Jag tänkte tipsa om en enkel, välfungerande och billig golvvärmeshunt för alla som inte är rädd att koppla lite vvs själva.

Den på bilden betjänar mitt garagegolv (100m2) och är kopplad för mer eller mindre konstant framledningstemperatur, sedan sköts tempregleringen i garaget av en rumstermostat som startar/stoppar cirkulationspumpen.

Pumpen är en liten wilo star rs 25/4 som klarar jobbet galant på lägsta effektsteget.
Själva shuntningen sköter en danfoss returtemperaturbegränsare (10-50º) som på bilden är inställd på 20º.

Totalt kostade pump, kopplingar och ventilen på bilden strax över 1500:- och fördelaren för 5 slingor låg på nåt liknande.
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så kopplar man på det direkt utan exta pump och bara har en vanlig termostat. Kostnad cirka 100:-.

Krilleman
Flytta kopplingsboxen på pumpen, den ska aldrig vara nedåt!

Sida eller upp = korrekt

Och hur blir det med flödena när det är kopplat på detta sättet?

huggan skrev:
Eller så kopplar man på det direkt utan exta pump och bara har en vanlig termostat. Kostnad cirka 100:-.
Jag kan inte få bra flöde i slingorna och jämn temp 100m2 golv utan en separat pump. I ett par mindre (10m2) badrumsgolv har jag dock precis den lösningen du beskriver.

krilleman_215 skrev:
Flytta kopplingsboxen på pumpen, den ska aldrig vara nedåt!

Sida eller upp = korrekt

Och hur blir det med flödena när det är kopplat på detta sättet?
Jag har testat att ha kopplingsboxen i alla positioner och den här funkar bäst för just min installation.

Vad menar du med flödena?
Jag har kört den drygt en vecka nu och den ger konstant framledning oavsett om jag matar shunten med 25 eller 40º, med pumpen avslagen så stryper returtempbegränsaren effektivt flödet och förhindrar att varmt vatten från radiatorkretsen cirkulerar i onödan.

Jag skulle inte postat tipset om jag inte visste att det funkar bra ;)

Riktigt fin enkel koppling, fullt flöde i slingorna och reglering med självverkande tvåvägsventil mot returen, inte mycket att tillägga där inte heller som kan krångla. Det enda om man ska vara finkänslig är i så fall en backventil mellan t-röret under pumpen och t-röret där reglerventilen ansluter nedåt. Detta för att hindra flöde tillopp retur när pumpen står stilla, men i praktiken stryper ändå ventilen den kortslutningen till inställd temp.

Men nog kan anslutningslådan på pumpen vridas 90 grader så den är åtkomlig utåt framåt.

Jag har testat att låta pumpen vara avslagen ett dygn och 50cm från shunten är returröret kallt, dvs returtempbegränsaren stryper effektivt flödet när pumpen står still, så någon "kortslutning" förkommer inte.
Det var just ovanstående som jag var mest orolig över innan provkörningen, jag ville undvika en backventil då jag eftersträvat fullt flöde i slingorna för att kunna använda minsta möjliga effekt för cirkulationen.

Jag ska överväga att vrida upp kopplingsboxen så den blir in mot rummet.

Redigerat:
huggan skrev:
Tänkte testa detta, kan någon vänlig själ leda mig till rätt termostat med tillhörande t-rör ? :)

Gabbe1 skrev:
Själva shuntningen sköter en danfoss returtemperaturbegränsare (10-50º) som på bilden är inställd på 20º.
Borde det inte vara en trevägare istället för returtemperaturbegränsare. Sedan shuntar den inte något den bara reglera flödet.

Gabbe1 skrev:
Jag ska överväga att vrida upp kopplingsboxen så den blir in mot rummet.
Anledningen till att man inte ska ha kopplingsboxen nedåt är att om man får minsta lilla interna läckage eller kondens så rinner vattnet ner i kopplingsboxen och man får kortis.

haslsih skrev:
Borde det inte vara en trevägare istället för returtemperaturbegränsare. Sedan shuntar den inte något den bara reglera flödet.
Det behövs ingen trevägare, den reglerar flödet av "nytt" varmt vatten in i golvvärmekretsen och i vardagligt talsppråk kallar jag det för att shunta.

• Gilla
Hahhaha
  • Laddar…
Det vanligaste sättet att göra det på är väl med en trevägare för att man vill ha något sånär jämnt temperatur i hela golvvärmeslingorna vilket man borde uppnå om man kan hålla ett jämt flöde ovavsett vilken temperatur man skickar ut. Jag kan ha fel men blir inte flödet i hela värmesystemet högre istället för bara golvvärmesystemet.
Jag menar inte på något sätt att din koppling är dåligt eller fel jag vill bara diskutera lite.

Jag har inget mot att diskutera, jag håller dock inte med om att trevägsshunt skulle vara den vanligaste lösningen till golvvärme. Faktiskt kan jag inte förstå varför vissa tillverkare valt den, i mina ögon, onödigt krångliga lösning.

Vidare förstår jag inte riktigt resonemang kring flöden och temperaturer. "Min" lösning funkar bra för ett högt flöde i golvvärmeslingorna och konstant temp i golvet oavsett vad värmekällan lämnar för temp.

Anledningen till att man väljer trevägsshuntning är att flödet blir detsamma på primärsidan (innan shunten), oavsett om shunten är stängd eller öppen. Det kan vara att föredra ur reglerteknisk synpunkt.

Om man använder en tvåvägsventil så varierar flödet i systemet beroende på om den är stängd eller öppen.
Men numera finns tryckstyrda cirkulationspumpar som kompenserar för detta.

Men har du en bra balans i ditt värmesystem så tycker jag att du kan fortsätta använda din lösning med gott samvete

Har inhandlat en termostat och tänkte prova utan pump först,
ska den sitta på retursidan som den ser ut att göra i bilden?

Det beror på vad det är för typ av termostat och vilken typ av reglering det är du vill uppnå.
Min returtempbegränsare är just nu ställd på ca 18-20º och det innebär att det bara tillförs så mycket nytt varmvatten som behövs för att hålla returen på den tempen.
Sätter du en tempbegränsare på tilloppet så regleras maximal framledning istället.
Ett annat alternativ är att sätta en termostat som styrs av lufttempen (som en vanlig radiatorventil), den kan sättas både på framledning och retur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.