Byggahus.se

Tips för Viadrusägarna

1. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Jäkligt fina bilder Ante B:)

2. A
    Medlem · Norrbotten · 305 inlägg

AnteB

Medlem
    Idag har jag isolerat av bakväggen. Jag eldar som sagt med 50cm ved i 60cm pannan så jag satte in även sten på bakväggen. Resultat med både takplåt + bakvägg = ännu mer förbränning. Jag har då även lagt stenar över "takplåten", misstänker att den ger ifrån sig rejält med strålningsvärme till taket om man inte isolerar med sten. Idag går det åt mindre än två halvpannor, börjar vara ganska rejäla tendenser att bakpuffa nu.:)

• Laddar…
  3. K
    Medlem · västernorrland · 621 inlägg

kricken_

Medlem
    Dom tendenserna har försvunnit sen jag svetsade dit röret min egna tanke var att det är för att skundärluften blir förvärmd.
    Fan att man skall jobba kväll denna veckan lär ju bli skit poppis om man går lös med vinkelslipen i källaren nu.
    Men jag måste också isolera mera det verkar som att det är så man skall göra för att få bättre förbränning.
    Undra om det fungerar att isolera med 4mm stål efter sidorna och bakväggen har rätt så mycket sånt liggande.
    Vill helst inte ha keramik i ved utrymmet för då är dom nog snart trasiga om frun skall elda någon dag hon är lite burdus vid ved ilägg det var ju en av anledningarna till att det vart en gjutjärnare nere i källaren.

Redigerat 10 nov 2008 23:44
  4. A

AnteB

Medlem
    Lite synd med keramik håller jag med om, men nu har jag keramiken bakom plåten så att jag måste kasta veden genom 4mm plåt för att ha sönder keramiken.:D Dock så tror jag det är bättre med blank rostfri plåt, den lär nog reflektera mer av värmen än vad en vanlig svartplåt gör. Jag har konstaterat att man måste plåta in även sidorna på nåt sätt när man har gjort det med taket p.g.a. att de "bakersta" rökgaserna som slår mot "takplåten" vänder ned längsmed sidorna innan de igen vänder upp. Antar att de kan bli rätt kylda efter vändan längs med sidorna. Det går fruktansvärt fort att få fart på brasan numer.:) Uppstartstiden har minskat ordentligt och det är ju trevligt.

5. K

kricken_

Medlem
    På fredag är jag ledig då skall jag mäta och klä in hela eldstaden men 4mm plåt.
    Jag har även lite 6" rostfritt blankpolerat rör liggande från diverse sidepipe byggen till lastbilar tror att jag skall prova att klyva ett sånt rör och sätta "halvorna" i taket på pannan.:)
    Sen har även jag fått lite mer vilda ideér jag var in på CombiHeats hemsida och såg hur dom byggt sin överförbrännings panna men det blir nog väldigt svårt att få det å fungera så.
    Helt klart har uppstarts tiden minskat en nackdel men röret som jag gjort är att det blir svårare att se hur det brinner i hela eldstaden.
    Jag var tvungen att kapa upp nya hål på röret som pekar uppåt i pannan annars så smet det förbi oförbrända gaser upp till tuberna med högre sotbildning som resultat får se i kväll om förbränningen vart bättre nu.

6. A

AnteB

Medlem
    Det där med rostfria röret låter himla fint. :)

7. K

kricken_

Medlem
    Nu har jag prov eldat med sidorna "plåtade" dock ej bakväggen.
    Men ändå viken skillnad nu är det nära perfekt förbränning otroligt att lite plåt på sidorna kan göra sån skillnad.
    Men det är väldigt noga med hur mycket primär luft pannan får för att bibehålla denna perfekta förbränning.
    Viadrusen sotar ju knappt nått nu och det borde ju bli ännu bättre då även bakväggen blir isolerad.
    Tyvärr så har jag inte hunnit gjort någon rostfri "pipa" i taket än jag måste skaffa lite svetstråd för rostfritt först.
    F*n gamla "gjutis" sparkar ju r*v nu :)

8. K

kricken_

Medlem
    Sådär nu har jag plåt hela pannan nu är det bara denna långa väntan på att tankarna skall bli tomma *suck*.

9. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Väg veden också så kan någon kunnig räkna på effektiviteten.

10. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Hej! mera fina bilder vill vi se oxå på dina mekaniska insatser:):)

11. O
    Medlem · Västragötalands län · 115 inlägg

olle45

Medlem
    Hej alla Viadrus ägare
    Ni gör mej glad när jag läser om era experiment
    Allt detta börjar hos en god vän till mig som installerar en Gjutjärnare Viadrus
    Han eldade en vecka i den nya pannan då ringer han till mig och säger antingen åker jag eller pannan ut, varför det frågar jag, denna ryker in så jag kan heltenkelt inte vara inne när den brinner, och tjära skall man inte prata om.. rena tjärkokarn,,,

Men jag åker till min vän och visar hur en sådan panna skall eldas
    Inte tänder vi stearinljuset i botte ?? nej inte en överförbränningspanna heller
    denna skall alltid tändas ovanpå ved inlägget, det är också viktigt att inte fylla hela förbrännings utrymmet med ved! elden skall ju ha plats också.
    Han trodde inte först på att röken skulle försvinna, men det rök inte in det minsta längre, och helt tjärfritt blev det också..

Det med plåtar eller keramik, tror att plåtar kommer att bågna i värmen
    jag her en anna idé som kanske är värd att prova...

Nu är jag här också...

Mvh
    Ruben

12. K

kricken_

Medlem
    Nu har jag redan tänt men när det brunnit ut så skall jag fota lite.
    Det är mycket lättare att få övertändning nu sedan jag klädde in pannan med plåt.
    Lär nog ta ett par eldningar innan man vet hur man skall göra för att få bästa resultat.
    Nu gjorde jag plåtarna under tuberna så långa att dom täcker hela tub längden så rök gaserna måste fram till luckan för att komma ut så nu skall jag göra nån form av keramik klädd rökgas gång före tuberna där jag tillsätter extra luft för att krama ur det sista brännbara i gasen.
    Jag har bara inte lyckas fundera ut hur jag skall göra för att det inte stör så mycket vid ved inlägg, funderade på någon form av insats man kan vika undan.
    Jaja jag får väl mäta och prova lite när det brunnit ut.

13. K

kricken_

Medlem
    Hej ruben trevligt att även du tittar förbi :)
    Jo plåtarna håller nog inte i längden men dom är "smidiga" att använda då man provar sig fram men när man hittat ett sätt som fungerar bra så blir det nog till att klä med keramik.

14. K

kricken_

Medlem
    Jag har varit i källaren och mätat å funderat på denna extra förbrännings kammare jag tror att det är möjligt att bygga en löstagbar/utdragbar insats som inte skall störa vid sotning eller ved ilägg.
    Jag brukar oftast ändå låta det brinna ut helt och göra en ny start av pannan om inte tankarna har blivit riktigt fulla så då borde ju även insatsen hinna kallna mellan eldningarna.
    Men jag måste bygga om röret som jag svetsade innanför sekundärlufts insläppet för att kunna bygga på detta vis.
    Jag skall bocka till ett nytt rör ikväll och göra en provisorisk ställning för den nya förbrännings kammaren.
    Undra vad en ny ved inkast lucka kostar på lindquist heating jag skall prova att ta upp ett hål till i luckan för ännu mera luft insläpp som är högre placerat.

15. K

kricken_

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.