Köpte en del dörrhandtag från Beslagsboden vid tidigare renovering, men försöker nu få av en av dom pga att den gick sönder på nåt sätt. "Honan" sitter fast (som dessutom är platt).
Har försökt få grepp om den platta sidan men går ingen vidare...
Modellen ser ut att vara denna: https://www.beslagsboden.se/produkt/innerdorrtrycke-16/
Nu i efterhand fattar jag inte varför jag följde deras instruktioner om att ha en platt sida (som att man frågar efter problem...)
Tips på hur jag kan få bort detta och inte behöva slänga hela dörren?
Har försökt få grepp om den platta sidan men går ingen vidare...
Modellen ser ut att vara denna: https://www.beslagsboden.se/produkt/innerdorrtrycke-16/
Nu i efterhand fattar jag inte varför jag följde deras instruktioner om att ha en platt sida (som att man frågar efter problem...)
Tips på hur jag kan få bort detta och inte behöva slänga hela dörren?
Udda, de där brukar ju ha en lite "taggig" utsida mot beslaget, för att fästa ordentligt.
Steg 1 är väl att försöka nypa fast "muttern" med en tång och samtidigt skruva ur den på andra sidan.
Sitter den för hårt så att det inte går är det ju bara att "kapa" skruv och mutter på lämpligt vis.
Jag hade börjat med en utväxlad avbitartång jag har som. borde gå in i utrymmet och klara av att klippa skruven.
Om det inte hade fungerat hade nästa steg varit att borra bort skruvskallen.
Nya skruvar är ju billiga och du vill ändå inte återanvända de där som kärvat så rejält redan.
Steg 1 är väl att försöka nypa fast "muttern" med en tång och samtidigt skruva ur den på andra sidan.
Sitter den för hårt så att det inte går är det ju bara att "kapa" skruv och mutter på lämpligt vis.
Jag hade börjat med en utväxlad avbitartång jag har som. borde gå in i utrymmet och klara av att klippa skruven.
Nya skruvar är ju billiga och du vill ändå inte återanvända de där som kärvat så rejält redan.
Precis, har försökt klippa av skruvet men ingen av mina verktyg går att få igenom glappet eller klarar av att kapa skruven. Har du ev. länk på den du har (som du tror skulle kunna passa) eller andra?Dowser4711 skrev:
Udda, de där brukar ju ha en lite "taggig" utsida mot beslaget, för att fästa ordentligt.
Den jag själv har är en Knipex CoBolt compact, men skaffa inte något nytt verktyg bara för det. Räcker gott att sätta en borr i skruvhuvudet och borra av det.
(Du behöver ju bara borra några mm tills dess att du kommer ner till skaftet, då lossar huvudet och brickan.)
(Du behöver ju bara borra några mm tills dess att du kommer ner till skaftet, då lossar huvudet och brickan.)
A, dvs sätt spetsen på borren rakt in i skruvhuvudet, då blir den centrerad och det är bara att borra rakt in.
Välj en borr med samma diameter eller steget över diametern på skruven.
Då kommer du inte skada beslaget när du borrar.
Välj en borr med samma diameter eller steget över diametern på skruven.
Då kommer du inte skada beslaget när du borrar.
Du kan hålla i nippeln med en tång (spetstäng, pollygrip, avbitare) medan du lossar skruven.
Markerat där du kan hålla i nippeln med en tång medan du lossar skruven.
Annars om du inte kommer åt så kan man slå något körnslag så nyper nippeln fast i rosetten men ofta går det snabbare att borra nippeln.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars om du inte kommer åt så kan man slå något körnslag så nyper nippeln fast i rosetten men ofta går det snabbare att borra nippeln.
Produkter som diskuteras: "spetstäng"

Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Skruven och inte skruvhuvudet? Förlåt, vill bara vara säker på att jag gör rätt enligt instruktion!Dowser4711 skrev:
Har försökt, men ingen av mina insexnycklar får tillräckligt bra grepp. Kanske hantverkare som tryckt för hårt och förstört skruven lite :S1 123abc skrev:Du kan hålla i nippeln med en tång (spetstäng, pollygrip, avbitare) medan du lossar skruven.
[bild]
Precis.sisenor nosenorita skrev:
Tänk på vad resultatet blir när du har borrat "hela vägen in" genom skruvhuvudet i samma diameter som skruven.
Då kommer borret passera beslaget utan att skada försänkningen och den delen av skruvhuvudet som är större än borren kommer att "lossa" som en liten bricka och kvar har du skaftet från skruven som då går att dra ut på andra sidan.
Det *går* att använda en borr som är lia bred som skruvhuvudet, men då kommer du även skada beslaget när du borrar igenom och det är ju onödigt.
Har du helt rätt i, har försökt ta reda på exakt vad för typ det var och Torx stämmer!1 123abc skrev:
Misstänker att det är just dessa: https://www.hornbach.se/p/torx-beslagsboden-t20-skruvar-ytterdorr-ts123-rostfritt/8490808/
Ska kolla ifall nån kompis har någon som passar innan jag borrar. Oturligt nog lämnade jag in bilen på lagning och glömt borrmaskinen i bilen....
Gör absolut ett försök med rätt verktyg först, har du tur så har du inte förstört spåren hela vägen in, men av vad jag ser på bilden börjar den bli rätt runddragen/sliten i ytterkant iallafall.sisenor nosenorita skrev:
Dowser4711 skrev:
Lyckades hitta en Torx-mejsel och fick av den efter ett tag. Tack för all hjälp! Byggahus är så himla bra när man håller på med hemmet1 123abc skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden