Byggahus.se

Tips önskas på konstruktionslösningar för bastulavar

1. Dheri
    Husägare · Värmland · 854 inlägg

Dheri

Husägare
    Det verkar som att du för in nya revolutionerande tankar inom bastuvärlden. (y)
    Eftersom du verkar gilla konceptet, fortsätt på det. Då är det ju bara att fixa till det som eventuellt inte är tillräckligt bra för att kallas permanent.

• Laddar…
  2. viltfjall
    Medlem · Västra Götaland · 387 inlägg

viltfjall

Medlem
    Nja, här är det nog frågan om ren lathet och klassisk skolad byggkoma. Problemet med just bastubyggen är att jag blir lite ivrig och börjar basta så fort folien kommit upp och sen... tja allt blir inte klart. Det välvda taket, panelen utan en synlig spik, fallet i golvet som ett krondike och de två hundra kilona slottsskiffer från sjuttonhundratalet tog ut sin rätt. Sen blev det välanvända trädgårdsmöbler i väntan på Godot. Får ta det vid femårsjubileet ;)

• Laddar…
  3. Dheri
    Husägare · Värmland · 854 inlägg

Dheri

Husägare
    Det verkar som att bygget av den där bastun skulle varit fantastisk att följa i en projekttråd. Har du fler bilder att dela med dig av?

4. viltfjall
    Medlem · Västra Götaland · 387 inlägg

viltfjall

Medlem
    Mja, inte helt säker på att det håller för en egen tråd, och särskilt inte här: Lavar saknas. Får fota i morgon på hur man KAN göra om man är lat. Det om något kan ju vara ett ’Tips på konstruktionslösningar för bastulavar’ enligt minsta motståndets lag.

5. K
    Medlem · 12 inlägg

Kalle_livelong

Medlem

Hej, vad använde du på väggarna i bastun?

6. E
    Medlem · Västra Götaland · 104 inlägg

eztoril

Medlem
    Hej,

Vi köpte denna:

https://www.bastubutiken.se/product/bastupanel-svartbetsad-askfaner/3245

Rätt så dyr, så jag optimerade så att jag fick minimalt med spill.
    Helt ok panel och snygg, men man fick vara försiktig med denna panel, eftersom den inte är svart rakt igenom. Dvs. om man råkade skada ytan såg man ljust trä där. Jag "lagade" märken med en svart fogmassa (som tål värme). Samma svarta fogmassa använde jag i innerhörn.

/Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.