3 325 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Tips gällande inköp av allt synligt i badrummet
Sida 1 av 2
Hej
Vi ska gör en totalrenovering av badrummet. Företagen som vi har valt vill att vi köper in alla kakel, klinkers, möbler osv själv.
Frågan är var ska vi köper grejer när vi har klurat ut vad vi vill har? Bra online ställen? Eller är det bättre att förhandla ett bra pris i butikarna? (Vi bor i Göteborg). Jag vet att byggfirmor får mellan 15-35% rabatt på det mesta.
Tacksam för alla tips!
Vi ska gör en totalrenovering av badrummet. Företagen som vi har valt vill att vi köper in alla kakel, klinkers, möbler osv själv.
Frågan är var ska vi köper grejer när vi har klurat ut vad vi vill har? Bra online ställen? Eller är det bättre att förhandla ett bra pris i butikarna? (Vi bor i Göteborg). Jag vet att byggfirmor får mellan 15-35% rabatt på det mesta.
Tacksam för alla tips!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag tror att det vanligen är tvärtom. Firman vill helst köpa in materialet, men kan motvilligt gå med på att man köper själv.
Har du koll på firman vad gäller referenser?
Har du koll på firman vad gäller referenser?
Ja - det var lite oväntat. Men de har gjort bl. a ett större job hos en kompis till oss, inklusiv ett badrum, och har våtrumsbehörighet.H hempularen skrev:
Jag håller med @hempularen att oftast är det firman som köper materialet, speciellt när det kommer till kakel och dyl.
Kan det vara en sätt att komma ifrån en hel del av garantiåtaganden - Dvs, skulle något gå sönder inom den garantitid som en hantverkare ger så kan de, som firma, lätt skylla ifrån sig och hävda att kunden stod för materialet!?
Köper du tex en blandare från hantverkaren så är det via honom man får hävda åtgärd/byte/garanti medans om ni köper den så får ni stå för åtgärd/byte/garanti.
Själv så jagar jag allt på diverse leverantörer - Jämför allt som kostar pengar, duschväggar, blandare, badkar och sånt köper jag endast kända märken men till lägsta pris. Strosat i många butiker för inspiration och än så länge kommer allt från en mängd leverantörer. Glasväggen från Kalmar, skithusstolen från Buildor, kakel från Bauhaus, Klinker från Hornbach, elmaterial från ElButik.se, Brunnar från Dahl... osv osv.. Det är lite av en process helt enkelt.
Kan det vara en sätt att komma ifrån en hel del av garantiåtaganden - Dvs, skulle något gå sönder inom den garantitid som en hantverkare ger så kan de, som firma, lätt skylla ifrån sig och hävda att kunden stod för materialet!?
Köper du tex en blandare från hantverkaren så är det via honom man får hävda åtgärd/byte/garanti medans om ni köper den så får ni stå för åtgärd/byte/garanti.
Själv så jagar jag allt på diverse leverantörer - Jämför allt som kostar pengar, duschväggar, blandare, badkar och sånt köper jag endast kända märken men till lägsta pris. Strosat i många butiker för inspiration och än så länge kommer allt från en mängd leverantörer. Glasväggen från Kalmar, skithusstolen från Buildor, kakel från Bauhaus, Klinker från Hornbach, elmaterial från ElButik.se, Brunnar från Dahl... osv osv.. Det är lite av en process helt enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag tyckte det var lättast att först besöka ett par kakel/badrumsfirmor för att få en överblick över vad som finns (har de kataloger så ta med hem) och därefter att kolla upp tillverkarnas webbplatser för att komma underfund mer exakt vad vi vill ha. Först därefter börja jämföra priser.S Swedave skrev:Hej
Tacksam för alla tips!
Bygghemma.se har ofta bra priser De kör stenhårt med att de har rabatterade priser men det ska man ta med en nypa salt för ibland kan deras rabatterade priser högre än byggvaruhusens ordinarie priser.
Ja - det är precis där vi är - dvs vi har kollat vad vi vill i olika butiker och nu vill jag hitta dem på ett hyfsat pris. Tack för tippset om Bygghemma.se.BirgitS skrev:
Jag tyckte det var lättast att först besöka ett par kakel/badrumsfirmor för att få en överblick över vad som finns (har de kataloger så ta med hem) och därefter att kolla upp tillverkarnas webbplatser för att komma underfund mer exakt vad vi vill ha. Först därefter börja jämföra priser.
Bygghemma.se har ofta bra priser De kör stenhårt med att de har rabatterade priser men det ska man ta med en nypa salt för ibland kan deras rabatterade priser högre än byggvaruhusens ordinarie priser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Okej ni har kommit så pass långt, om man ska köpa mycket från ett och samma ställe så går det att få rabatter både i byggvaruhusen och på bygghemma.se. Men jag tycker det skulle vara svårt att köpa t.ex. kakel utan att se det i verkligheten först eftersom kameror och bildskärmar kan förvanska färger.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Högst troligt slog du huvudet på spiken nu och det kan även vara så att företaget inte är kreditvärdigt hos någon leverantör vilket tyvärr är ganska vanligt.slacker skrev:
Jag håller med @hempularen att oftast är det firman som köper materialet, speciellt när det kommer till kakel och dyl.
Själv är jag mycket noga med att poängtera för mina kunder skillnaden om de köper själva eller genom mig då jag har mycket enklare att hos mina leverantörer reklamera och få ut ersättning för eventuella merjobb om det uppstår p.g.a felaktigt material än vad kunden har.
Dessutom är det så att om de t.ex väljer att köpa badrumsfläkten på Bygghemma och liknande ställen så är det bra mycket krångligare med demontering/byte/montering av ny vilket även blir kostsamt för dem...
Bra mycket enklare om de bara kan lyfta luren och jag skickar dit min elektriker med en ny fläkt och byter den gamla. (som exempel)
Vi är inte alla ute efter att ockra när vi vill att kunderna handlar genom oss så som det tycks komma från gemene man härinne... det ligger oftast ett servicetänk bakom faktiskt.
Själv släpper jag dessutom hälften av mina rabatter hos mina leverantörer, till mina kunder... vilket jag ändå får gnäll för härinne då vissa anser att jag gör ett påslag på priset till dem för de inbillar sig att det är just deras förtjänst att jag har lyckats förhandla mig till vissa rabatter så de ska få hela rabatten, men det ämnet lämnar vi därhän.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är också trist att hantverkare är för dåliga att förhandla fram garantier från sina leverantörer så att de själva får stå för kostnader som uppstår vid fel och brister.Paul-Staffanstorp skrev:
Högst troligt slog du huvudet på spiken nu och det kan även vara så att företaget inte är kreditvärdigt hos någon leverantör vilket tyvärr är ganska vanligt.
Själv är jag mycket noga med att poängtera för mina kunder skillnaden om de köper själva eller genom mig då jag har mycket enklare att hos mina leverantörer reklamera och få ut ersättning för eventuella merjobb om det uppstår p.g.a felaktigt material än vad kunden har.
Dessutom är det så att om de t.ex väljer att köpa badrumsfläkten på Bygghemma och liknande ställen så är det bra mycket krångligare med demontering/byte/montering av ny vilket även blir kostsamt för dem...
Bra mycket enklare om de bara kan lyfta luren och jag skickar dit min elektriker med en ny fläkt och byter den gamla. (som exempel)
Vi är inte alla ute efter att ockra när vi vill att kunderna handlar genom oss så som det tycks komma från gemene man härinne... det ligger oftast ett servicetänk bakom faktiskt.
Själv släpper jag dessutom hälften av mina rabatter hos mina leverantörer, till mina kunder... vilket jag ändå får gnäll för härinne då vissa anser att jag gör ett påslag på priset till dem för de inbillar sig att det är just deras förtjänst att jag har lyckats förhandla mig till vissa rabatter så de ska få hela rabatten, men det ämnet lämnar vi därhän.![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det känner jag inte till...mathiash77 skrev:
Det som köps genom mig hos mina leverantörer ser leverantörerna till och ersätta mig för om merjobb uppstår...
Så man lägger både på mer marginal för att det ska bli ”mindre krångligt för kunden” och man får ersättning för det krångliga hos leverantören?Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Hur leverantörerna hanterar det kan ju inte jag svara på men mina kunder blir ju inte drabbade iaf... vilket man oftast blir om man köper via t.ex någon nätbutik eller byggvaruhus då de sällan eller aldrig bekostar arbetet med att göra om något som blivit fel p.g.a materialet de sålt.mathiash77 skrev:
Köper t.ex kunden själv en badrumsfläkt på en nätbutik så är den kanske 300kr billigare än om kunden väljer att köpa den genom elektrikern men merkostnaden om den skulle strula är ganska mycket högre för kunden om den är köpt på en nätbutik då kunden själv får ordna med och bekosta dubbla besök av elektrikern för att demontera fläkten som ska reklameras och sedan montera den nya när kunden fått hem den.
Men du vänder säkert detta också mot hantverkarna som du brukar vara duktig på.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, men jag håller gärna i mina intjänade pengar istället för att betala utan värde.Paul-Staffanstorp skrev:
Hur leverantörerna hanterar det kan ju inte jag svara på men mina kunder blir ju inte drabbade iaf... vilket man oftast blir om man köper via t.ex någon nätbutik eller byggvaruhus då de sällan eller aldrig bekostar arbetet med att göra om något som blivit fel p.g.a materialet de sålt.
Köper t.ex kunden själv en badrumsfläkt på en nätbutik så är den kanske 300kr billigare än om kunden väljer att köpa den genom elektrikern men merkostnaden om den skulle strula är ganska mycket högre för kunden om den är köpt på en nätbutik då kunden själv får ordna med och bekosta dubbla besök av elektrikern för att demontera fläkten som ska reklameras och sedan montera den nya när kunden fått hem den.
Men du vänder säkert detta också mot hantverkarna som du brukar vara duktig på.
Jag letar dock efter firma som ska göra om för runt 100000 hemma varav 25000 för material. Några säger de lägger på 10%, andra lägger på 25%. Varför ska jag bekosta 15% mer ?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Personligen anser jag det vara väldigt högt värde i att bara kunna lyfta luren och få saken fixad kostnadsfritt om det är till en skälig merkostnad...mathiash77 skrev:
Finns ingen anledning att betala 15% mer men procenten är vääldigt ointressant om du inte vet båda utgångspriserna för den som lägger på 25% kanske är billigare i slutänden...
Det är detta jag åsyftat många ggr när du och andra menar på att jag gör ett påslag när jag trots allt släpper hälften av mina rabatter till kund.
Har jag 30% rabatt på "listpriset" hos leverantören ger jag kunden 15% medan andra tar listpriset och lägger på 15% på det... det i min värld är ett påslag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Åk till Golvpoolen i Högsbo, dom har en stor utställning så ni kan kolla in vad ni vill ha. Ägs av bygghemma så priserna är okej mot konsumenter