1 277 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Tips önskas inför rivning av lättbetongvägg
Hej! Går i väntans tider då jag precis köpt mig ett hus som jag snart får tillträde till. Huset är en tegelvilla från 50-talet med betongbjälklag och mitt första projekt blir att riva en innervägg av lättbetong (väggen är inte bärande och innehåller ingen el).
det jag inte riktigt blir klok på är hur jag ska få till det efter rivningen. Tänker på ytorna där den gamla väggen angränsar mot tak, väggar och golv. Hur bör jag gå tillväga för att få bort så mycket som möjligt av väggen och ändå få ett snyggt resultat. Någon som gjort samma sak och kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller någon annan som helt enkelt har lust att hjälpa en nybliven husägare lite på traven?
Tacksam för svar!
det jag inte riktigt blir klok på är hur jag ska få till det efter rivningen. Tänker på ytorna där den gamla väggen angränsar mot tak, väggar och golv. Hur bör jag gå tillväga för att få bort så mycket som möjligt av väggen och ändå få ett snyggt resultat. Någon som gjort samma sak och kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller någon annan som helt enkelt har lust att hjälpa en nybliven husägare lite på traven?
Tacksam för svar!
Väggen är förmodligen ditsatt efter att valven gjöts och därför inget problem i taket mer än rensning, spackling samt måla taket.
Men står verkligen en lättbetongsvägg på ett trägolv? Troligen står den på underliggande betong och då är det att göra på samma sätt som omgivande golv är uppbyggt.
Men står verkligen en lättbetongsvägg på ett trägolv? Troligen står den på underliggande betong och då är det att göra på samma sätt som omgivande golv är uppbyggt.
L Leif i Skåne skrev:
Okej. Hoppas det är så. Misstänker precis som du säger att väggen står på underliggande betong och är därför lite osäker på hur jag ska få till en så snygg "skarv" som möjligt mellan trägolven. Men förhoppningsvis klarnar det när väggen är riven
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips önskas inför ett kanske kommande VP – byte
Värmepumpar -
Tips önskas inför filterköp på ca 37 K kr
Vatten & Avlopp -
Tips och råd önskas inför altanbygge
Altan & Uteplats -
Tips inför inköp av sommarstuga (västkuststugan) önskas!
Hustillverkare -
Önskas tips och råd inför "vindskydd" på kommande altan!
Altan & Uteplats