Byggahus.se

Tips på bra billig cirkelsåg/sänksåg för amatörperson.

1. C
    Medlem · Jönköping · 261 inlägg

cazz

Medlem
    Är på jakt efter en cirkelsåg/sänksåg som jag främst ska ha till att såga skivor (playwood, board, MDF osv)
    Finns ju en hel del att välja från 400 kr och uppåt.

Finns även en Bosch Multisåg PKS 16 som har fått bra betyg.
    https://www.clasohlson.com/se/Multisåg-Bosch-PKS-16-/p/40-9379

Det jag främst behöver stöd för är att det ska bli rakt :)
    Så jag tittade på om det fanns en såg upp till 2k med skena då det ska det göra lättare för en att såga rakt :)
    Men det var inte lätt att hitta så man undrar vad för råd man kan få.

Man är ju inget proffs så att köpa verktyg för 5000 kr som man använder då och då känns inte lockande.

2. N
    Medlem · 1 531 inlägg

Niq

Medlem
    Evolution handcirkel med skena kanske är något. Ganska billig och har fått bra recensioner på nätet. Men jag har aldrig användt någon så vet inte hur dom är på riktigt.

3. M
    Husägare · Skåne · 620 inlägg

mrVoodoo

Husägare
    Mitt första tips verkar tyvärr vara slut i lager, men om du kikar runt kanske du kan hitta den i lager och kanske t.o.m billigare någonstans. Eller kanske den kommer in i lager, får höra sig för ang lagerstatus verkar det som.
    Som budgetalternativ för en "hempulare" hade jag tagit den här:
    https://www.ffx.co.uk/tools/product...Mm-Multi-Material-Circular-Saw-3X340Mm-Tracks

och kompletterat med 2x1400 skenpaket
    https://www.ffx.co.uk/tools/product/Evolution-St2800-0849713081476-1400Mm-Guide-Rail-Track-2Pk

Jag hade monterat ihop två av de korta skenorna som medföljer permanent till en 600 skena, den sista på 300mm hade jag skruvat fast ett anslag på för att ha en "kapmojäng" till reglar, brädor etc.
    Då har du en såg som kan kapa både trä och metall, en 600mm skena, 2st 1400mm skenor och en 300mm med anhåll för reglar o.s.v för ~ 2k. Jag tror det är ganska svårslaget prismässigt, och jag tror att skenorna är kompatibla med t.ex. Makita och Festool om du får för dig att uppgradera såg.

Ja, det är en "kinasåg" och jag avråder i mångt å mycket att köpa billiga verktyg, men den har iaf fått väldigt bra omdöme och du får "mycket såg/skenor" för pengarna iaf.

4. M
    Husägare · Skåne · 620 inlägg

mrVoodoo

Husägare
    Men vafan....Niq slog mig med 2 min.... måste lära mig skriva snabbare, och kanske vara lite mer kortfattad :crysmile:

5. F
    Medlem · Borlänge · 379 inlägg

F_man

Medlem
    Billigast blir en vanlig svettig cirkelsåg (villen som helst fungerar) med egentillverkade skenor, eller en rätskiva som du spänner fast i det du skall kapa. Jag har en gammal Skil och en batteridriven Ryobi, båda klockrena.

Finns ett par trådar här på forumet. Eller om du kollar "make your own circular saw rail/guide" på Youtube.
    Ett snabbt exempel (vet ej om bäst):

Går bra att göra med masonite/osb/plywood.

• Laddar…
  6. C

cazz

Medlem
    Hmm ser ju bra ut att det är enkelt att göra eget skena.
    Är lite sugen på den där multi, liten i en låda och borde fungerar lika bra som en cirkelsåg/sänk såg.

har en sticksåg men det känns enklare med en cirkel/sänk såg.

7. L
    Medlem · Stockholm · 180 inlägg

Lovan83

Medlem
    16 mm sågdjup är ganska begränsande...
    Jag hade nog hellre köpt en ”dyrare” (tom en billigare) cirkelsåg på Biltema. Blir nog billigare när du behöver byta klinga om inte annat :)

8. C

cazz

Medlem
    mm det är sant, tittade lite på att det är max 16 mm men frågan är om man behöver kapa skivor som är större?

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Ibland vill man kapa en 45mm regel eller bänkskiva så då är det dumt att gå på något såpas begränsat som 16mm

10. screamin-daemon
    Medlem · - · 854 inlägg
    Kort svar: Ja.

Visst går det att kapa ex. 15mm plywood, men man vill ju ha lite marginal så att man inte failar pga. liiite ojämnt underlag. Man vill även att tändarna ska hamna ett par mm under skivan.
    Bosch-sågen ser ut som renodlad skräp imo, hade satsat på en vanlig cirkelsåg plus skena alt. Scheppachs halvmeh-sänksåg eller @mrVoodoo förslag (som även finns på Amazon.de för €129 inkl. frakt)

11. C

cazz

Medlem
    Scheppachs så intressant ut, Bra pris för det man får samt bra att man "sponsrar" svenska affärer.
    Den i Amazon verkar ju också bra till ett längre pris,
    Båda har jag aldrig hört talas om så det gäller tänka till.

Sedan är ju frågan om man ska satsa på sladdbunden eller batteri.

Har en bra skruvdragare nu (köpte Boxer när Jem&Fix reade ut dom då de verkar slutade med det märket) annars hade det kanske varit något att tänka på att satsa på samma "familj" och dela batterierna.

Skit också vilken beslutångest man har ;)

Eller helt enkelt köpa en billig Skil och sedan bygga en skena
    https://www.bauhaus.se/cirkelsag-skil-5940-inkl-3-sagblad-800w-eldriven

12. C

cazz

Medlem
    Redigerat 7 jul 2020 19:57
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.