Byggahus.se

Tips! Övertrampat servitut = Särskild handräckning

1. A
    Medlem · 30 inlägg

abcd

Medlem
    Hej,

Vi håller just på och bygger hus och fastighetsägare i området har MÅNGA problem med en mycket speciell granne som tror hon är äger stället. Hennes taktik går ut på... Skrika på folk (grannar och övriga), polisanmäla åt höger och vänster för konstiga påhitt som polisen förpliktigas utreda och sen lägga ner, anmäla byggfusk hos alla grannar medan hon själv är den enda som faktiskt pysslar med allvarligt sådant, försöka hindra andras byggen mm mm.

Hur som helst... Ett antal grannar inkl. den jobbiga kvinnan har servitut på en väg som går ner till allas fastigheter. För att bredda sin egen smala tomt vid sitt husbygge har hon fyllt upp stenar på ena sidan av servitutvägen. Den här kvinnan begår övertramp åt höger och vänster, men när vi grannar kontaktat kommunen så har vi fått ett mycket konstigt bemötande. Behöver jag nämna att kvinnan sprungit på kommunen i tid och otid och uppenbarligen blivit bundis med diverse kommunfolk. Sen kom ljusningen... När jag ringde runt för att kolla vad man gör med ett servitut som oförättats blev jag av någon hänvisad till kronofogden och där får man faktiskt gehör. Kronofogden har (förutsatt att du skickat in bevismaterial som visar obestridligt att du har "torrt på fötterna") rätt att ta beslut och även möjlighet att framtvinga resultat. Det kallas "Särskild handräckning".  Vi ska pröva lyckan inom kort och tror verkligen att hon inte kommer undan den här gången.

Jag ger detta tips för att det skulle underlättat för oss om vi vetat om våra möjligheter tidigare och hoppas att det kan hjälpa nån annan.

Tack för ordet

• Laddar…
  2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Tips! Övertrampat servitut = Särskild handräck

abcd!

Konstaterar att inläggen förr närmast handlar om hur kvinnan skall stoppas än vilka problem ni fastighetsägare lider av kvinnans handlande.

Det vore bra att fokusera på problemen istället för kvinnan som sådan för att få en roligare debatt i forumet.

Lycka till! :) :) :)

3. A
    Medlem · 30 inlägg

abcd

Medlem

Hej Familjen_Bygg,

Jag tror problemen med att ha en sån här granne är tämligen uppenbara, men visst kan jag nämna några konkreta exempel...

-Vägen som hon smalnat av försvårar bl a snöröjningen
    -Vi personligen hade ont i magen ett tag när hon höll på med sina överklaganden för att stoppa vårt husbygge
    -Grannarna som tänkte vänta med att sätta upp innertak på 1,89 gjorde det skyndsamt efter ryktet gick att hon anmält dom till Byggnadsnämnden
    -Kvinnan har grävt ett krondike på en servitutsstig där hon inte äger marken och när hon blev påkommen skällde hon ut ägaren av servitutsstigen. Han hade långt framskridna planer på att bygga på sin tomt, men har nu skrinlagt dom tills kvinnan försvinner
    -Det har eldats byggbråte (trä, metall, glas, armeringsjärn mm) på kommunal mark. Lämningarna är en direkt hälsofara när man går runt i det närbelägna skogsområdet

Räknas detta som lämpliga exempel eller har jag helt missförstått din kommentar?  :surprised: Vägfrågan är inte grannskapets största problem, men många bäckar små... Och eftersom kommunen absolut inte tar sitt ansvar så måste man hitta nya vägar och då hittade jag kronofogden.  :)

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Ser jag till angivna exempel delar jag nog kommunens uppfattning, sorry. Möjligtvis var vägfrågan något att haka upp sig på men där skriver du ju är den inte är grannskapets värsta.... Kanske läge att sopa framför sin egen dörr...

Lycka till! :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.