Tips! Förgro gräsfrön för snabbare etablering

47k läst  98 svar

1. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Metoden kommer fungera prima på de kala fläckarna. Jag har inte varit så vetenskaplig med proportionerna, men runt 10 nävar gräsfrö i en skottkärra brukar vara lagom. Täcker alltid med plast för att bibehålla fuktigheten i skottkärran. Brukar ibland även täcka den nysådda ytan med filterduk om det är torrt väder.

Jag funderar på om stenmjöl har för liten fraktion, om jag skulle blanda egen gräsmattejord skulle jag nog köra 4-8 mm istället. Filtersand till sandfilterpumpar brukar ha just denna storlek, jag köper 25kg-säckar på Jem&Fix för ca 90 kr vid de tillfällen jag ska renovera någon del av gräsmattan.

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Ok tack. Jag tänkte också skydda runt sprinklern med byggplast som är lite perforerad för att släppa igenom vatten. Känns som de kommer skydda lite bättre mot sprinkler "misten" + att man ser vad som händer under plasten.
    Återkommer när jag har testat.

• Laddar…
  3. JustDoIt
    Husägare Nivå 8
    Efter att tidigare ha sått en hel gräsmatta konventionellt har jag i nya huset nu prövat att odla gräs i garaget. Något man aldrig trodde man skulle göra... Tack för alla tips i tråden!

Mitt bidrag får vara att utvärdera hur det går när man sprider ut gräset alldeles för sent. Blandningen är Gardol toppdress från Bauhaus med en blandning av lite rester av en påse Weibulls Extra Green jag använde 2014 och en större del Weibulls Skugga som jag hittade i ett förråd. Tilläggas ska att det på båda förpackningarna framgick att sista tillåtna försäljningsdatum var 2015.

Jag blandade ihop det förra lördagen och i fredags när det hade gått sex dygn dök de första stråna upp:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-05-24 20.15.30.jpg

Sedan blev det av lite olika anledningar så att jag inte spred ut det förrän idag, alltså efter 10 dygn. Idag såg det ut såhär:
    2019-05-28 20.56.26.jpg

Jaha, inte mycket att göra. Bara att sprida ut och hoppas på det bästa. När jag satte spaden i skottkärran såg det mer eller mindre ut som en massaker.
    2019-05-28 21.16.34.jpg

Jag inser att jag mycket väl kan ha haft ihjäl det mesta nu, men testar att vattna så ofta jag kan för att alla inte ska dö. I värsta fall får jag väl så som vanligt om några dagar och jag har ju i alla fall toppdressat en liten del av gräsmattan :D
    2019-05-28 21.18.46.jpg

• Laddar…
  4. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Det ska bli intressant att se hur det går för dig! Jag tänkte precis slänga ut något kilo gamla frön i dikesrenen men ska testa att använda der till topdressing i gräsmattan ...

5. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Om man har tid kan man kontrollera frökvaliteten genom att göra ett groddtest. ”Så” tio frön i fuktigt hushållspapper och räkna groddprocenten.

6. JustDoIt
    Husägare Nivå 8
    Gällande de gamla fröna så kan jag redan nu säga att de fungerar utmärkt, kolla bilderna på skottkärran! Jag har iofs inte räknat hur många % som gror men jag struntar lite i om det är 87 eller 98 %. Kan i alla fall inte tänka mig att tiden påverkar nämnvärt, frön tål ju lagring i allmänhet.

• Laddar…
  7. F
    Medlem Nivå 13
    10 dagar i garaget. Ingenting. Det känns som att jag måste gjort någonting fel.
    C907F696-FAD2-43E6-9A0B-34C2033A174C.jpeg

8. JustDoIt
    Husägare Nivå 8
    Märkligt - efter 10 dagar hade jag som du såg en djungel. Men du ser ju ut att ha gott om fukt och frön så det är väl bara att vänta! Efter 10 dagar hade även de frön jag sått på konventionellt sätt visat små gröna strån. (Weibulls Extra Green och Skugga) Men då var jag flitig med vattningen och det var varma dagar och nätter, så det blev väl inte jättestor fördel att ha fröna i garaget. Förutom vattningen i tio dagar då....

Jag kan också meddela att jag som väntat lyckades ha ihjäl det mesta av det som hade fått gro några dagar för mycket. Det blev nog extremt känsligt för torka, för trots fanatisk vattning är det bara några små fläckar under ett träd där det faktiskt ser hyfsat ut. På ytor som varit i solen dessa varma dagar har ingen vattning hjälpt, där har någonstans 95 - 100 % dött.

Så följ råden från @mg765 och ut med allt på gräsmattan så fort ni ser tecken på liv - det ska jag göra nu i nästa sats som redan står i garaget sedan tre dagar.

9. L
    Medlem Nivå 3
    Hej Mängd frö per jordsäck på 40 liter?
    Såg inlägget om ca 10 nävar till en skottkärra. Men det finns ju olika storlekar på skottkärror :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: