Byggahus.se

Tips: Göra ett högt stativ till laserpass billigare

1. K
    Medlem · Örebro · 33 inlägg

kboortz

Medlem
    Jag har en Bosch PLL 360 som jag använt utan stativ eller med ett kamerastativ jag redan hade. Använt vid golvgjutning (ojämnt rum, så hitta rätt höjt på kanten runt om) och vid kakling (igen ojämnt så vill se att inte "glider iväg" så blir ojämnt på slutet).

Men så tänkte jag att den också är bra när vänner vill sätta upp tavlor, så har en rak linje på väggen att gå efter.

Problemet, mitt stativ är alldeles för kort, bara 1,5 m :(

Letade lite efter stativ men de höga verkar kosta typ 2500 kronor och det är jag för snål för att lägga ut. Så jag funderade lite på andra lösningar och då slog det mig att jag av någon for mig nu okänd anledning köpt ett 2,4 meter stativ för arbetsbelysning för 349 kronor på Jula som stod ouppackad på vinden. Stativet är "rått" så jag använde svarta självhäftande möbeltassar på ark som jag hade hemma.

Stativet har ju inte rätt fäste men köpte en stativgänga för GoPro-fäste för 49:90 på Kjell&Co för att få skruven. Jag satte möbeltass uppepå och använde gummiringen från GoPro-fästet för att hålla kvar skruven. Lite knappt, hade varit bättre med något tunnare möbeltass. Går ju utan också.

PLL 360 har fyra "tassar" som den står på, två är lite längre in mot andra sidan. Om vänder den rätt så får alla fyra kontakt med plattan på stativet trots att plattan är något för liten.

Blir ju inte "superbilligt", typ 425 kronor totalt, men ändå bra mycket billigare än ett kamerastativ som klarar samma höjd :)

Bild och länkar ifall någon annan har samma problem, är lika snål och skulle vilja göra samma sak ;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bosch_PLL360_stativ.jpg

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...betslampor/stativ-for-arbetsbelysning-425008/
    https://www.kjell.com/se/sortiment/...h-hallare/stativganga-till-gopro-faste-p57564
    http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredn...och-ben/Mobeltassar-sjalvhaftande-2000030575/

2. Galt
    Medlem · 24 inlägg

Galt

Medlem
    Bra tips!
    Samma problem... check!
    Lika snål... check!
    Samma stativ som ligger och skräpar...check!
    Större laser dock.
    Blir till att göra en variant på temat i helgen.

• Laddar…
  3. K

kboortz

Medlem
    Kul!

Om din laser har kameraskruvfäste så kanske du har tur så du har något liggandes redo att kasseras med en sådan skruv också. Annars ska det visst gå med tumskruv 1/4" UNC.

Lägg gärna upp en bild på ditt stativ när du är klar :)

4. B
    Husägare · Västerbotten · 273 inlägg

Beemaster

Husägare
    Jättebra grej som jag just upptäckte.

Måste göra ett själv.

5. K
    Medlem · stockholm · 2 847 inlägg

Kane

Medlem
  6. Valkyr
    Verktygstokig · Stenungsund · 216 inlägg

Valkyr

Verktygstokig
  7. K

kboortz

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.