Detta är vad jag skulle kunna få in i mitt nya kök i stugan.

Med facit i hand skulle jag satt 3-luft fönstret en decimeter längre åt vänster, för att få in hällen perfekt, men nu är det för sent då allt är klart utom köksinredningen.

Nu lagar vi inte så mycket mat i stugan, och att fönstret kommer så nära hällen är väl inte hela världen. Som regel kan vi använda de högra plattorna bara.
3D-rendering av ett kök med grå skåp, diskho, ugn och kylskåp, intill ett tre-luftsfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivan på bilden mellan kylskåp och spis är gamla ytterväggen som är 20 cm tjock.
Väggen bakom kylskåp och bakom hällen är inte i liv med varandra, gjorde den nya delen 12 cm djupare för att få plats med en liten matplats. Därför har jag behållit väggbiten där, annars hade jag haft 20 cm till att arbeta med.
Jag kan dra en isolerad ventilationstrumma ovan kylskåpet till skorstenens imkanal. Tänkte mig en fläkt monterad i väggen typ PAX köksfläkt och ingen spiskåpa.
Vit väggmonterad köksfläkt av modellen PAX, med synliga ventilationsgaller och central fläktblad, avsedd för installation ovanför kylskåpet.
Skapa konto

.

BirgitS
Ursäkta, men vad är det för sorts tips du vill ha?
Det verkade som att du redan har köpt stommarna när man läser din andra tråd om bänkskiva.

Jag har börjat med att köpa rena skåpstommarna för diskbänken, funderar mest på tips om alternativ placering av hällen innan jag sätter kapskivan i graniten för att såga ur ett hål, om det nu kommer att lyckas. Och eventuell tips om inredning av skåpen,
tänkt mig tre lådor i varje stomme.

BirgitS
Det är trångt att ha bara 20 cm till höger om hällen eftersom handtagen till kastruller och stekpannor sticker ut åt sidan, så möjligen byta plats på skåpen som är 40 och 20 cm breda. Men det har ju nackdelen att mer av hällen hamnar framför fönstret så ni får väga för- och nackdelar. Man kan ju ha en lös skiva i plast som man ställer bakom vänstra delen av hällen när man håller på och lagar mat för att skydda fönstret.

Luckan till skåpet som är 20 cm ser ut att vara felhängd.

När det gäller lådstorlekar är det nog viktigt att i ett så litet kök noga tänka över vad man ska ha in i lådorna så att man inte får en massa outnyttjad höjd för att lådorna är för höga men inte heller att det saknas höga lådor så att man inte får in pastagrytan.

Ja, det blir ju lite bökigare med endast underskåp och lådor. Fast IKEA har ju rätt bra inredningar till sina lådor.

Jag tänkte mig att det skulle se snyggast ut med samma låderhöjd hela vägen, men kanske ska jag tänka mer praktiskt med flera lådfronter och fler lådor istället.

Öppna vita kökslådor med inredningslösningar, en med dold innerlåda och köksartiklar inuti.
Skapa konto

IKEA har ju även denna variant med en extra låda som gömmer sig bakom en större front, fast jag tycker den är lite bökigt att dra ut när jag provade en sådan i IKEA:s utställning.

BirgitS
Ja, det blir ju lite jobbigare att behöva dra ut två lådor för att komma åt besticken eller stekspaden. Själv tycker jag att det är viktigt att kök är praktiska för annars skulle jag irritera mig varenda dag medan detaljutseenden lägger man ju inte märke till efter ett tag.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Jag tänkte mig att det skulle se snyggast ut med samma låderhöjd hela vägen, men kanske ska jag tänka mer praktiskt med flera lådfronter och fler lådor istället.
Det kan ju också vara så att det ser enahanda och sterilt ut med samma lådhöjder hela vägen.
Och dessutom kan det nog göra det svårt att hitta rätt låda när man skall få fram potatisskalaren eller champagnevispen :)

Så jag instämmer med BirgitS, praktisk nytta framför estetik, speciellt i ett kök.

Sedan tycker jag, rent personligt, att de "spegelfrästa" lådfronterna i skåpraden ger ett plottrigt intryck.
Hade hellre valt släta lådfronter, vilket också blir mycket lättare att hålla rent och snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.