Hej på er!

Har länge tjuvläst detta forum vid olika moment då jag behövt vägledning i mina projekt. Nu har jag ett större projekt på gång och då var det dags att bli medlem! :)

Vi har en liten sommarstuga på 37 kvm, som vi nu ska bygga ut med ytterligare 80 kvm. Vi kommer bygga ut i funkisstuk, se bifogade bild för delar av bygglovshandlingarna.

Jag tar tacksamt emot tips och feedback, bygglovet är dock klart så några större förändringar är inte jätteaktuella, om det inte upptäcks något extremt..

Fårgeställningar:

Limträbalkarna som för taket har dimensionen 90x405, hur förankrar jag dessa på bästa sätt i bärlinan? Iom att det är pulpettak så kommer ju bara del av balken ligga an mot bärlinan. Jag planerar stora vinkeljärn samt tillsågade "kilar" för att fylla upp glipan som skapas under dem, framförallt vid den nedre bärlinan. Synpunkter på detta?

Hur ska man få till det estetiskt på bästa sätt med takfot/vindskivor med denna konstruktion? takfoten sticker ju ut ca 50 cm i över och nederkant, min plan var att klä in den, men det blir ju en inklädnad på 40 cm vilket blir en ordentlig låda! Sen så har vi ju råsponten, dvs själva taket som sticker ut på sidorna, ca 30 cm. Klär man in hela balkarna så måste man ju även bugga ned något under råsponten för att klä in det med resterande på ett vettigt sätt.. Någon som har erfarenhet eller bra ideér på vad som är snyggaste lösningen?

Tacksam för all input!

• Bygglovshandlingar för tillbyggnad av sommarstuga med planlösning och fasadvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till Byggahus forum!
Limträbalkarna bör fästas med kraftiga stålbeslag. Med så stora dimensioner kan beslagen vara synliga och då specialtillverkade av smed/mekanisk verkstad. Har du kollat möjligheterna att få limträbalkarna tillverkade med inbyggda kilar? Med de dimensionerna som är aktuella är det ändå inte fråga om lagervaror. Om balkarna ska sticka ut i över- och underkant kan du absolut inte bygga in dem, det kommer att se tokigt ut på detta trots allt ganska lilla hus. Då får du lägga råspont på ovansidan, klä ändarna på balkarna med plåt och acceptera de köldbryggor som uppstår pga balkarnas passage genom väggen. Ett alternativ är att förlänga balkarna med reglar i mindre dimensioner som bär utsticket. Takssprången på sidorna kan göras på samma sätt eller stödjas av konsoller, som då bör designas för att passa in i husstilen. Sammanfattningsvis, med den valda byggnadsformen bör takfot, taknock och taksprång ges en lätt karaktär. Tycker jag i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.