Tips om tilläggsisolering av yttervägg på 30-tals hus

1k läst  33 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hejsan!
    Jag går i funderingar om att tilläggsisolera våra ytterväggar i samband med ett fasadbyte som kommer snart. Problemet som vi har är att det vid blåst blir väldig dragit och kallt på och utmed ytterväggarna. Vilket medför en väldigt ojämn innetemperatur då givaren på utsidan bara går på lufttemperatur. Våra ytterväggar ser ut som på bilden i genomskärning (inte säker på att samtliga ser ut på samma vis men vi får utgå från det så länge). Huset är byggt -33 och jag vet att det finns ungefär lika många idéer och tankar om hur detta skall göras som det finns hemmafixare och proffs. Har funderat på olika isolerskivor för smidighetens skull och byta ut den lilla isolering som finns där men då kanske några hävdar att det skall vara naturmaterial. Vilken slags vindduk skall jag använda? Ja många frågor finns det att reda ut..

Saken är den att jag ändå måste flytta ut ytterväggen med några centimeter då den i dagsläget ligger emot grunden med ändträt på grund av tidigare sättningar.

Tacksam för tankar och idéer!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4390.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.png

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Det behövs rätt mycket extra isolering om det ska bli skillnad. Hur många cm ska du bygga ut fasaden med ? Försök ist koncentrera dig på att lösa problemet med kylan som letar sig in, är grunden välisolerad, vilken typ av grund, vilka typ av fönster, hur mycket isolering finns på vinden?

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabbt svar!
    Tja, jag hade väl tänkt att lägga på 30-50 mm beroende på vilken isolerskiva som är lämplig.
    Det är ett suterränghus med tvåglasfönster. Taket isolerades med 90 extra när vi la om det för ett par år sedan så där har vi väl närmare 200 idag.
    Problemet är att när man känner på väggarna när det blåser ute så känner man en avsevärd skillnad mot när det är stilla. Väggarna blir som stor kylelement när det blåser. Och när jag ändå har dem öppna och ändå behöver flytta ut ut fasaden så tänkte jag att man kanske kunde lägga på lite extra. Frågan är vad man kan göra för att få det så bra som möjligt med de förutsättningar som vi har? Vilken typ av isolering, vindduk osv utan att riskera konstruktionen med tanke på daggpunkt osv?

4. E
    Medlem · Nivå 3
    Ska bli intressant och se svar på din fråga. Har nämligen samma fundering. Även våra innerväggar blir kalla på samma sätt som du beskriver.

5. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ok, kan tänka mig att en luftspalt utvändigt kommer hjälpa en del, 30-50mm ny isolering knappt märkbart GISSAR jag.

6. F
    Medlem Nivå 2
    Så tippset är att bara lägga på en 45a spåra panelen på det och låta det vara som det är?

7. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Hur grov är din lockläkt idag? Kanske sätta vindskydd på den så har du din luftspalt där och slå på 45x45 regel mm ovanpå och sen 45mm isolering av något slag och sen ny panel utanpå?

8. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    Förstår jag detta rätt att du rekomenderar en luftning bakanför isoleringen?
    Om du vill isolera väggen mer rekomenderar jag då (vad det nu är värt) att du trycker dit en fasadskiva och sen gles och panel.

Edit. Isover har väldigt bra instruktioner på deras hemsida om hur du går till väga oavsätt om du väljer deras isolering eller en västkustakiva.

Redigerat
  9. F
    Medlem Nivå 2
    @Jonathan79 Du föreslår att jag inte river något utan bara reglar på 45 på befintliga lock som jag skulle tippa ärr 22 eller 25 och sedan på med isolering mellan reglarna /gles och sedan på med ny fasad? Ingen vindduk?
    @Richard.ag Om jag förstår rätt så tycker du att man river ner befintlig fasad och isolering, sätter nya fasadskivor och sedan gles för att därefter lägga på ny panel?

Tack för svaren

10. Rickard.ag
    Medlem Nivå 3
    Om man har luftspalt bakanför isolering i detta fall då kan man nog lika gärna skita i isoleringen, den kommer inte tillföra något.

Lägg till en vindduk innan skivorna så är vi överens på mitt förslag.

11. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Sorry, hade tankarna på andra håll. Min ide med att använda lockläkten som luftspalt ska vara om du sätter ny panel direkt utanpå och vindskydd mellan lockläkt och ny panel såklart.

12. F
    Medlem Nivå 2
    Men då tar jag helt enkelt bort allt ned till den stående timmer/plankväggen, sätter vindskydd, isolerskivor på kanske 50mm , gles och sedan panel.
    Någon som har någon åsikt angående vilken skiva och vindskydd som man skall använda?

13. J
    Medlem · Nivå 4
    Eftersom du skriver att du skall göra ett fasadbyte, så rekommenderar jag att du river av den gamla lockläktpanelen, så du slipper en massa olika lager med olika möjligheter att transportera fukt. Du verkar sakna plast i väggarna, och då bör din isolering vara av någon sort som kan hantera fukt och fuktvandring. Finns många olika, men sök på ecofiber så hittar du snart rätt.

Riv panelen
    Riv den gamla isoleringsskivan
    Regla på och bygg upp den tjocklek du vill ha för isolering ( Kanske 70 mm, om du tål att fasaden flyttas ut ca 100 mm )
    Isolera med någon form av ecoskiva som kan transportera fukten som kommer inifrån huset.
    Gör konstruktionen med rätt sorts vindskydd ( läs produktanvisning till isoleringen )
    Gör luftspalt
    Slå på ny fasad.

Merjobbet för detta, och få en bra konstruktion är inte så mycket mer än att fuska och spara gammal panel mitt i väggen.

14. F
    Medlem Nivå 2
    Jo jag menar också att ta bort panel och gamal isolering och sedan sätta ny isolering, gles och panel.
    Men är inte fasadskiva av glas/stenull ett bra alternativ? Skall jag istället använda någon ecoskiva? Mig verkligen har det ju funkat med den isolering som sitter där nu utan några problem. Vet dock inte när den sattes dit men skulle kunna tänka mig någon gång på 70-talet när huset byggdes till.

15. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Du skriver "Saken är den att jag ändå måste flytta ut ytterväggen med några centimeter då den i dagsläget ligger emot grunden med ändträt på grund av tidigare sättningar."

Just det låter i mina öron tveksamt som skäl - du skulle ju helt enkelt kunna sätta en offerbräda med dropplåt nederst och slippa byta vad som ser ut som en frisk panel.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: