Har inte tummen mitt i handen, men har aldrig byggt en altan. Har läst en hel del här och tagit till mig vissa tips, men jag undrar några saker innan jag går igång med något på egen hand.
Vårt hus har en utskjutande vinkel utanför vardagsrummet och taket är förlängt utåt så att vi har en liten uteplats under tak. Bredden på vinkeln är 6,2m utvändigt. Ca 3 m utanför väggen står två pelare på nedgrävda gjutna plintar som bär upp det utskjutande taket. Under detta tak är nu tanken att bygga en altan, som även sträcker sig lite utanför där taket slutar.
Marken utanför är ganska hög i förhållande till huset, så att gjuta plintar och bygga ett regelverk med distans till underlaget blir svårt. Man kan se höjden från marken till utgångsdörren från vardagsrummet här:
Måttstock visar avstånd från mark till dörrtröskel vid husgrund med utstickande gängstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes inte så mycket utrymme. Så både för att slippa arbetet med att gräva och gjuta plintar, samt för att kunna göra något stabilt med det utrymme som finns så hade jag tänkt lägga upp bärlinor från fasaden och utåt som jag ställer på betongplattor. Då kommer min första fråga: är det ett lämpligt sätt att göra så? Marken där är fast och väl packad.
Nästa fråga rör hur ni skulle rekommendera att jag gör med själva infästningen i huset/grunden? Som synes på bild så har man vid husbygget tagit hänsyn till att en altan ska byggas och gjutit in gängstänger som sticker ut ur grundsockeln. Bra att fästa i, men hur? Ska jag ta en kraftig regel och hålborra och dra fast utefter sockeln? Dikt an, eller med distans mot sockeln? Är det sedan lämpligt att använda balkskor i denna för att fästa bärlinorna i?
Då jag inte känner att det finns utrymme för såväl bärlinor som skruvreglar innan trallvirket skruvas på plats, så tänkte jag bara köra med bärlinor som underlag. Dessa hamnar i så fall i rätt riktning då trallvirket skall ligga parallellt med husfasaden.
Husgrund med gängstänger som sticker ut, stenbelagd mark framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad för dimensioner på virke är lämpligt att använda här och hur tätt bör jag placera bärlinorna?
Hur mycket i cm/m bör man låta altangolvet luta ut från fasaden?
Mycket som snurrar i huvudet just nu, men jag är väldigt tacksam för alla råd och tips jag kan få här. Om någon är kunnig och vänlig nog så skulle en skiss på hur man kan göra detta på lämpligt sätt uppskattas.
Stort tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.