É
Jag ska gräva själv för kommunalt VA ca 25m. Har aldrig grävt (får eventuellt lite hjälp) eller dragit så mycket VA. Finns det några bra guider för detta? Denna har jag hittat hittills:
https://elui.se/ar-det-dags-att-grava-for-nytt-vatten-och-avlopp/

Några andra tips att ge?

• Lägger man så djupt/platt som möjligt och sen en brantare böj upp till huset när man närmar sig?
    Man vill ju ha bra fall på avloppet, men samtidigt ska man ju ligga på frostfritt djup. Om anslutningspunkten är 1,5m ner måste man väl nästan hålla sig till minsta lutningen för att inte hamna på frostfritt högst upp (Stockholm).
  • Är det rörgravsgrus 0-8 man måste ha? Hur mycket kan det tänkas gå åt? skopan är 60cm. Måste man få ett helt lastbilsflak levererat?
  • Måste man verkligen packa när man återfyller? Som jag förstått ska man packa gruset under rören så de ligger stabilt. Sen fyller man med gruset runtomkring och ovanför, men är det nödvändigt packa det med?
  • Ska man ha markduk både under och över gruset?
  • Jag tänkte börja gräva vid tomtgräns och sedan backa mot huset. Sista 1-2 meter ta med spaden. Om jag minns rätt ligger rören i plattan 1 meter ner. Räcker det djupet eftersom det är nära huset? Eller måste man isolera något närmast huset. Har tjälisolering runt plattan sen tidigare.

Claes Sörmland
É ÉlPon skrev:
  • Lägger man så djupt/platt som möjligt och sen en brantare böj upp till huset när man närmar sig?
    Man vill ju ha bra fall på avloppet, men samtidigt ska man ju ligga på frostfritt djup. Om anslutningspunkten är 1,5m ner måste man väl nästan hålla sig till minsta lutningen för att inte hamna på frostfritt högst upp (Stockholm).
Du kan lägga avloppet med jämn lutning eller med en brantare lutning. Du ska minst ha 1:100 i lutning. Mer lutning är sällan ett problem på så korta sträckor.

É ÉlPon skrev:
  • Är det rörgravsgrus 0-8 man måste ha? Hur mycket kan det tänkas gå åt? skopan är 60cm. Måste man få ett helt lastbilsflak levererat?
Rörgravgrus 0-8 mm är toppen. Men det går att lägga i makadam också, t ex 4-8 mm. Det senare gjorde jag. Du kan köpa mindre mängder än ett lastbilsflak. Finns ju också storsäck men ofta blir det dyrare med den leveransformen än t ex 5 ton på ett flak.
É ÉlPon skrev:
  • Måste man verkligen packa när man återfyller? Som jag förstått ska man packa gruset under rören så de ligger stabilt. Sen fyller man med gruset runtomkring och ovanför, men är det nödvändigt packa det med?
Ja du måste packa för avloppsledningen. Den ska ligga på en fast botten och det betyder orörd schaktbotten eller att du packar ordentligt. Du behöver trampa ned läggmaterialet vid sidan av avloppsröret, annars blir det lätt äggformat. Vattenledningen är inte lika kritisk.
É ÉlPon skrev:
  • Ska man ha markduk både under och över gruset?
Förstår inte varför, markduk gör ingen nytta här och försvårar framtida underhåll.
É ÉlPon skrev:
  • Jag tänkte börja gräva vid tomtgräns och sedan backa mot huset. Sista 1-2 meter ta med spaden. Om jag minns rätt ligger rören i plattan 1 meter ner. Räcker det djupet eftersom det är nära huset? Eller måste man isolera något närmast huset. Har tjälisolering runt plattan sen tidigare.
Avloppet behöver inte ligga frostfritt. Vattenledningen måste ligga frostfritt. I och med att du vill installera båda så avgör i praktiken vattenledningen djupet som du lägger det hela på. Du kan lägga avloppsledningen ovanför vattenledningen, alltså grundare men då måste schaktbottnen vara notoriskt packat av dig. Annars kan du få svackor och problem med fallet efter en tid.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Jag får kolla upp vilket djup anslutningspunkt vattnen ligger på. Men om det ligger precis under frostfritt måste jag ju hålla mig kring lutning 1:100 då jag drar avloppet bredvid som kräver denna lutning minst. Har jag brantare lutning, säg 2:100 så hamnar jag ju en halvmeter grundare när jag kommer nära huset. Bra för avloppet men dåligt för vattnet?

Jag får kolla upp priser på grus men jag tänker att frakten är en stor del av kostnaden och att man lika gärna kan ta ett fullt lass... Fast behöver egentligen kross 0-16 på resten av tomten. Tänker jag rätt med formeln 0,6x0,3x25=4,5m3 grus? (60cm brett, 30cm högt, 25m långt).

Jag tänker att markduken gör att materialet inte blandar sig med jorden runtom. Som man gör med makadam och dränering etc. Men det är helt onödigt här menar du? Inte ens i botten?

É
Kan man lägga bergkross 0-16 under och runt rören istället? Pem-slangen och avloppet.

Då slipper jag beräkna och kan ta ett fullt lastbilsflak då jag behöver 0-16 till annat på tomten.

Vill bara flika in (ang lägga avloppet över vattnet), att jag varit med om när både avlopp och vattenledning gått sönder och avloppsvatten trängdes in i inkommande vatten.

Det var total misär, vi blev extremt dåliga. Så jag hade aldrig lagt avlopp ovanför vatten, men sannolikheten att det går sönder är säkerligen försvinnande låg!

Claes Sörmland
É ÉlPon skrev:
Kan man lägga bergkross 0-16 under och runt rören istället? Pem-slangen och avloppet.

Då slipper jag beräkna och kan ta ett fullt lastbilsflak då jag behöver 0-16 till annat på tomten.
Ja, det gjorde entreprenören som la nya avloppsrör och VA till samfälligheten, la det i kross 0-18 så det går bra. Notera bara att 0-18 är svårare att kompaktera jämfört med t ex makadam 4-8 mm eller natursand (rörgravsand). Tråkigt om du lägger en lager under avloppsröret som bygger upp en ojämn schaktbotten och sen sjunker det ihop året efter och du får bakfall på avloppsröret. Entreprenören här kompakterade med skopan och höll den orörda schaktbotten jämn.

É
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det gjorde entreprenören som la nya avloppsrör och VA till samfälligheten, la det i kross 0-18 så det går bra. Notera bara att 0-18 är svårare att kompaktera jämfört med t ex makadam 4-8 mm eller natursand (rörgravsand). Tråkigt om du lägger en lager under avloppsröret som bygger upp en ojämn schaktbotten och sen sjunker det ihop året efter och du får bakfall på avloppsröret. Entreprenören här kompakterade med skopan och höll den orörda schaktbotten jämn.
Ok låter ju toppen om 0-16 går. Men hur menar du med svårare? Krävs det mer än en liten 100 kg-vibrator? Enligt länken i mitt första inlägg så lägger man ca 10cm grus i botten och det är väl just denna man ska packa. Jag tänker att 10cm är inte mycket att packa men jag har ingen erfarenhet så.

Sen om man gått för djupt med skopan kanske det behöver packas lite extra men det gäller väl oavsett material jag väljer uppepå.

É
K Klass0n skrev:
Vill bara flika in (ang lägga avloppet över vattnet), att jag varit med om när både avlopp och vattenledning gått sönder och avloppsvatten trängdes in i inkommande vatten.

Det var total misär, vi blev extremt dåliga. Så jag hade aldrig lagt avlopp ovanför vatten, men sannolikheten att det går sönder är säkerligen försvinnande låg!
Det blir nog för avancerat för mig lägga rören i olika nivåer ändå, blir risk avloppet ligger för mjukt om det ska ligga högre. Men hur menar du att man ska lägga då? Nästan alla lägger väl nära bredvid varandra, det väl lika gärna läcka in då med? Är ju ofta inte dränerande material i bädden som jag förstått det så läcker det så kan det ju flyta ut åt sidorna.

Claes Sörmland
É ÉlPon skrev:
Ok låter ju toppen om 0-16 går. Men hur menar du med svårare? Krävs det mer än en liten 100 kg-vibrator? Enligt länken i mitt första inlägg så lägger man ca 10cm grus i botten och det är väl just denna man ska packa. Jag tänker att 10cm är inte mycket att packa men jag har ingen erfarenhet så.

Sen om man gått för djupt med skopan kanske det behöver packas lite extra men det gäller väl oavsett material jag väljer uppepå.
Precis, har du orörd schaktbotten och lägger 10 cm 0-16 kross så är det inga problem. Det sjunker ju då lika mycket över hela sträckan och du får inget bakfall.

B
Jag la vatten bredvid avloppet, nästan hela vägen. Närmast huset ligger vatten hos mig inte på frostfritt djup, dock lite isolering uppepå rören. Avloppsrören avger viss värme. Men visst var 30år år kanske jag får problem med frusna vattenrör. Pem klarar frysning bra så länge ventiler inte fryser.

Packa behövs ju under och runt rören, men i ganska liten mån uppepå rören. Det sjunker ju lite med åren om man packat för dåligt ovanpå rören bara, men inget större problem egentligen. Så det behövs inga stora maskiner för att packa.

Jag tog 0-4, men det var för att jag också skulle ha elledningar ner i backen på andra ställen.

Din uträkning ser sund ut, sen där man ju tänka på densiteten i ditt material. Det skiljer en del på olika fraktioner, men 4.5m3 är inte så långt ifrån en hel bil, dessutom vill man inte stå med för lite material. Jag hade köpt hel bil. Det är transporten som är dyr, inte materialet. Men jag har inga problem att sprida ut fyllnadsmaterial heller på min tomt.

Jag har lite svårt att förstå hur det ska kunna läcka in avlopp i en trycksatt vattenledning i mark. Trycket utanför ledningen skulle ju behöva vara högre än inuti ledningen.

Ska avloppet vinklas, dra gärna 30 x 3 eller i alla fall 2 x45, undvik 90 vinklar.

É
B BSOD skrev:
Jag la vatten bredvid avloppet, nästan hela vägen. Närmast huset ligger vatten hos mig inte på frostfritt djup, dock lite isolering uppepå rören. Avloppsrören avger viss värme. Men visst var 30år år kanske jag får problem med frusna vattenrör. Pem klarar frysning bra så länge ventiler inte fryser.

Packa behövs ju under och runt rören, men i ganska liten mån uppepå rören. Det sjunker ju lite med åren om man packat för dåligt ovanpå rören bara, men inget större problem egentligen. Så det behövs inga stora maskiner för att packa.

Jag tog 0-4, men det var för att jag också skulle ha elledningar ner i backen på andra ställen.

Din uträkning ser sund ut, sen där man ju tänka på densiteten i ditt material. Det skiljer en del på olika fraktioner, men 4.5m3 är inte så långt ifrån en hel bil, dessutom vill man inte stå med för lite material. Jag hade köpt hel bil. Det är transporten som är dyr, inte materialet. Men jag har inga problem att sprida ut fyllnadsmaterial heller på min tomt.

Jag har lite svårt att förstå hur det ska kunna läcka in avlopp i en trycksatt vattenledning i mark. Trycket utanför ledningen skulle ju behöva vara högre än inuti ledningen.

Ska avloppet vinklas, dra gärna 30 x 3 eller i alla fall 2 x45, undvik 90 vinklar.
La du bara en skiva ovanpå, typ 60cm bred där det var grundare? Hur tjock?
Enligt kommunens djupkarta så ligger avloppet bara 1,5m djupt (sthlm). Förstår inte hur detta kan vara acceptabelt på ny anläggning, jag kan ju inte ha något fall alls för då blir det för grunt? Om siffrorna stämmer. Borde man i praktiken ändå klara sig fast jag går 2-3 decimeter grundare på vägen mot huset när man drar det parallellt med avloppsröret? Max 10 centimeter sand mellan rören kanske?
Kanske några skivor cellplast ovanför när man närmar sig huset men helst inte...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avloppet behöver inte ligga frostfritt.
Har hört det förut, men förstår inte varför. Det blir ju stora problem om det fryser stopp i avloppet också, och det lilla flödet varmvatten som kommer från ett litet hushåll håller inte en längre avloppsledning tinad.

Vad är det jag missar?

B
Om det är 1.5m och du lägger med 1cm fall, så blir det ju ca 1.25m om marken är helt platt.

Avlopp fryser inte i praktiken. Det är vattnet man ska vara nervös för. Men där behöver du ju inte ta hänsyn till fall.

Jag har nån liten bit med typ 50cm täckning till avlopp. Där la jag en 60cm bred skiva 50mm tjock xps, men det var mest för att skydda vattenledningen från att frysa.

50cm täckning är ju för lite, men det var berg under. Om jag får problem med frysning av vatten så får jag lägga i en värmekabel i efterhand. Det har fungerat hittills.

É
Men tror ni jag kan köra med 1:100 i fall och alltså lägga vattnet lite för grunt ju närmare huset man kommer.

Eller ska man gräva 1,5m hela vägen för vattnet, och sen fylla igen för att få ett fall på avloppet strax ovanför.

Det sista alternativet låter inte så kul. Det är svårare, risk för sättningar på avloppet och mer grus om det ska täcka både vattenslang och sen högre upp för avloppet.

Claes Sörmland
K kabelkaparen skrev:
Har hört det förut, men förstår inte varför. Det blir ju stora problem om det fryser stopp i avloppet också, och det lilla flödet varmvatten som kommer från ett litet hushåll håller inte en längre avloppsledning tinad.

Vad är det jag missar?
Avloppsrör ligger tomma med luft i så det spelar inte så stor roll om frosten skulle nå dem. De skadas inte av det. När vattnet kommer från huset så är det varmt, t o m kallvatten i kranen ligger långt över nollan och pratar vi duschvatten, tvättmaskin, diskmaskin så är det betydligt varmare än så. Detta vatten värmer upp den isolerande plastväggen i ett avloppsrör på nolltid och vattnet hinner rinna bort innan frosten igen sänker temperaturen till under nollan i avloppsrörets vägg.

Man kan få problem med igenfrysning av avloppsrör om de ligger oskyddade för elementen (t ex i en genomfrusen kall krypgrund) och har en droppande kran. Då kan det extremt låga vattenflödet hinna frysa innan det hinner rinner bort.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.