Byggahus.se

Tips och råd inför stundande källarutgrävning

  1. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Jag står inför en stundande dränering och ska i samma veva byta ut vatten och avloppsstammen i källaren. När jag ändå måste bila upp en stor del av ena rummet i källaren tänkte jag bila upp hela rummet (och ett litet rum intill), isolera och gjuta in vattenburen golvvärme. Jag har läst alla källartrådar jag kan hitta men inte riktigt fått svar på alla mina frågor. Rummen ska bli relax med badkar och en liten bastu samt tvättstuga.

    Först förutsättningarna. Huset är byggt 1928 och källaren (fullstor) utgrävd 1949. Källarväggarna består av c:a 25 cm tjock betonghålsten murad på en sula på c:a 16x55 cm, varav c:a 18 cm sticker in på insidan källaren. Golven består av 5-7 cm rejält procentad betong gjuten mot sulan och 1-2 cm finare betong gjuten ovanpå. Rummen i fråga är 3,8x3,8 respektive 1,8x3,8 (rummen längst till höger i bilden nedan, väggen till matkällaren existerar inte)

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    källarritning.PNG


    Takhöjden är ungefär 2,15 m och marknivån är ganska precis 1,5 m ovan sulan. På rummen i fråga är det rätt bra lutning från huset och marken består av hårt packat fin sand (huset står på vindelälvsåsen).

    Planen är att hyra en kapmaskin (typ Hilti DCH 300) och såga upp golvet i lagom stora block och sedan gräva ur sanden ner till sulans nederkant. Men där börjar mina funderingar, eftersom sulan endast är c:a 15 cm hög, så får jag ju inte plats med så mycket isolering som jag skulle önska. För att vinna lite höjd har jag tänkt använda Isodrän/Pordrän för att slippa lägga ett extra kapillärbrytande skikt av makadam, men även då så får jag ju bara plats med 6,5 cm isolering + 8,5 cm platta om jag inte ska stjäla av takhöjden, alternativt 100 cm isolering och 5 cm platta, men det känns snålt, jag antar att jag bör ha en platta på åtminstone 8 cm?

    Alternativen jag ser framför mig är följande:

    1) Enbart gräva ner till sulans underkant och nöja mig med 10cm isolering och gjuta 8 cm platta och därmed stjäla lite av takhöjden.
    2) Liknande ovan fast gräva 10 cm djupare än sulan 20 cm från sulan så jag får plats med 20 cm isolering i mitten av golvet.
    3) Gräva ut runt sulan i sektioner och gjuta på 10x20 cm med armering.
    4) Gräva ut 10 cm djupare än sulan och säkra med stämpor i kors på väggarna i båda rummen under byggtiden, sedan lägga 20 cm isolering på hela golvet och gjuta upp till sulans nivå.

    Ytterligare en fråga jag har är om jag bör gjuta den nya plattan så den hamnar i samma höjd som sulan eller om den ska ligga någon centimeter över? Det jag egentligen undrar är väl om plattan riskerar spricka i linje med sulan om/när isoleringen komprimeras med tiden?

    Tacksam för svar,
    Mattias
     
  2. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Ingen?
     
  3. K
    Medlem Nivå 8
    Det beror på hur mycket jobb du vill ha! Om du vill och orkar ska du gjuta på väggarna och göra det rejält enligt mig. Sedan ordentligt med isolering (cellplast eller isodrän) och sedan minst 8cm platta
     
  4. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Med tanke på allt annat jobb jag ska göra i samma veva (dränera samt byta vatten och avlopp) gör att jag itne är så sugen på merarbetet med att gjuta på sulan och gräva ut ytterligare.

    Just nu lutar jag åt alternativ 1, 65mm isodrän och sedan 50mm grå cellplast (med bättre isolervärde), sedan 80mm platta på det. Huset kommer ju vara nydränerat och grundvattennivån ligger några meter under huset, så jag tror att risken med omvänd fuktvandring (om jag nu skulle stänga av golvvärmen sommartid) är rätt liten.

    Problemet med den lösningen som jag ser det är att några centimeter av plattan kommer hamna ovanför sulan, och det finns risk för sprickbildning om isoleringen sätter sig. Men risken är kanske liten om man väljer Isodrän 95kPa och grå cellplast 100kPa? Golvet kommer ju inte belastas med några speciellt tunga saker så det är väl mest plattans tyngd som kommer komprimera isoleringen?

    Lösningen blir isåfall ganska lik den i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-...fraga-angaende-flytande-golv.html#post1909346
     
  5. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Har efter att hört mig för på betong.se nu kommit fram till följande lösning:

    1) Använda en betongkap (typ Hilti DCH 300) och såga bort den del av sulan som skjuter in på insidan, men lämna några centimeter (är ju ändå omöjligt att kapa alldeles intill väggen).
    2) Ta vinkelslipen och skära ett spår i sulan och knacka bort de översta centimetrarna så sulans överkant blir i linje med överkant på den nya isoleringen.
    3) Lägga tunn isolering, typ liggunderlag på sulan och upp mot väggen för att plattan ska bli flytande.
    4) Lägga markduk i botten
    5) Isolera med 65 mm Isodrän 70kPa och sedan 50 mm grå cellplast (100kPa).
    6) Lägga 16 mm golvvärmeslang på isolering med hjälp av golvvlister.
    7) Fästa 5 mm armeringsjärn med distanser strax ovanför golvvärmeslang.
    8) Gjuta platta 70 mm med vibbfri betong.
    9) Lägga klinker ovan
    10) Njuta av varmt golv med förhoppningen att isoleringen ska räcka för att inte få problem med omvänd fuktvandring.

    Med tanke på att jag i samma veva ska dränera om huset och byta ut inkommande vatten och avlopp så har jag fritiden säkrad de kommande månaderna ;)
     
  6. 6
    Husägare Nivå 3
    Hej, hur går de för dig? Låter som väldigt mycket jobb för detta med flytande golv.. Har fortfarnde inga sprickor utmed sulan trots gjutningen direkt mot denna. Däremot endel krympsprickor,, var rätt dålig på att vattna:/
     
  7. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Hej!

    Jag har inte kommit så mycket längre, det nya källargolvet är en bieffekt av en massa annat jobb (dränering samt byte av vatten och avlopp) och inget kommer hända förrän detta är färdigt. Jag har inte helt bestämt hur jag ska göra när jag väl gjuter, men du får gärna fortsätta rapportera hur din platta förändras ;)
     
  8. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    En inte helt orelaterad fråga:

    Som jag skrev innan så föddes allt arbete iom en dränering som ska utföras om en vecka. Den utstickande delen (trapphuset) och allt åt vänster (se bild i inlägg #1) består av veranda samt altan, så där blir det till att handgräva c:a 11 löpmeter vilket jag nyligen tjuvstartat med (mycket sand blir det!).

    Problemområdet är huvudsakligen den vänstra delen av huset, några meter ifrån den kortsidan går en byväg varifrån det rinner vatten mot mitt hus. Men när jag ändå håller på så tänker jag att det är lika bra att ta hela huset då man får tilläggsisoleringen "på köpet".

    Dock så tvekar jag kring hur jag ska göra runt trapphuset. Dels så är planen att det ska resas en innervägg i linje med hela långsidan och göra det nya rummet till matkällare med mindre behov av tilläggsisolering (den gamla matkällaren blir tvättstuga), dels så är det svårt att gräva ut just den delen under verandan. Alternativet till att dränera runt hela huset är att dra dräneringen från vänster upp mot trapphuset och låda spolbrunnen vara strax under verandan, samt låta spolbrunn nr 2 vara i hörnet mellan långsida och trapphus på andra sidan.

    Det skulle innebära att c:a 6m av trapphuset (den långa delen, samt den högra av de korta) ej blir dränerat/isolerat. Jag ser ingen direkt risk med fukt i denna del av huset, det kommer inte byggas in något organiskt material, lutningen är tydligt från huset och den har dessutom verandan och altanen som "tak". Finns det någon uppenbar anledning att inte göra på det här sättet, förutom "gör det riktigt när du ändå gör det"?

    Som jag ser det så är det värsta som händer att jag får handgräva även den sista biten senare och dränera även den sista biten?
     
  9. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Bifogar en bild på huset som kanske underlättar en aning. Byvägen som jag nämner syns till vänster, och jag tänkte dränera långsidan och kortväggen där källaringången ligger, sedan dra in spolbrunnen någon decimeter under verandan.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.PNG
     
  10. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Ingen som har någon kommentar till det jag skriver ovan?

    Har iaf kommit en bra bit i grävandet, ena kortsidan är nu färdig, och under altanen är det väl hälften kvar:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild-5.JPG


    Vi var lite osäkra ifall det fanns en dränering sedan tidigare, men så var fallet.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild-4.JPG


    Rören ligger under underkant av sulan, vilket inte är helt vanligt för en dränering från -49 som jag förstått. Rören ligger dock lite väl nära sulan. Lite osäker hur jag ska placera de nya dräneringsrören, men jag antar att jag placerar de nya rören strax utanför de gamla tegelrören. Sedan tar jag bort tegelrören och packar lite jord i fall mot de nya rören.

    En närmare inspektion av tegelrören visar med all tydlighet att de spelat ut sin roll:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    10258820_10152400087586942_7976333689126595824_n.jpg
     
  11. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    En av bilderna kom visst med två gånger, verkar som Infoga bild-funktionen buggar lite.
     
  12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Svårt, man vill ju göra det rätt och riktigt när man ändå håller på :)

    Men om du inte har några problem idag på den sträcka som du funderar på att skippa att gräva upp så är ju risken liten att det skulle bli det i framtiden, särskilt när det nu finns en fungerande dränering i närheten. Du skrev också att det är mycket grus i marken vilket ju underlättar för eventuellt vatten att hitta till din nya och fungerande dränering.

    Du ska ju isolera klacken så dina nya dränrör kommer ju automatiskt komma lite längre ut, ska du dessutom göra enligt konstens regler ska det ju vara lutning från underkant klack ut till schaktbotten. Det ser snyggt ut på ritningarna men kan vara värre att få till i praktiken. :)
     
  13. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Fortsatte arbetet idag med att slipa bort asfalt från ena kortsidan, gick faktiskt ganska lätt med diamantslipskiva på vinkelslipen med utsugshuv kopplad till grovdammsugaren. Borstade sedan ren sulan med piasavakvast, sedan skrubbade jag den lite med vatten och rotborste, delvis för att få den ren, delvis för att fukta så att bruket skulle få bättre fäste.

    Sedan köpte jag några säckar murbruk B på Byggmax, det gick åt två 25kg säckar till kortsidan jag fixade nu (6 m). Har inte läst någon speciell vinkel man bör ha på fallet så jag körde på känsla, det viktigaste är ju att vatten inte blir stående.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild-7.JPG


    Imorgon ska det grävas ut färdigt under altanen, sedan ska den väggen få samma behandling. Sedan är ytan som ska handgrävas färdiggrävd. Resten ska grävas ut med minigrävare som kommer på torsdag.
     
  14. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Då var första fasen av dräneringen, dvs det som behövde handgrävas, till ända.

    Hela altanens längd samt drygt en meter upp mot trapphuset utgrävt, vägg renslipad från asfalt och ny hålkäl gjuten:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 1-2.JPG


    De gamla dräneringsrören som låg vid trapphuset var till skillnad från de längs kortsidan helt rena på insidan, vilket jag tolkar som att varit rätt torrt där de senaste 60 åren.

    Det är ju lite trångt under altanen och en bit att gå med massorna. Vi kom fram till att det effektivaste sättet var att en stod och fyllde 20l-hinkar med jord samtidigt som den andra bar. Missade säkert nån hink, men jag fick det till 137 hinkar, och ja högen växte lite till idag också ;)

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild 2.JPG
     
  15. altaxis
    Hobbyelektriker Nivå 7
    Hur gick det med dräneringen? Ska göra liknande till våren...