Hej
Vi hade strömspik/strömsprång för ett tag sedan och två av sex takspottar i badrummet slutade funka. Jag har just hunnit kolla på läget nu och det verkar att det är kabeln som förmodligen leder från transormatorn blev utbrända t.o.m. med brännmärke vid kopplingen och kabelskyddsslangen.. Själva armaturen funkar eftersom jag kopplade dem till en som fortfarande funkar.
Frågan är om man skulle försöka skaffa kabel med en sådan koppling som finns på det nu eller att bara dra kabel med rätt storlek och koppla med vanlig klämmkoppling? Eller ringa elektrikern...?
Bifogade bilder- röd för död och den gröna funkar
Vi hade strömspik/strömsprång för ett tag sedan och två av sex takspottar i badrummet slutade funka. Jag har just hunnit kolla på läget nu och det verkar att det är kabeln som förmodligen leder från transormatorn blev utbrända t.o.m. med brännmärke vid kopplingen och kabelskyddsslangen.. Själva armaturen funkar eftersom jag kopplade dem till en som fortfarande funkar.
Frågan är om man skulle försöka skaffa kabel med en sådan koppling som finns på det nu eller att bara dra kabel med rätt storlek och koppla med vanlig klämmkoppling? Eller ringa elektrikern...?
Bifogade bilder- röd för död och den gröna funkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker mer det som ser ut som färg på ledare/kontakter.
Felsök genom att mäta spänning vid armaturkontakten så bör du kunna reda ut var felet ligger. Kan även vara fel på drivdon/transformator.
Det är 12 V-prylar som du själv kan koppla med.
Ska du rota med detta så satsa på att konvertera till LED. Effekthungriga och heta halogen är ersatta av bättre LED-ljuskällor.
Felsök genom att mäta spänning vid armaturkontakten så bör du kunna reda ut var felet ligger. Kan även vara fel på drivdon/transformator.
Ska du rota med detta så satsa på att konvertera till LED. Effekthungriga och heta halogen är ersatta av bättre LED-ljuskällor.
Finns inte en chans i universum att strömspiken gått igenom transformatorn så mycket att det bränt ledningarna på ett 12V-system. Det är nog som sagt färg
.
Det är ganska sannolikt att transformatorn (du kan ha fleras) fått sig en rejäl smäll och behöver bytas ut.
Det är ganska sannolikt att transformatorn (du kan ha fleras) fått sig en rejäl smäll och behöver bytas ut.
Tack för svaret! OK jag ska mäta spänningen då men om färgen- är det inte lite konstigt att det var bara dem två som var misfärgat med sotig skit?E etompau skrev:Jag tycker mer det som ser ut som färg på ledare/kontakter.
Jag höra dig om halogen v LED, ska utreda saken först iaf
Jo men tajmingen då? De blev utbrända samtidigt att några hus i vår rad också fick strömavbrott i delar av sina hus. Det var ganska märkligt. Men som du sa, det kan var att det är bara dem två kopplad till en transformator, behöver hitta mera tid att kolla vidare! Tackmexitegel skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jo men att transformatorn kan ta stryk ifall det ex. kommer en åskblixt, det är vanligt. Men att det blir skador även på sekundärsidan av transformatorn, utan att tarnsformatorn blir skrot är nästan omöjligt (men bara nästan). Kontrollera tranformatorn först, den är huvudmisstänkt.
Klicka här för att svara