Byggahus.se

Tips för Viadrusägarna

1. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Ja tycker också förbränningen blir bättre runt 250g rökgas.Skulle va kul om fick rätt på gubben i filmen och göra ett studiebesök:)

2. K
    Medlem · västernorrland · 621 inlägg

kricken_

Medlem
    Ja det skulle vara intressant att få testa en sån där grejj själv nu när pannan börjar att vara rätt exakt inställd.

3. K

kricken_

Medlem
    Hur tajta är dina turbulatorer knekten visst hade väl du gjort dina av en fyrkants profil som du svetsade igen på ena sidan?

4. knekten

knekten

Medlem
    Japp fyrkantsrör som är 30x30 yttermått.Totalhöjd inkusive 2st fötter 60mm, längd 76mm.Går nog att göra tajtare eller iallafall högre.Har ett par andra också som ja gjort av veckad plåt,samma längd.fast bredare:)Har även provat Lindqiuist egna men dom gick dock oavkortat till skrotlådan,kunde lika gärna kört utan.

Redigerat 9 nov 2008 10:32
  5. K

kricken_

Medlem
    Undrar om man skall göra ett par som fyller nästan hela rökgas gången.
    Så att röken tvingas att gå emot flänsarna inne i tuberna då kanske man överför ännu mera värme.
    Men iofs blir det nog problem med draget man vill ju inte ha en massa inrykning.

6. A
    Medlem · Norrbotten · 305 inlägg

AnteB

Medlem
    Ok, här kommer lite bilder. Den första är med de eldfasta stenarna längst in, det som har gett bäst resultat hittills. Restrerande bilder är från igår då jag testade med plåten, först "blålågekonfigurationen" med litet hål och sista bilden bara med bakre plåten. Jag kommer nog att testa utan främre plåten och täcka en större yta med sten för att ytterligare trycka ihop rökgaserna. Inga problem iallafall att få i veden.

7. K

kricken_

Medlem
    Snyggt jobbat!! väldigt fin färg på turbulatorerna översta bilden till höger ser ju riktigt bra ut.
    Man skulle lyckas att få den sot nyansen i hela övredelen av förbrännings kammaren.
    Har du beräknat ungerfärlig verkgrad efter alla dina modifieringar du borde ju vara en bit över 80% nu tycker jag.

Redigerat 9 nov 2008 12:33
  8. K

kricken_

Medlem
    Tänk bara på att inte sänka förbrännings utrymmet för mycket det måste finnas plats för gengasen att blandas med sekundärluften också blir det för trångt blir blandningen sämre.

9. A

AnteB

Medlem
    Nja, jag har inte funderat på verkningsgraden så mycket än. :) Men jag eldar oftast 2-3 halvpannor för mina 1500liter. Då blir det från ca. 30gr till 80-90gr. Jag använder inte 60cm ved utan 50cm ved bör kanske tilläggas.
    På översta bilden till höger finns beläggningen kvar från sista eldningen med eldfasta stenar längst in i pannan, det borde gå att förbättra det. Elden var då mot slutet mer blå är gul. Då man får sådär fin förbränning så når aldrig lågorna fram till tak eller tuber, men man kan ändå se hur sotet vitnar. Vi får se hur det går ikväll! :)

10. K

kricken_

Medlem
    Ja det är mot slutet som pannan fungerar som bäst.
    Har märkt att pannan är kinkig på hur torr veden är om man vill uppnå bra resultat.
    Jag hade lite ved som jag gjorde upp rätt sent i våras/ försommaren men trots att jag har lagrat veden länge nere i källaren är det först nu som veden börjar att fungera bra att elda.
    Det skall bli intressant att se ikväll om det fungerar nå bättre här hemma för jag installerade isolerings plåtarna på förmiddagen idag.
    Blir det bra reslutat så skall jag göra nya som passar perfekt och är lite längre.
    Jag hade tur när min panna levererades så fick jag fel plåtar för inklädningen jag fick behålla dessa plåtar och kanten på dessa passar precis mellan tuberna och gjutkanten i pannan.
    Men i total iver igår så skulle jag försöka mäta hur långa plåtarna skulle vara medan det fortfarande brann i pannan och med tanke på att jag måste göra längre plåtar sen så ser ni ju hur bra den mätningen vart :)

11. A

AnteB

Medlem
    hehe, jag gjorde min plåt 10cm för bred, gissa om den var svår att få in. Bara ut och kapa en meter till med rondellen... (4mm plåt med biltemas skivor, iofs rätt bra.)

• Laddar…
  12. K

kricken_

Medlem
    Pust!! allt detta knäppande med kameran medförde att jag blev tvungen att städa pannrummet inte en dag förtidigt.
    Men fy f**n vad sot sprider sig, man undrar hur det kan lyckas krypa in i manöverdosan till shuntautomatiken men det hade de gjort.
    Tur att man har skorstens fläkt nu den är perfekt vid sotning av panna allt flyg sot drar ut.
    Hittils verkar iaf isoleringsplåtarna vara en hit blå och fin låga allt som oftast.

13. knekten

knekten

Medlem
    Vad är det för skorstensfläkt du har kricken?:)

14. K

kricken_

Medlem
    Jag tror att det är en Injekt 30-280 jag köpte den beg på blocket så jag är inte säker.
    Men till utseende och storlek så borde det vara en sån.
    Killen som sålde den kan inte ha vetat hur mycket dom kosta ny för han ville bara ha 500 + frakt för den.

15. K

kricken_

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.