Byggahus.se

Tips: Hemmagjord betongvibrator

1. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag tog ett vanligt byggbeslag och böjde till det till en vinkel. Byggbeslaget hade ett 10 mm hål, som gör att manicken kan monteras i en Fein Multimaster. På vinkeln skruvade jag en ekribba som jag hade liggande. Man kan säkert förbättra konstruktionen.

Skiss på manicken:

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Den är säkert billigare än Fein's original i alla fall, men frågan är om den sliter mer på maskinen än deras cylindriska betongkomprimerare (av plast?).

3. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag testade den där uppfinningen, och den var faktiskt inget vidare. Inget jag kan rekommendera. Däremot har jag hört att man kan skaka på själva formen med en tigersåg utan blad. Det har jag inte testat själv.

4. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Jag testade något liknande... Hade en fingerslipplatta (den nedersta på bilden) till min deltaslip som bara låg och skräpade, och tänkte att den skulle kunna användas på samma sätt. Resultatet blev väl sådär...
    Ett bättre alternativ för mindre gjutningar är att skaffa en riktigt usel planslip för en spottstyver: http://www.byggahus.se/forum/860412-post83.html

Tigersågen har jag aldrig testat, men en vanlig slagborrmaskin med ett "stift" i chucken som man trycker mot formen funkar helt ok (än en gång, för mindre gjutningar). En klen borrhammare/bilmaskin kan kanske också funka om man har en form som pallar för det?

5. V
    Medlem · Nivå 13
    Om man gjuter i form är en vagnsbult i slagborren jättebra.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 11
    Det tricket har jag använt och det funkade kanon.