Byggahus.se

Tips? Hur snygga till ett trägolv?

1. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Vi har just köpt ett hus och vi håller på att fixa till lite kosmetika innan vi flyttar in, målar väggar och tak etc.

Då har vi börjat fundera lite på golvet i vardagsrummet. Vardagsrummet har en gång i tiden varit två rum, men de vi köpte huset av har tagit bort en vägg och gjort det till ett rum. Rummet har lite bredare brädor/plank i ena delen och lite smalare (typ sådana som varit under ett annat golv kanske?) i andra delen.

Nu funderar vi på om vi skulle göra golvet lite snyggare. Det skulle inte skada om det slipades lite. Men frågan är vad gör man med det sen? Blir det bäst att lacka det igen eller är det bättre med någon annan behandling? Golven måste ju passa ihop någorlunda även om det är olika trä i dem. Och fungerar det att köra med en golvslip?

Huset är från 1907 förresten.

2. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Hej

En vanlig slipning med golvslip så borde de bli fina igen, är de lackade eller fernissade så blir det lite mer jobb att slipa förstås.
    Våra golv från 1911, en del gran, en del furu, har vi endast slipat och såpat med Dansk (Trip Trap?) golvsåpa.
    Det blir jättefint.

Vill man kan man köpa en såpa med vitt pigment i så blir golvet ljusare.

Nackdelen med att såpa är att man inte får någon skydd för slag mm. mot golvet, det är oerhört ömtåligt för slag och dylikt.

Andra varianter är att hårdvax-polera eller lacka golvet för att få lite slagtåligare yta, mycket med jobb men kanske värt det?

Om erat hus är så gammalt så är det troligen originalgolvet och det bör vara ordentligt trjockt så att en slipning inte är något problem.

Vi har lite bilder uppe på www.nybleus.se/hus
    Kolla på "Inomhus" och TV-rum + sovrum + Cornelias rum
    Så får du se lite före och efter på golven.

Lycka till.

3. AstaS
    Medlem Nivå 8
    spocks_beard - Vilket jobb! Du har såpat alla golven eller?
    Ser ju livsfarligt ut med golvslipen - undrar om en annan fixar en sådan?
    Skall man hårdvaxa behöver man också någon maskin eller?

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Jo, frun har gått på dem med såpa :)

Ja, tror man hyr en polermaskin för det också.

Tv-rummet var det första golv jag slipade och det blev över förväntan.
    Jag var tvungen att slipa ned ett antal mm. för att brädorna skulle bli plana.
    Det var inget problem med stora slipen, men det tog tid

Längs ena ytterväggen ligger en bräda längst ut på tvärsan, den var ju då helt plötsligt ganska hög jämfört med golvet "i mitten".
    Att slipa ned den med den lilla kantslipen är ett jobb för Arnold och inte för mig, den stora maskinen kommer inte så långt in.
    Det här är inget som syns, men det känns att det är lite skidbackar om man känner med handen :)

Tar man det bara försiktigt och inte stressar (för att man vill lämna tillbaka maskinerna tidigt & spara lite pengar)
    så finns det alla chanser att det blir bra.

Enklast är att börja med finare papper, då blir det inget monsterhål när man släpper ned valsen.

Misstag nr 2 var att jag skulle nåtat springorna på vintern när de är som störst.

5. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Hur lång tid tog det för dig att slipa ett rum?

6. J
    Medlem Nivå 3
    Har gått med golvslip hela dagen idag och tänkte ge några kommentarer. Min bakgrund som 'golvslipare' sträcker sig till att ha slipat 5 rum (några hundra kvadrat sammanlagt).

Vad jag gjort (som ni säkert också gjort men tyckte inte det framgick riktigt) är att slipa diagonalt mot plankorna när man kör med det grövsta papperet (24). När jag kört hela golvet från ett hörn till att annat, växlar jag vilket hörn jag kör mot. På så vis slipar jag nu även diagonalt mot föregående slipomgång. Jag kör tills det inte syns lack (gamla golv) längre. På vissa ställen syns det ändå lack eftersom det är avvikelser i golvplankorna som gör det omöjligt för stora slipen att komma åt.

På sådana ställen kan man köra lite lätt med 'lilla slipen', dvs kantslipen eller kanske någon annan slipmaskin.

Sedan kör jag längst med plankorna när jag byter till finare papper.

Angående den lilla kantslipen (för Arnold) är det inte så farligt om man jobbar på knä och har knäskydd (typ sådana i snickarbyxor). Rak rygg och råg i magen :) Maskinen var från tidigare användare igenkläggad med flis och slipskivebitar där spånet skall åka ut i påsen. Efter lite pill o skruvande fick jag loss flera nävar skit och maskinen sög som aldrig förr :)

Angående monsterhål när man släpper ned valsen går de att undvika om man släpper ned den sakta och medan man rör slipen!

Nu skall jag sova så jag orkar upp i ottan för att köra sista golvet med sista papperet!
    Smolk i glädjebägaren: golvet skall målas med någon tjock heltäckande lackfärg för att skydda trät mot smuts, färg och slitage.

7. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Väldigt bra att läsa vad andra har gjort!

Men tiden - hur mycket tid tar ett rum? Det vi har är på ca 40 kvm kanske? (Lite svårt att säga exakt det är lite oformligt)
    Och om man lackar golvet hur länge måste det stå sedan utan att sätta möbler på det?

8. J
    Medlem Nivå 3
    Det rum jag gjorde igår var på ~35 kvm och jag slipade från kl 13 till 20.30. Sedan ca 2 h idag. Totalt alltså 9 timmar, men min lillebror hjälpte till 6 timmar igår. Så totalt 14 timmar om man räknar in hans arbetstid. Jag körde kantslipen som värsta pedanten, så hade jag gjort det själv hade det nog tagit 10 timmar.

Golvet blev iallafall fantastiskt bra :)