Hej,
Jag ska bygga en stödmur och behöver lite input från er.
Muren är 50cm ovanför marken (beviljat i marklov) total längd ca 10m. Bakom muren har jag sten att fylla upp med ca 30 cm och därefter jord. Jordtrycket borde väl inte då bli så stort. Muren ska ansluta till en befintlig stödmur byggd 1945.
Jag har länge varit inne på att gräva ur en grund, markduk och makadam, packa och sedan L-stöd. Men efter att ha sett vad den lösningen skulle kosta så har jag börjat tveka. L-stöd 60 cm höga och 10m är ca 20 000 kr, sedan behövs maskin för att lyfta på plats.
Jag har därför börjat fundera på att gjuta skiten själv. Jag har läst mycket på forumet om att kostnaderna är "typ samma". Men jag delar inte den uppfattning ännu
Jag har räknat på en stödmur som är ca 60 cm hög och 40 cm bred i botten, tjocklek ca 10cm. Då borde det gå åt ca 1 kbm betong - 2000 kr
Material för formen ca - 2000 kr
Armeringsjärn (beror på hur mycket) - uppskattar det grovt till 2000 kr.
Då landar jag på ca 6000kr för allt.
Det jag mest hänger upp mig på är armeringen. Tittar på man på Finja och Webers instruktioner så är det ju en jävla massa armering som ska dit. Men tittar på man youtube (inte DIY) så verkar man ha en mer pragmatisk lösning. Dessutom handlar detta om 50 cm mur med "lågt jordtryck". Ska tilläggas att de ngamla stödmuren bredvid är 1m hög och hade bara 3-4 horisontella armeringsjärn i sig.
Tänkte något i stil med detta
Någon som har lite input på armeringen ?
Vad jag förstått så är 1 kbm kanske lite väl mycket att blanda i tombolla. Om man har två då ? är det fortfarande för lite? att beställa leverans från tankbil för 1 kbm känns också omotiverat.
Input ?
Tack för förhand
VIktor.J
Jag ska bygga en stödmur och behöver lite input från er.
Muren är 50cm ovanför marken (beviljat i marklov) total längd ca 10m. Bakom muren har jag sten att fylla upp med ca 30 cm och därefter jord. Jordtrycket borde väl inte då bli så stort. Muren ska ansluta till en befintlig stödmur byggd 1945.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har länge varit inne på att gräva ur en grund, markduk och makadam, packa och sedan L-stöd. Men efter att ha sett vad den lösningen skulle kosta så har jag börjat tveka. L-stöd 60 cm höga och 10m är ca 20 000 kr, sedan behövs maskin för att lyfta på plats.
Jag har därför börjat fundera på att gjuta skiten själv. Jag har läst mycket på forumet om att kostnaderna är "typ samma". Men jag delar inte den uppfattning ännu
Jag har räknat på en stödmur som är ca 60 cm hög och 40 cm bred i botten, tjocklek ca 10cm. Då borde det gå åt ca 1 kbm betong - 2000 kr
Material för formen ca - 2000 kr
Armeringsjärn (beror på hur mycket) - uppskattar det grovt till 2000 kr.
Då landar jag på ca 6000kr för allt.
Det jag mest hänger upp mig på är armeringen. Tittar på man på Finja och Webers instruktioner så är det ju en jävla massa armering som ska dit. Men tittar på man youtube (inte DIY) så verkar man ha en mer pragmatisk lösning. Dessutom handlar detta om 50 cm mur med "lågt jordtryck". Ska tilläggas att de ngamla stödmuren bredvid är 1m hög och hade bara 3-4 horisontella armeringsjärn i sig.
Tänkte något i stil med detta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har lite input på armeringen ?
Vad jag förstått så är 1 kbm kanske lite väl mycket att blanda i tombolla. Om man har två då ? är det fortfarande för lite? att beställa leverans från tankbil för 1 kbm känns också omotiverat.
Input ?
Tack för förhand
VIktor.J
Oavsett så måste du ha en packad botten och ställa allt på och någon form av kanske en betongsula med armering i . Det får inte sjunka, Räknar du med att formsätta själv så bör muren vara min ca 15 cm tjock och foten in detsamma. Sen är det svårt att göra en form som håller på den höjden , det blir mer virke än du anar med alla stöttor och skivor som ska till . Ett hett tips är att du pratar med en byggare och betalar för kunsultationen
självklart riktig grund. Men L-stödet har ju sin egna grund med armering i. Känns väl overkill att gjuta en platta för att gjuta ett långt L-stöd på?J jonaserik skrev:Oavsett så måste du ha en packad botten och ställa allt på och någon form av kanske en betongsula med armering i . Det får inte sjunka, Räknar du med att formsätta själv så bör muren vara min ca 15 cm tjock och foten in detsamma. Sen är det svårt att göra en form som håller på den höjden , det blir mer virke än du anar med alla stöttor och skivor som ska till . Ett hett tips är att du pratar med en byggare och betalar för kunsultationen
Form på 50cm höjd. Tycker du det är mycket? tittar man på liknande byggen så känns det som att formplyfa och 2 horisontella 45x95 på rätt håll borde räcka långt. Lite stöttor mot marken, reglar på toppen etc. Borde man komma långt med.
Fyller på själv.
Ibland ser man vissa gjuta botten först med armeringsjärn bockade 90-grader upp. På den bygger man formen för de vertikala delarna med dess armering. Fördelen att att man kan isåfall gjuta i två omgångar.tankar ?
Ibland ser man vissa gjuta botten först med armeringsjärn bockade 90-grader upp. På den bygger man formen för de vertikala delarna med dess armering. Fördelen att att man kan isåfall gjuta i två omgångar.tankar ?
Någon som har kolla på finjas skalblock.? De fylls ju till stor del med cement och har horisontella och vertikala armeringsjärn i sig. Om man gjuter en platta med bockade armeringsjärn i som sticker upp och lirar med skalblockens position för armeringsjärn borde det blir bra. Men inte sett/läst så mycket om det.
Går nog bra , bara det det håller ihop och inte blir mage på muren , att bara fylla i med betong är inte bra, blir mycket luft och hål i muren då. Antingen vibbrar man eller fyller lite Ca 10 cm i taget och gungar med en pinne i betongen så luften går ur. Ett tips , en slagborrmaskin med en stor bult i nosen som hålls mot formen så sjunker det ned och luften går ur , det ska gå upp vatten, men fyll inte för mycket. vare gång. Det med blocken är kanske inte fel och järn i vinkel inåt , går det att slå ner 16 mm järn i marken min ca 50 cm och 1 meter mellan, dom ska då gå upp i muren ca 50 cm , Blir bra starkt mot fällning tillsammans med vinkeln på baksidan.Viktor.J skrev:
självklart riktig grund. Men L-stödet har ju sin egna grund med armering i. Känns väl overkill att gjuta en platta för att gjuta ett långt L-stöd på?
Form på 50cm höjd. Tycker du det är mycket? tittar man på liknande byggen så känns det som att formplyfa och 2 horisontella 45x95 på rätt håll borde räcka långt. Lite stöttor mot marken, reglar på toppen etc. Borde man komma långt med.
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Om du inte tänkt gjuta den i två omgångar kommer du behöva forma typ ett lock på foten. Annars när du börjar fylla väggformen så kommer betongen trycka upp ur foten. Lättast är det att gjuta foten först och sen formsätta väggen. För då kan du ju bulta fast ena sidan i foten och det blir lätt att sätta fast strävor i foten oxå. Som jonaserik skrev så blir det lite formtryck när du kommer upp på 60cm form. Så antingen kommer du få regla och sträva ordentligt eller hyra ut formlås och använda dig av det. Fördel om du blandar själv så blir inte stighastigheten så snabb och formtrycket blir mindre.
Klicka här för att svara