Hej

Jag vill gör en enkel ommålning av ett litet rum och behöver lite tips...

Vägen har ganska stark färg och mycket struktur (jag kan inte de korrekt begrepp!) och har en liten remsa av tappet längst upp.

Jag vill måla vitt. Väggen är i bra skick, men målades senast för typ 25 år sen.

Vad behöver jag för grund och färg för att lyckas?

• Strukturerad väggmålning med stark färg och en tapetremsa med dekorativt mönster längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att borsta och dammsuga väggen , eftersom du vill ha den vit så kommer det att gå åt mycket färg, den suger bra. Börja med att måla på med vanlig väggfärg som spätts ut så det suger in , kolla sen hur mycket färgen slår igenom, , kan bli 2 varv med blask och färdigstryk 3 varvet.

J jonaserik skrev:
Bara att borsta och dammsuga väggen , eftersom du vill ha den vit så kommer det att gå åt mycket färg, den suger bra. Börja med att måla på med vanlig väggfärg som spätts ut så det suger in , kolla sen hur mycket färgen slår igenom, , kan bli 2 varv med blask och färdigstryk 3 varvet.
Tack - enkelt nog. Det finns ingen speciell täckfärg som ska användas först för att gör det med färre varv?

Vet inte men den sorten som du ska måla på är en väv och kommer nog att suga bra och då blir inte täckningen så bra utan färgen under slår igenom. Stor skillnad på om det är mörkt från början och ljust ska vara nytt, bättre när det är tvärtom.

• Gilla
Swedave
  • Laddar…
Kort summering av hur det gick. Det sug inte speciellt mycket. Det gick bra med två lager. Total 3m2 per liter färg tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.