Halloj.

Önskar tips för att få till fingerskarvar eller ”box joints”. Har varken fräs eller bordsåg. Skulle vilja göra det så proffsigt och ordentligt som möjligt utan att för den delen såga för hand.

Är det värt att köpa fräs för detta ändamål? Kikar på en Dewalt DCW604 eller finns det något annat verktyg ni rekommenderar?

• Gilla
andersm
  • Laddar…
S
Vad ska du göra? Lådor?
I en annan tråd så skrev du att du ska ta fram exklusiva möbler för försäljning. 🤔

S sinuslinus skrev:
Vad ska du göra? Lådor?
I en annan tråd så skrev du att du ska ta fram exklusiva möbler för försäljning. 🤔
Lådor till ett par möbler. Precis, det är planen och nu är några sålda på ritning. Gäller främst för hårda träslag så som Ek

Har du en handcirkel- eller sänksåg kan du säkert bygga någon jig till den. Bandsåga ut det mesta och finlira med stämjärn är ett annat sätt.
Ska du göra affär av ditt snickrande är det nog lika bra att gå och köpa sig en överhandsfräs. Tänker du göra mycket fingerskarvar kan det nästan vara värt att köpa en billig som du bygger in i fingerskarvsfixturen.

• Gilla
Lövborg och 1 till
  • Laddar…
S Sanguines skrev:
Har varken fräs eller bordsåg. Skulle vilja göra det så proffsigt och ordentligt som möjligt utan att för den delen såga för hand.
För att få till proffsiga boxjoints med någorlunda hastighet behövs just bordsåg eller fräs. Det är en typisk maskingjord fog och det finns få/inga alternativ till ovanstående om man bortser från industrimaskiner.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Har du en handcirkel- eller sänksåg kan du säkert bygga någon jig till den. Bandsåga ut det mesta och finlira med stämjärn är ett annat sätt.
Ska du göra affär av ditt snickrande är det nog lika bra att gå och köpa sig en överhandsfräs. Tänker du göra mycket fingerskarvar kan det nästan vara värt att köpa en billig som du bygger in i fingerskarvsfixturen.
Ola C Ola C skrev:
För att få till proffsiga boxjoints med någorlunda hastighet behövs just bordsåg eller fräs. Det är en typisk maskingjord fog och det finns få/inga alternativ till ovanstående om man bortser från industrimaskiner.
Spelar det roll vilken fräs man har? Hört mycket gott om Festool, men priset är ju något helt annat än dewalt som verkar vara dugligt

P Pettman skrev:
Mycket bra förslag, tack för det. Tänker dock att jag behöver den till mycket annat, fräsa in skyltar, handtag etc.

Har en cirkelsåg, kanske räcker det med en sådan?

S Sanguines skrev:
Spelar det roll vilken fräs man har? Hört mycket gott om Festool, men priset är ju något helt annat än dewalt som verkar vara dugligt
Ska det vara större boxjoints (typ>=12mm) hade jag valt en fräs som klarar stål med 12mm axel. I övrigt spelar det ingen större roll vilken fräs du har, iaf inte för denna arbetsuppgiften.

Det är dock mycket förarbete innan man är vid momentet "fräsa". Plankorna ska vara rikt- o planhyvlade och sågade till rätt dimensioner. Det kan man få hjälp med på ett snickeri men när jag läser tråden känns det som du börjar i fel ände.

Redigerat:
S Sanguines skrev:
Jag har en gammal cocraft som fungerar ok, det man får med dyrare maskiner är främst enklare handhavande och bättre komfort. Sen håller de säkert längre och är en aning mer precisa. Jag tror däremot att det är bättre att börja med att köpa ett bra frässtål och en billigare fräsmaskin än tvärtom. Träet bryr sig inte om vad det står på lådan som driver in eggen i det.

Jag tänkte ge en uppdatering efter att ha lagt många timmar på research kring fräsar och fräsmallar. För det första är det tydligt att kärt barn har många namn – här är några exempel på vad mallarna kallas:
  • Sinkfräsaggregat
  • Sinkmall
  • Sinkfräsmall
  • Laxstjärtsjigg
  • Fräsjigg
  • Fräsmall
  • Dovetailjigg
Det finns säkert fler namn också, men dessa verkar vara de vanligaste.

Faktorer att tänka på​

Det finns flera viktiga aspekter att ta hänsyn till när man ska välja fräs och fräsmall, särskilt om man som jag planerar att arbeta med box joints. Här är de viktigaste punkterna:

1. Material och tjocklek
    Materialet du ska fräsa och dess tjocklek är avgörande. I mitt fall tänker jag använda 8 mm ek, vilket tyvärr inte fungerar med ungefär hälften av alla sinkfräsmallar på marknaden. Kontrollera alltid specifikationerna för mallarna i förhållande till ditt material.
  2. Fräsens prestanda
    Fräsens effekt spelar en stor roll. Generellt rekommenderas en fräs med minst 1200 watt. Den fräs jag först övervägde visade sig vara otillräcklig, då den hade för låg effekt. Leigh, som tillverkar högkvalitativa fräsmallar, avråder till exempel från att använda fräsar med mindre än 1100 watt, vilket gör att vissa mindre modeller inte är kompatibla med deras system.
  3. Kompatibilitet med frässtål och adaptrar
    Det är också viktigt att säkerställa att frässtål och adaptrar som följer med fräsmallen passar till just din fräs. Att ignorera detta kan leda till frustration och extra kostnader.

Mitt val​

Efter mycket övervägande har jag landat i att beställa följande:

• Fräs: Bosch POF1400 (1400 watt)
  • Fräsmall: En modell från MSW
Den här kombinationen passar mina behov eftersom den är kraftfull nog för materialet jag vill använda, och fräsmallen från MSW inkluderar både frässtål, manual och tre olika mallar. Total kostnad landar på cirka 3000 kr, vilket är betydligt billigare än många andra lösningar på marknader.

• Gilla
bjonndrogg och 1 till
  • Laddar…
Gedigen research. Om du inte redan beställt, så kanske du ska kolla här: https://www.byggahus.se/forum/threads/sinkfogsjigg-dt-12.534160/#post-5979309

Ek är snyggt, men inte alltid så samarbetsvilligt. Rätt lätt att få brännmärken och att slå ut flisor om inte frässtålet är riktigt vasst och bra. Jag vet inte vad MSW är för några, men om du får jigg med mallar och stål för 1500, så gissar jag att du får räkna med att köpa till bättre stål av bra kvalitet. Speciellt som du räknar med att använda hårda träslag.

Cobolt tar väl en tusenlapp per stål ungefär, och billiga kinastål en hundring eller två, så räkna med att stål du får med i ett billigt kit inte är speciellt bra.

Kom gärna tilbaka och visa upp vad det blir. Inte främst mallar och maskiner, utan möblerna när de börjar bli klara.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Gedigen research. Om du inte redan beställt, så kanske du ska kolla här: [länk]

Ek är snyggt, men inte alltid så samarbetsvilligt. Rätt lätt att få brännmärken och att slå ut flisor om inte frässtålet är riktigt vasst och bra. Jag vet inte vad MSW är för några, men om du får jigg med mallar och stål för 1500, så gissar jag att du får räkna med att köpa till bättre stål av bra kvalitet. Speciellt som du räknar med att använda hårda träslag.

Cobolt tar väl en tusenlapp per stål ungefär, och billiga kinastål en hundring eller två, så räkna med att stål du får med i ett billigt kit inte är speciellt bra.

Kom gärna tilbaka och visa upp vad det blir. Inte främst mallar och maskiner, utan möblerna när de börjar bli klara.
Tackar för detta, det ska jag absolut göra.

Blev den här eftersom det finns en gedigen bruksanvisning, tre mallar och frässtål ingår. Blir lättare att beställa nytt frästål då. Tänkte att det blir CMT som jag förstått ska hålla liknande klass som cobolt på stålet.

CMT har absolut bra frässtål och mycket annat. Fast de har flera olika serier och nivåer på sina prylar, som är rätt snåriga och svårbegripliga, så det går tyvärr inte att säga att något är bra bara för att det är orange och står CMT på det. Hittar du någon som säljer CMT billigt - jämför artikelnummer med andra siter så att det är samma produkter. Jag har själv gjort misstaget att köpa en CMT-sågklinga "billigt".

Cobolt har bara bra (och dyra) frässtål.

• Gilla
Sanguines
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
CMT har absolut bra frässtål och mycket annat. Fast de har flera olika serier och nivåer på sina prylar, som är rätt snåriga och svårbegripliga, så det går tyvärr inte att säga att något är bra bara för att det är orange och står CMT på det. Hittar du någon som säljer CMT billigt - jämför artikelnummer med andra siter så att det är samma produkter. Jag har själv gjort misstaget att köpa en CMT-sågklinga "billigt".

Cobolt har bara bra (och dyra) frässtål.
Tack, då får det bli cobolt för att spara energi och tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.