8 106 läst · 38 svar
8k läst
38 svar
Tips på bra all-around Handöverfräs som håller länge?
Hej!
Någon som har tips på en bra handöverfräs för alltiallo-jobb? Jag fräser ibland profiler för att runda av hörn så den behöver ha parallellanslag. Ibland fräser jag hela ytor med en släde (router sled) så den får gärna ha ett djup på minst 50mm, gärna mer. Sällan några stora ytor dock, oftast kör jag med ett litet fräs-stål på 16 mm så det blir inte så tungt ändå. Men det är bra om den har en revolver så att jag kan fräsa lite i taget och ta mig fram till mål-djupet. Den måste också gå att köra i en sådan släde, jag har sett att vissa har handtagen väldigt lågt sittandes...
Den ska också gå att fästa i ett fräsbord, har den bara hål i under-plattan så kan jag fästa den. (Alla mina står har förresten 8 mm fattning.)
Idag la min 2 år gamla Meec handöverfräs från Jula av efter 2 år. Det har inte haft många drift-timmar, man kan nog räkna dem på ena handen. Det är nog min andra eller tredje billiga fräs, jag kan absolut tänka mig att lägga några fler tusenlappar denna gången. Också gärna inte batteri.
Någon som har tips på en bra handöverfräs för alltiallo-jobb? Jag fräser ibland profiler för att runda av hörn så den behöver ha parallellanslag. Ibland fräser jag hela ytor med en släde (router sled) så den får gärna ha ett djup på minst 50mm, gärna mer. Sällan några stora ytor dock, oftast kör jag med ett litet fräs-stål på 16 mm så det blir inte så tungt ändå. Men det är bra om den har en revolver så att jag kan fräsa lite i taget och ta mig fram till mål-djupet. Den måste också gå att köra i en sådan släde, jag har sett att vissa har handtagen väldigt lågt sittandes...
Den ska också gå att fästa i ett fräsbord, har den bara hål i under-plattan så kan jag fästa den. (Alla mina står har förresten 8 mm fattning.)
Idag la min 2 år gamla Meec handöverfräs från Jula av efter 2 år. Det har inte haft många drift-timmar, man kan nog räkna dem på ena handen. Det är nog min andra eller tredje billiga fräs, jag kan absolut tänka mig att lägga några fler tusenlappar denna gången. Också gärna inte batteri.
AEG MF 1400 KE eller kanske Bosch GMF 1600 CE?Andreas Lundgren skrev:Hej!
Båda kommer dubbla basar och är kraftfulla.
Dock tror jag mig läst att Boschen har utgått eller är på väg att göra det, dessutom har en del haft problem med elektroniken.
Finns en tråd här, där båda diskuteras:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/
Har själv en GMF 1600 sedan en hoper år och den har funkat bekymmerslöst för mig.
Hej!Andreas Lundgren skrev:Hej!
AEG 1400 maskinen ger dig bra en maskin med dubbla basar och när du har den i ett fräsbord kan du justera fräshöjden uppifrån. Maskinen har inbyggd belysning på frässtålet och är väldigt gediget byggd.
Aktuellt pris på Amazon just nu.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För lågbudget skulle jag satsa på överhandsfräsen Stigen tipsar om. För premium skulle jag gå på Festool OF1400. Har inte blivit besviken en enda sekund sen jag bytte upp mig till den och det är med ett leende på läpparna jag plockar fram den när det ska fräsas.
Hej @kniv!K kniv skrev:
Kan inte säga emot dig. Festool andas och luktar kvalitet!
Känslan och doften som när man öppnade lådan till ett nytt Märklinlok!
Tysk kvalitutta!
Men över dubbla priset men inte dubbla basar. Jag tror att det blir bättre för TS att ha en bas fast monterad i sitt bord och enkelt flytta motorpaketet mellan dom två basarna. Men smaken är som baken. Delad!
Dag
Bästa svaret
Hittade denna, men då batteri.
Inte speciellt kraftfull.
Men tilltalande pris.
Sladdvariant, samma effekt som ovan.
Makita har denna, som känns som kantfräs med 3 basar.
Verkar vara utgående.
Logga in
Skapa konto
Inte speciellt kraftfull.
Men tilltalande pris.
Sladdvariant, samma effekt som ovan.
Logga in
Skapa konto
Makita har denna, som känns som kantfräs med 3 basar.
Logga in
Skapa konto
Verkar vara utgående.
Redigerat:
Jag skulle satsat på en bättre begagnad festool som ligger i ungefär samma prisspann som nya märkesmaskiner. Det faktum att man kan få tag på reservdelar under extremt långa tidshorisonter gör dom prisvärda.
Jag kör en OF1400 som ibland kan vara i största laget, har dock kompletterat denna med makitas lilla för att fräsa kanter med kullagrade stål, den funkar faktiskt helt ok.
Annars funkar väl valfri märkesmaskin som matchar behoven och bör hålla betydligt bättre, fenomenet med att verktygen bara går sönder helt plötsligt efter relativt få driftstimmar är något som jag upplever i princip uteslutande handlar om meec, biltema, cotech osv. Har aldrig riktigt förstått fenomenet med att köpa billigt skit med motivering att man använder så extremt sällan och att man nästan räknar med att den bara ska hålla några år men att det ”bara är att köpa en ny för det är så billigt” Detta är ju ur miljösynpunkt helt förkastligt. Då är det väl mer värt att hyra och få använda en märkesmaskin som gör jobbet bra när man väl behöver dom? Och använder man så ofta att det blir för dyrt att hyra börjar det närma sig att det istället lönar sig med en märkesmaskin om inte annat begagnad.
Jag kör en OF1400 som ibland kan vara i största laget, har dock kompletterat denna med makitas lilla för att fräsa kanter med kullagrade stål, den funkar faktiskt helt ok.
Annars funkar väl valfri märkesmaskin som matchar behoven och bör hålla betydligt bättre, fenomenet med att verktygen bara går sönder helt plötsligt efter relativt få driftstimmar är något som jag upplever i princip uteslutande handlar om meec, biltema, cotech osv. Har aldrig riktigt förstått fenomenet med att köpa billigt skit med motivering att man använder så extremt sällan och att man nästan räknar med att den bara ska hålla några år men att det ”bara är att köpa en ny för det är så billigt” Detta är ju ur miljösynpunkt helt förkastligt. Då är det väl mer värt att hyra och få använda en märkesmaskin som gör jobbet bra när man väl behöver dom? Och använder man så ofta att det blir för dyrt att hyra börjar det närma sig att det istället lönar sig med en märkesmaskin om inte annat begagnad.
Ska man ha en liten kantfräs, med effekt på sisådär 700W så bör den vara på batteri, så sjukt mycket smidigare att använda då. Både dewalt och makitan finns med batteri också. Dock så är de ju något klena egentligen för frässläde och bord, i mitt tycke. Även om det går och jag har kört med Maktian i släde. Men man får gå ner i dimension på stålen och köra flera gånger, så tar mkt längre tid. Dock vill man nog nästan köra 12mm stål på dom två applikationerna, även om 8mm funkar bra i de flesta fall.FredrikR skrev:
Därav hade jag satsat på AEGn eller Festool, som passar TS beskriva behov mycket bättre. Hade inte lagt en krona på Bosch GMF 1600 för dom pengarna, bättre då att lägga till ytterligare lite och gå upp i kvalité avsevärt. Men jag är ju biased också, så är klart vad jag skulle valt. Men har provat mig fram med flera olika så helt taget ur luften är det inte.
Jag gick i dessa tankar men eftersom att jag till 90% vill ha dammsugare när jag fräser faller lite konceptet med batterimaskiner och jag valde ändå en kantfräs med sladd, att jag dessutom inte hade behov av batteriet spelade också in då dom av någon anledning kör dom lite klenare batterierna till dessa fräsarK kniv skrev:Ska man ha en liten kantfräs, med effekt på sisådär 700W så bör den vara på batteri, så sjukt mycket smidigare att använda då. Både dewalt och makitan finns med batteri också. Dock så är de ju något klena egentligen för frässläde och bord, i mitt tycke. Även om det går och jag har kört med Maktian i släde. Men man får gå ner i dimension på stålen och köra flera gånger, så tar mkt längre tid. Dock vill man nog nästan köra 12mm stål på dom två applikationerna, även om 8mm funkar bra i de flesta fall.
Därav hade jag satsat på AEGn eller Festool, som passar TS beskriva behov mycket bättre. Hade inte lagt en krona på Bosch GMF 1600 för dom pengarna, bättre då att lägga till ytterligare lite och gå upp i kvalité avsevärt. Men jag är ju biased också, så är klart vad jag skulle valt. Men har provat mig fram med flera olika så helt taget ur luften är det inte.
Jo kantfräs är trevligt med batteri, inget snack om det, dock var det inte kantfräs ts var på jakt efter än mindre en fräs med batteri.K kniv skrev:Ska man ha en liten kantfräs, med effekt på sisådär 700W så bör den vara på batteri, så sjukt mycket smidigare att använda då. Både dewalt och makitan finns med batteri också. Dock så är de ju något klena egentligen för frässläde och bord, i mitt tycke. Även om det går och jag har kört med Maktian i släde. Men man får gå ner i dimension på stålen och köra flera gånger, så tar mkt längre tid. Dock vill man nog nästan köra 12mm stål på dom två applikationerna, även om 8mm funkar bra i de flesta fall.
Generellt skulle man kunna säga köp Festool det är bäst, men...
Vilket märke avser ovan?L Liljeros skrev:Jag gick i dessa tankar men eftersom att jag till 90% vill ha dammsugare när jag fräser faller lite konceptet med batterimaskiner och jag valde ändå en kantfräs med sladd, att jag dessutom inte hade behov av batteriet spelade också in då dom av någon anledning kör dom lite klenare batterierna till dessa fräsar
Du kan väl stoppa i ett kraftigt batteri i alla batterimaskiner tänker jag?
För att komma med en annan infallsvinkel, så tycker jag att känslan på en kanttrimmer är mångdubbelt viktigare än på en större maskin. Jag har en salig mix av Festo, Makita och ngn Jula eller ÖoB. Visst är det trevligare att jobba med Festo (1010?) än en Jula, men det är ju inget lyckopiller för det. Men de har kvalitét, min har jag bara jag bytt strömhonan på under 15-20 år. Tror den kostade ca 50:-