Byggahus.se

Tips önskas på konstruktionslösningar för bastulavar

1. Robster
    Medlem · 252 inlägg

Robster

Medlem
    Ska snart smälla upp lite bastulavar i min bastu, men hittar ingen snygg och praktisk konstruktionslösning att "stjäla".

Lavarna ska tillverkas i ASP med fullånga bräder (=180 cm långa) och laven kommer att bli 55 cm djup. Kommer att skruva 2"x3" reglar i väggarna och vill sedan lägga lavarna löst uppepå så man lätt kan ta ut dem för att smidigt kunna rengöra bastun utan att något är i vägen. Någon som har förslag på bra lösning med uppregling mm av laven??

Är något oklart så meddela det så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Mvh Robert

2. viltfjall
    Medlem · Västra Götaland · 387 inlägg

viltfjall

Medlem
    Då jag snart är igång med bastubygget (oviktiga saker som tätt tak, ytterpanel och elbjäfs) tycker jag att följande saknas:

Yta, kubik (takhöjd), ingångsdörr (disposition) ved/el-agg, fönster, och önskemål om våt eller torrbastu. Sen kan vi "okunniga" komma med råd. :)

3. Robster
    Medlem · 252 inlägg

Robster

Medlem

Skratt....

Ytan är 180x180 cm .
    Glasdörren är 82 cm bred och 192 cm hög (8 mm tjock) och säljs bl a av Exacta.
    Takhöjden är 216 cm, översta laven ska sitta ganska exakt 100 cm över golvet och den undre 42 cm lägre än övre laven.
    Kastor 8 Kw elaggregat (Säljs numera av Tylö under namnet Megaline 8 Kw) sitter på samma vägg som dörren.
    Ventilation byggd enligt finsk standard (självklart) med inluft under aggregatet och utluft strax under övre laven (självdrag) så långt bort från aggregatet som går. Ytterligare vädringslucka finns i taket som öppnas när man bastat färdigt för att kunna vädra ut "all" fukt . Rum i rum byggd med 70 mm isolering i väggarna, vattenburen golvvärme i klinkergolvet, spygatt, 70-100 mm isolering i taket (ej helt klart). Ventspalt bakom alla väggar och ovan takisoleringen som mynnar ut i badrummet. Alumit på väggar och tak med spikreglar som tillåter ventilation bakom panelen.
    Asppanel och asplavar.
    Våtbastu är givet med hög luftfuktighet och kring 70-80 graders temperatur.
    Normal bastutid ca 1 timma.
    Ingen vattenkastning på väggarna, mer än det man kan råka spilla.

Båda lavarna ska kunna tas bort för enklare rengöring/städning.
    Alla skruvskallar ska vara osynliga.

Fler frågor så skjut.

//Robert

4. G
    Medlem · Jönköping · 442 inlägg

gullegrizen

Medlem
    Så här tyckte våran hustillverkare att vi skulle göra. Blev faktiskt jättebra!

Stommen är alltså 45x145.

Hela paketet blir dock rätt tungt, så det är inget jag släpar ut ur bastun varje gång det skall rengöras.
    Däremot är det smidigt att skjuta in den undre sittlaven mot väggen och på så sätt komma åt smidigt när man svabbar golvet.

5. Robster
    Medlem · 252 inlägg

Robster

Medlem
    Väldigt liten bild tyvärr, men det låter oerhört grovt att ha 2 x 45x145 som reglar för varje lav!

Räknar med att sätta fast 45x70 eller 34x70 liggandes utanpå panelen (både på kortsidorna och på långsidan/ryggsidan) för att sedan lägga laven på. Grövre reglar än 2 x 45x95 hade jag inte tänkt att använda för lavarna. Det känns på tok för grovt. Jag menar, i värsta fall är det 3 personer á 150 kg/st som ska sitta där och 450 kg håller ju lätt 2 st 45x95 upp. Det är ju i värsta fall dessutom.

Kommentarer någon?

//Robert

6. A
    Medlem · uppsala · 1 inlägg

atvt

Medlem

Bastulave

I finska rekommendationer föreslås i första hand gran med lite grenar (billigt, lättillgängligt). De finaste lavarna var gjorda av asp (ljust, ingen kåda, blir inte för varma) och nuförtiden ochså abache ( men dyrt, ev. regnskogsträd). Några bildideer fås från http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10469/index.htm, finsk byggsite men se på se på kuvaliitteet (bilder).

7. Robster
    Medlem · 252 inlägg

Robster

Medlem
    Tack för länktipset och finskalektionen. =)

Kanske är någon som har eller kan ta lite bilder på era egna lavkonstruktioner så man får se lite alternativ.

Mvh R

8. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Jag byggde en ram i 45x90. På så sätt slipper man ha stöd i mitten, vilket kan krävas om man använder tunnare virke.

Sedan skruvade jag ihop lavarna med tvärgående brädor underifrån (=inga skruvskallar). Denna konstruktion läggs sedan i ramen som därmed kan lyftas upp vid rengöring etc.

Vill man kunna ta bort hela laven (även ramen) så fäster man inte ramen direkt i väggen, utan lägger den på reglar som fästs i väggen istället.

Ramen kläs i framkant med en lavbräda.

9. Lasse N
    Medlem · Jönköpings län · 35 inlägg

Lasse N

Medlem
    Vilken längd (eg sittbredd) klarar du med den dimensionen?

10. L
    Medlem · 72 inlägg

Lola

Medlem
    Hej
    Enligt finska länken ovan så klarar 45mm x 95mm ett spann på upp till 2 m.
    Vi ska ha bastu i vårt hus och där är bredden 2.40 m och enligt länken ska ramen vara 45mm x 120mm. Hur täcker man den främre delen utav ramen bäst? vill ju inte se på 120mm biten

Mvh
    Lola

11. Robster
    Medlem · 252 inlägg

Robster

Medlem
    Du tar helt enkelt två lavabrädor och lägger nedåt över vinkeln så de täcker hela regeln. Klart.

//R

12. J

jenfor

Medlem
    Längden på mina lavar är ca 190 cm.

13. J

jenfor

Medlem
    Kör du 45x95 är det bästa om du väljer lavbrädor som är 95 breda så täcker en bräda ramen i framkant. Blir absolut snyggast.

14. Robster
    Medlem · 252 inlägg

Robster

Medlem
    Självklart. Om de finns så breda är det bästa alternativet förstås.

//Rob

15. J

jenfor

Medlem
    Det finns. Jag har såna... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.