KristinaRT
- Kombination häck + träd bakom (man kan köpa träd som är 3 m höga, kostar bara lite mer)
- Högt plank, kräver iofs bygglov men kommunen kanske är generös mtp vad de ska bygga?
- Spaljé (kolla m kommunen hur högt du får bygga) med 50% luft så det blir bygglovsbefriat och som kan kläs in med murgröna så det blir vintergrönt. Evt kombinerat med träd precis bakom för att få upp höjden mer

• Gilla
16386
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Jaha, nu blev allt helt annorlunda och mycket, mycket tristare. Till slut lyckades jag få kommunen att visa sina planer för granntomten. Tidigare har de vägrat och skyllt på att "inget är klart" och liknande. Nu tröttnade jag och begärde ut allt som fanns. Den kartan jag fick ut kan ändras i detaljer, men i stort blir det som det förslaget. Granntomten precis vid tomtgränsen kallas "park" i detaljplanen och enligt tidigare handläggare tänkt som "kanske en grillplats, eller en gungställning eller något annat, fast nu när det byggts en lekplats en bit bort kanske det inte blir något".

Nu vet vi att det blir grillplatser, jättestor klätterställning, studsmattor, en by med lekhus, utsiktstorn, rutchkana, "upphöjd vattenlek" gungor och en hel massa annat. 4-5 000 kvm späckat med byggen och aktiviteter för målgruppen 1-10 år. Bland annat en asfalterad promenadväg som precis rundar vår tomt. Den hör officiellt till lekplatsen och är ingen "riktig" gångväg, men i praktiken binder den ihop två områden och lär bli vältrafikerad då det är närmaste vägen mellan ett antal höghus och kommunala idrottsplatsen. Inget vi kan göra något åt, då allt är enligt plan. Nu är det därför inte längre intressant med en häck som är tät och snygg om tio år. Om två år är hela eländet färdigt och vi har då bland annat en klätterställning och ett utsiktstorn väldigt nära poolen och jag är inte skitsnygg i badkläder.

Så nu är frågan - finns det något alternativ till thuja (som jag egentligen tycker illa om) här i kallare delen av zon 3, som ger totalt insynsskydd året runt och som går att få 2-3 meter hög inom något år? Om det inte finns alternativ, hur stora thujor är rimligt att plantera? Nu är min aversion mot thujor klart underordnat funktionen, så om det är enda vettiga alternativet får det bli det. Är det brabant som är den effektivaste?
Det är plank som gäller. Finns inga häckar som löser detta på så kort tid. Thuja är det uppenbara valet för en stor tät häck i det här fallet men det tar många år.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag vet att plank är det enda vettiga, men de små kärlekskorvarna på kommunen har skrivit in ett tydligt förbud mot alla former av plank eller mur i detaljplanen för just vår fastighet, då det är viktigt för hela kommunen att alla ska få njuta av de gamla husen med tillhörande "herrgårdspark". Vi hade inget att invända då, men nu när de drar hit hela Skara Sommarland kommer det ändå bli omöjligt för alla utom oss att njuta av gården.

Så det måste bli något som kommunen inte kan hindra som får bli vårt skydd. Just för poolen blir det nog en tvättlina med kommunens mest långsamtorkande lakan tills något växt upp, men jag ser bara häck som tillåtet alternativ. Det finns ju thujor att köpa som är ett par meter höga. Borde inte de hinna täta till sig på ett par år? Eller egentligen är det inte frågan, då vi inte har något val, utan mer om det är enda alternativet.

Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Det finns ju thujor att köpa som är ett par meter höga. Borde inte de hinna täta till sig på ett par år?
Det kan nog fungera med en omfattande planterings- och vattningsinsats. Men några år tar det innan så stora plantor börjar växa efter omplantering p g a att rotsystemet efter flytten blir för liten i förhållande till plantan.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Kan det vara smartare att köpa lite lägre plantor av dyrare sortering om man bara ser till tiden att få en tät och hög häck? Kanske inte lika fel förhållande mellan rötter och planta.

Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Kan det vara smartare att köpa lite lägre plantor av dyrare sortering om man bara ser till tiden att få en tät och hög häck? Kanske inte lika fel förhållande mellan rötter och planta.
Kanske. Säkrast är nog att köpa plantor där säljaren garanterar "färdig häck". De containerodlas för just ditt ändamål, att få upp en häck så fort som möjligt. Troligen väldigt dyrt.

En bra tråd med många frågor och kloka svar. För den som hängt med går det att följa mitt velande som till slut blev till ett beslut om thuja, trots att jag egentligen avskyr dem, men de har det bästa insynsskyddet. Men det var ju över en månad sedan...

Så vad har hänt sedan dess då. Jag insåg att jag aldrig skulle förlåta mig för att ha planterat en thujahäck, så det får bli lite mer insyn på vintrarna. Idegran blir orimligt dyrt eller tar för lång tid. Min lokala trädgårdsmästare menade att vårt läge är lite väl utmanande för riktig bok.

Så nu står det 160 avenboksplantor med jordklumparna gömda i sandjord i väntan på grävmaskinen. Det blir dubbla förskjutna rader med 175 cm väl grenade plantor som får ta insynsskyddet mot lekparken. Det borde inte ta alltför lång tid innan de täcker ok sommartid. Mot vägen får tre klotpilar som kommer i veckan hjälpa till och mot radhusbalkongerna är planen nu en kombo av avenbok, plommon, päron och klotpil, fast den häcken får bli nästa år om min rygg ska överleva.

Tack för alla kloka råd, även om jag otacksamt går emot en del av dem.

Avenboksplantor med jordklumpar placerade i dubbla rader för insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bygglov och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En bra tråd med många frågor och kloka svar. För den som hängt med går det att följa mitt velande som till slut blev till ett beslut om thuja, trots att jag egentligen avskyr dem, men de har det bästa insynsskyddet. Men det var ju över en månad sedan...

Så vad har hänt sedan dess då. Jag insåg att jag aldrig skulle förlåta mig för att ha planterat en thujahäck, så det får bli lite mer insyn på vintrarna. Idegran blir orimligt dyrt eller tar för lång tid. Min lokala trädgårdsmästare menade att vårt läge är lite väl utmanande för riktig bok.

Så nu står det 160 avenboksplantor med jordklumparna gömda i sandjord i väntan på grävmaskinen. Det blir dubbla förskjutna rader med 175 cm väl grenade plantor som får ta insynsskyddet mot lekparken. Det borde inte ta alltför lång tid innan de täcker ok sommartid. Mot vägen får tre klotpilar som kommer i veckan hjälpa till och mot radhusbalkongerna är planen nu en kombo av avenbok, plommon, päron och klotpil, fast den häcken får bli nästa år om min rygg ska överleva.

Tack för alla kloka råd, även om jag otacksamt går emot en del av dem.

[bild]
Jag tycker att det är ett både klokt och trevligt val ni gjort.
Det kommer att bli vackert, tilltalande, intressant och praktiskt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Thuja borde förbjudas! / Stilpolisen
Varför? Ska för första gången ha en trädgård och beställt 360 st thuja smaragd 160-180 cm höga. Ville ha idegran men de var sjukt dyra så det blev thuja. Har vi gjort fel val?
3D-modell av ett modernt enfamiljshus med omgivande trädgård och häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Alex Holmén skrev:
Varför? Ska för första gången ha en trädgård och beställt 360 st thuja smaragd 160-180 cm höga. Ville ha idegran men de var sjukt dyra så det blev thuja. Har vi gjort fel val?
[bild]
Varför inte en betongmur istället? Ungefär lika spännande som en thujahäck...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
[bild]
Snyggt hus! Smaken är som baken gällande häck. Personligen gillar jag lövfällande häck. Det är väl bara titta på lite häckar och se vad du gillar.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M Mountain cliff skrev:
Snyggt hus! Smaken är som baken gällande häck. Personligen gillar jag lövfällande häck. Det är väl bara titta på lite häckar och se vad du gillar.
Aldrig lagt märke till häck förr och hade ingen aning vad vi ville ha. Vill ha en vintergrön och fastnade för idegran men offerten på 400k avskräckte mig, fick bli thuja för halva priset. Blir nu lite orolig när det så många som hatar thuja

• Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Varför inte en betongmur istället? Ungefär lika spännande som en thujahäck...
Hade jag fått en 1,80 m hög betongmur för samma pris som thujan hade jag kanske valt den :D

A Alex Holmén skrev:
Har vi gjort fel val?
Nej inte direkt ;). Smaragd är betydligt snyggare än Brabant och är vackrare grön om vintern. Den växer inte heller så groteskt högt. Ett råd är att hålla in sidorna redan efter andra säsongen genom att klippa den yttersta tillväxten (inte för mycket, kanske bara 1-2 cm) så att plantorna växer in i varandra snabbare. Då undviker man lättare att ha en lång grön sockertoppshäck...

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nej inte direkt ;). Smaragd är betydligt snyggare än Brabant och är vackrare grön om vintern. Den växer inte heller så groteskt högt. Ett råd är att hålla in sidorna redan efter andra säsongen genom att klippa den yttersta tillväxten (inte för mycket, kanske bara 1-2 cm) så att plantorna växer in i varandra snabbare. Då undviker man lättare att ha en lång grön sockertoppshäck...
Puh känns bättre att inte alla hatar thujor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.