A Alex Holmén skrev:
Puh känns bättre att inte alla hatar thujor
Jodå - jag hör till de hatande :rofl: och led av 60 m Brabant i min förra trädgård. I min nya har jag 4 stycken Smaragd som en fin jämn vägg mot carporten - den putsar jag fint så att man inte ser de olika plantorna.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Planterade 150 st Thuja Smaragd på villatomt för exakt 1 år sedan. Plantorna var då 100 cm, krukodlade. Nu är de ca 150-160 cm höga.
Planterades med 40 cm avstånd och har inte riktigt ”växt ihop” ännu.

Droppslang och gödsel så växer thujor snabbt.

Svårigheten är att hålla dom på rimlig höjd. Jag vill ha dom ca 2,5 m höga så behöver alltså kapa dom strax över 2 m och sedan beskära varje år.

• Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Och vad är frågan?

Smaragden växer inte lika ohejdat som den vanliga, inte heller lika yvigt. Även om de inte växt ihop än är det viktigt att hålla in långsidorna dvs man putsar bara ytskiktet och det kan TS göra redan nu. Någon centimeter eller två. Det gynnar tillväxt och täthet.

Hep Hep skrev:
En bra tråd med många frågor och kloka svar. För den som hängt med går det att följa mitt velande som till slut blev till ett beslut om thuja, trots att jag egentligen avskyr dem, men de har det bästa insynsskyddet. Men det var ju över en månad sedan...

Så vad har hänt sedan dess då. Jag insåg att jag aldrig skulle förlåta mig för att ha planterat en thujahäck, så det får bli lite mer insyn på vintrarna. Idegran blir orimligt dyrt eller tar för lång tid. Min lokala trädgårdsmästare menade att vårt läge är lite väl utmanande för riktig bok.

Så nu står det 160 avenboksplantor med jordklumparna gömda i sandjord i väntan på grävmaskinen. Det blir dubbla förskjutna rader med 175 cm väl grenade plantor som får ta insynsskyddet mot lekparken. Det borde inte ta alltför lång tid innan de täcker ok sommartid. Mot vägen får tre klotpilar som kommer i veckan hjälpa till och mot radhusbalkongerna är planen nu en kombo av avenbok, plommon, päron och klotpil, fast den häcken får bli nästa år om min rygg ska överleva.

Tack för alla kloka råd, även om jag otacksamt går emot en del av dem.

[bild]

Vart inhandlade du dessa? Är i fasen där jag funderar på lite häckplantor.

Jag köpte mina lokalt på Åkersberga Växtförsäljning. Dyrare än rena nätbutiker, men jag tror att alla mina plantor är mer grenade och välväxta än nätbutikernas skrytbilder, så det fick det vara värt. De har hemsida och säljer med leverans, men om det gäller hela vägen till Västerbotten vet jag inte. Hit körde de med sin egen lastbil och den lär inte gå upp till dig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En bra tråd med många frågor och kloka svar. För den som hängt med går det att följa mitt velande som till slut blev till ett beslut om thuja, trots att jag egentligen avskyr dem, men de har det bästa insynsskyddet. Men det var ju över en månad sedan...

Så vad har hänt sedan dess då. Jag insåg att jag aldrig skulle förlåta mig för att ha planterat en thujahäck, så det får bli lite mer insyn på vintrarna. Idegran blir orimligt dyrt eller tar för lång tid. Min lokala trädgårdsmästare menade att vårt läge är lite väl utmanande för riktig bok.

Så nu står det 160 avenboksplantor med jordklumparna gömda i sandjord i väntan på grävmaskinen. Det blir dubbla förskjutna rader med 175 cm väl grenade plantor som får ta insynsskyddet mot lekparken. Det borde inte ta alltför lång tid innan de täcker ok sommartid. Mot vägen får tre klotpilar som kommer i veckan hjälpa till och mot radhusbalkongerna är planen nu en kombo av avenbok, plommon, päron och klotpil, fast den häcken får bli nästa år om min rygg ska överleva.

Tack för alla kloka råd, även om jag otacksamt går emot en del av dem.

[bild]
Hur blev resultatet?

B bygglov skrev:
Hur blev resultatet?
Blandat, men mestadels bra.

Vi lät grävfirman som ändå var här gräva ett rejält dike, plocka bort sten och lägga tillbaka samma jord med lite gödsel inblandat. Översta halvmetern är jord och under det sand på hela tomten. Enda undantaget var nära ett par feta lönnar som jag vill ha kvar. Där handgrävde de lite försiktigt och inte alls lika brett eller djupt.

Alla planterade och uppbundna våren -22 och samtidigt satte jag rådjursstaket utanför. Totalt var det runt 250 plantor runt 175 höga. En fick aldrig några blad. Resten klarade sig.

Häck av unga avenbokplantor utan löv, planterade i en rak linje längs en gräns med bar jord; byggnader syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterad häck med stöd av träramar och nätstaket bredvid en träbyggnad och träd på en tomt.
Skapa konto

De tog sig bra och började förra året att växa ordentligt. Efter råd klipptes varenda gren ner till ett par decimeter förra sommaren och framåt hösten kunde jag se att det börjat grena sig. Det enda trista var att en handfull plantor som stod nära lönnarna mest stod och överlevde, men inte mycket mer. Under grenarna på törstiga träd och med mycket mindre grop än alla andra, var det kanske inte så konstigt.

Täta gröna avenbokhäckar med frodiga blad, stödda av bambupinnar, som växer längs en gräsmatta och ger insynsskydd på tomten.
Skapa konto

Grön häck planterad med lövverk i trädgården, omgiven av buskar och gräsmatta under solig dag.
Skapa konto

Nu i år var både jag och häcken laddad för en bra säsong där det skulle växa och buska till sig. Gödslade och försökte hålla koll på fukten. Sedan kom bygget av granntomten. Enligt kartorna jag sett skulle marknivån närmast häcken vara oförändrad eller höjas ungefär en halvmeter. Tyvärr är det när allt är klart. Det första som hände i år var att de precis i tomtgräns vid häcken tog bort en meter ner och lät det vara så fram till slutet av september. Avgrävda rötter och en blottad vertikal yta av jord och sand i blåsigt söderläge hela säsongen var inte riktigt vad häcken hade önskat. Jag försökte vattna, men väldigt svårt att veta om och när det var rätt mängd, då det mest rann ut på deras sida av staketet genom sanden utan att jorden hos mig blev blöt. Knappt någon tillväxt att tala om i år och de stackarna som dessutom stod närmast lönnarna har gett upp.

Grävd sluttning med jordpåfyllning längs ett trådstängsel; vegetation och stenar syns i närheten.
Skapa konto

Inga bilder, men de 50 plantorna på andra sidan tomten som fått samma behandling, utom årets elaka grävning, växer så det knakar och är sedan förra årets beskärning riktigt buskiga.

Jag kapade topparna runt 2,5 meter förra året då jag tyckte att det räckte. Nu har byggarna precis smällt upp första klätterställningen och jag inser att jag nog hade velat ha häcken lite högre.

Så om avenboken är så tålig som det sägs, tror jag att den kommer ta sig nu när det är återfyllt på andra sidan. Då är den troligen tillräckligt tät och hög för att det ska kännas helt ok att bo granne med lekparken. Där det är lite glest runt lönnstammarna kommer vi komplettera med lite utspridda buskar av annan sort en bit in på tomten.

Kommunen har nyss planterat de här på sin sida av häcken. Nu fick jag bra gissning i en annan tråd om vad de var och jag vill minnas att jag googlade mig fram till att de nog håller sig lägre än häcken, så då blir det kanske dubbelt insynsskydd. Enligt ritningarna ska de smälla upp ett stängsel vid tomtgränsen. Hoppas att de skippar det då det ju redan står ett rådjursstängsel där och. Risken är väl annars att de tar i lite för mycket som vanligt när de ska gräva hål för stolparna.

En grön planta växer i mörk jord omgiven av höstlöv. Plantan har tunna grenar och några små, nyutslagna blad. Solbelyst omgivning.
Skapa konto

Sammantaget: Några hack i skivan, men totalt sett nöjd och glad.

• Gilla
bygglov och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om avenbok är lika tålig som vanlig bok, Fagus sylvatica men med samma förhållande väcker bokplantorna här men mycket långsammare än de som står i sol.

Angående höjden som kapats kommer den nog att bilda ett gäng nya toppar och fortsätta växa. Det kommer ta längre tid men toppen av häcken blir tätare då.

Det ser ändå ut som du kommer få en fin avenbokshäck.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.