdhänt hantering. Flera handtag har lossnat och den jag använt mest har blivit märktbart slö efter att jag har använt den på ek ganska flitigt.

Borstar och blåser ren dom med jämna mellanrum så det är inte problemet…

/Rikard

R rikard454 skrev:
Ptja, en har gått av utan att den utsattes för någon speciellt hårdhänt hantering. Flera handtag har lossnat och den jag använt mest har blivit märktbart slö efter att jag har använt den på ek ganska flitigt.

Borstar och blåser ren dom med jämna mellanrum så det är inte problemet…

/Rikard
Ja, det lät ju riktigt dåligt. Var det någon form av nålfil eller en vanlig stor fil som gick av? Att få en stor fil att gå av låter ju som ett reklamationsärende..

Svårt att veta vad som är ganska flitigt men om du använt lite, på många grejer, så är den väl utsliten och du får testa någon annan sort.
Om du filat mycket på samma område så du slitit ut den så kanske du ska ha både en rasp och en fil ;)

Mässingborste? Stålborste slöar onödigt upplever jag. (Men är en personlig upplevelse, finns säkert ngn här som vet om det bara är känsla eller fakta)

Ja, det lät ju riktigt dåligt. Var det någon form av nålfil eller en vanlig stor fil som gick av? Att få en stor fil att gå av låter ju som ett reklamationsärende..

Svårt att veta vad som är ganska flitigt men om du använt lite, på många grejer, så är den väl utsliten och du får testa någon annan sort.
Om du filat mycket på samma område så du slitit ut den så kanske du ska ha både en rasp och en fil ;)

Mässingborste? Stålborste slöar onödigt upplever jag. (Men är en personlig upplevelse, finns säkert ngn här som vet om det bara är känsla eller fakta)
Det var en liten nålfil som gick av, och det är en mässingsborste jag använt…

/Rikard

De filar jag har som är bäst kvalitet är öbergs. Brukar dyka upp titt som tätt på Tradera.

Ja nålfilar tål ju inte så mycket tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.