Byggahus.se

Tips! Förgro gräsfrön för snabbare etablering

58k läst  115 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    En vecka senare (jämfört med bilden i #100) så ser det nu enligt bifogad bild. Några kala fläckar, men dessa har jag stödsått så det kommer att ordna till sig. Med tiden kommer gräset också bli tätt och fint, räknar jag med.

2. E
    Medlem Nivå 7
    Sådär, då har även jag provat skottkärremetoden. Blandade jord och gräsfrön nu ikväll och på med fiberduk. Får stå ute då jag inte har plats någon annanstans.
    Ska bli intressant att se hur det blir.
    Jag har dock kört med Lord Nelsons Villa Sport (innehåller lite engelskt rajgräs) då vi har mycket barn som springer på gräsmattan och cyklar och allt möjligt, så den behöver vara tålig.
    Troligtvis bör den ta sig väldigt fort :D

Ingen aning om vad gräsmattan har för sorter sedan innna, då vi bara ägt huset några år och inte sått själva. Är ganska säker på att det finns en andel rajgräs i den nu också så borde passa med denna sort. :)

3. E
    Medlem Nivå 7
    16 dagar efter jag började förgro gräset ser det ut så här :)
    Har breddat gräsmattan lite. Man kan se den gamla gräsmattekanten längst upp i bilden typ.

4. Östlund
    Medlem Nivå 9
    När man är klar med blandningen i kärran, skall man röra runt någon gång, eller bara låte det vara?
    För om gräset längst upp på ytan börjar titta fram, så borde det som är mitt i jorden ligga några dagar efter i processen?

Skulle man fega och ösa ut blandningen några dagar för tidigt. Så borde det iaf ge en tidsvinst, mot att ha gjort på traditionellt vis?

MVG E.

5. JustDoIt
    Husägare Nivå 8
    Bara låt det vara! Det som är en bit ner i jorden gror också, så det är bara att ösa ut.
    Och hellre för tidigt än för sent.

6. rampante
    Medlem Nivå 7
    Jag gjorde iordning en skottkärra med matjord, NPK, massor med vatten och rejält med frön i söndags... än så länge inget hänt. Den står i en (välventilerad - läs gammal och lång från vindtät) bod, och har en markduk liggande över sig... Framåt helgen borde det väl med lite tur vara dax att dressa ut det på mina kala fläckar hoppas jag...

7. A
    Medlem · Nivå 15
    Varför gödslar du frön?

8. rampante
    Medlem Nivå 7
    Gödslar jorden innan sådd - inte fröna.

9. rampante
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  10. rampante
    Medlem Nivå 7
  11. M
    Medlem Nivå 2
    Svårt att se på bilderna, men ja - vänta. Jag har ibland råkat vänta så att det sticker upp någon millimeter gräsfrö och ändå lyckats, så det är lugnt.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka