Vi har ett litet fritidshus som ligger strandnära och i stenig terräng. Miljö och hälsa kräver att vi ordnar ett nytt avlopp till grå-och-svartvattnet pga nya regler. Problemet är att det kommer att bli svårt att lägga avlopp i den steniga terrängen och att gräva ner en tillräckligt stor tank verkar som ett jätte sprängningsprojekt och då rasar väl huset!
Vi har kikat på Indrän mfl för gråvattnet och mindre tank eller förbränningstoalett. Vi har också funderat på vakuumtoalett pga av sin snålspolande funktion och även båttoaletter. Är det någon här som har erfarenhet av båttoaletter på land. är det mycket problem med sådana (kanske någon seglare här vet?) någon som har erfarenhet av vakuumtoaletter?
Någon som har tips på avloppsanläggning för stenig terräng?
Spränga känns osäkert sannolikt rasar hela huset då!

Har satt in en "Cinderella"-toalett som är en förbränningstoalett.
Fördelar är att den är strömsnål, gedigen och att det inte luktar något.
Nackdelar är priset (ca 35.000:-) och att man måste lägga i ett filter varje gång.

Hej Collo!

Ja, det lutar lite åt den. Intressant att du skriver att den är strömsnål. Det låter ju bra i alla fall. Kruxet är att vi behöver två! Och då blir det ju väldigt dyrt! Men hur man än vänder sig har man rumpan bak. Det är hög tid att vi gör något på stället. Vi får väl ta ett lån.
Tack för ditt svar!

Ja, du blir nog inte besviken. Jag tycker det är ganska mycket värt att det inte blir den lukt som det blir på utedass annars och du slipper hålla på med tunnor och kompostera. Här är det bara tömma askburken i rabatten någon gång då och då.

Angående strömsnålheten så kommer jag inte ihåg exakt hur mycket den drar, men har för mig att det står på deras hemsida.

Ta en titt på Separetts toaletter, de flesta är väldigt nöjda med dessa.

Hej Collo och MathiasS!
Tack för era svar. Jag skall gå in på deras Cinderellas hemsida och kika. Det låter väldigt smidigt med bara lite aska. Vi vill inte ha mulltoa igen, eftersom det är två små hus och i ett av husen brukar mina åldriga föräldrar bo och då är det stackars pappa som går och tömmer och kämpar för att det skall vara fint, både i det huset vår familj brukar att bo i och i det huset de brukar bo i och det går inte att övertala honom att låta bli, trots att vi vet att han ligger en vecka efteråt! Vi tänkte att vi skulle göra en enklare lösning, så inte pappa förtar sig eller får en hjärtinfarkt till!

Hej Vill tipsa er om vart ni kan vända er om ni vill komma billigare undan.

I Norge tillverkar man dessa toaletter och det är mkt populära där, vi hittade en begagnad (2år och nyservad) på deras motsvarighet till blocket. www.finn.no den har kostat oss 14000:- svenska kronor och så fick vi så klart köra och hämta men det var det värt tycker vi. Finns även nya och det ligger på ett pris runt 22-27 tusen NOK beroende på vilken modell man ska ha. Lycka till

Tack för tipset!

Vi har inte kommit till skott än, så jag skall kolla runt lite! :-)

Hej,

Har själv bestämt mig för en förbränningstoalett. Priset känns dock lite för högt. Har hittat Incinolet och tagit kontakt med dom (i USA). Priset i USA för 240 V modellen är $1799.
Jag har för avsikt att beställa den och låta Jetcarrier sköta om transporten för att få ner fraktkostnaden. Med dagens dollarkurs samt med tull och moms kommer kostnaden för toaletten att hamna på strax över 17000 sek vilket känns lite rimligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.