Byggahus.se
Man ska alltid ha dragbegränsare oavsett panna.

Kolla på min film så kan ni ju själv dra slutsatsen om en panna ska klara de variationerna ;):

http://www.youtube.com/watch?v=1vx-mTlE5Fg

Filmen är fotad i vintras då det "blåste bra". Dragregulatorn hängde sig tom för att det blåste för hårt :)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tänkte åka och skära till en plåt idag. Den ska såklart ligga ovanpå klacken inne i pannan.
Bifogar en paint som förklaring.

Tanken är att även luckan ska kompletteras med en plåt så att det så gott det går bara blir spåret i mitten som är öppet. Då kan man bygga en liten kammare över spåret i eldfast sten och leda in sekundärluften där. Kanske är viadrusen snart en blålågepanna?!? Nåja, svårigheten ligger iallafall i att fortfarande få in veden.

Jag ska fota, har redan gjort det, men det är så svårt att föra över bilder när USB-kabeln har fått fötter!:mad:

• isolerplåt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kricken_ skrev:
Så här ser turbulatorerna och tuberna ut efter avslutad eldning.
Verkar vara rätt bra förbränning även utan isolerings plåtar.
Som sagt fin förbränning.:) Sån får ja med självdrag om dragbegränsarn står precis o öppnar på 20pa.

kricken_ skrev:
Jag tog en bild framifrån också på röret.
På tal om röret där.Skulle det hjälpa nåt om man fick in ett rör igenom hela brännkammarn??Så man får spridnining på luften även längst in?Typ som Ante B prata om ,sämre fart längst in:)

Jag kör också bara på självdrag nu.
Fläkten som jag hade över sekundärlufts intaget har jag skuvat bort.
Det vart bra förbränning även då jag använde den men den kylde pannan förmycket vid slutet på eldningen, rökgastermostaten slog ifrån även fast det var glöd kvar i pannan.
Eller skall sanningen fram så brukar jag använda den i ca 1-2min i början av eldningen det blir full fräs på pannan fortare då.
Jag har även funderat lite på hur man skulle lösa det med ett rör under hela tuberna det lär lu bli lurigt att få till en skarv som sluter tätt mellan röret på luckan och det som sitter under tuberna.
Annars kan det ju knappast vara en nackdel det borde ju vara perfekt att få förvärmd sekundärluft spritt i hela eldstaden.

Är ruskigt sugen på en sånhär http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=25&products_id=47 då skulle man ju ha järnkoll på hur effektiv pannan är om man väger veden.
Om man installerar denna efter laddomaten borde man ju se precis hur mycket effekt pannan lämmnar oavsett om det går till huset eller acktanken.
Synd bara att den är så förbaskat dyr det går ju iofs att använda den till annan injustering också när man är nöjd med pannan typ kolla flöden och energi förbruking till radiatorer, vv osv.

Nu är plåten tillverkad, blir blålågetest framöver, om jag får in plåten d.v.s.
Tillverkade även en till del som täcker övrigt utrymme förutom ett hål på 10x6cm. Allt är givetvis totalt ovetenskapligt, men för blålågeförbränning så krävs väl ganska hög koncentration av rökgaser? Jag ska lägga upp bilder så fort kabeln dyker upp! :)

Angående den där värmemängdsmätaren så skulle jag inte rekommendera en ultraljudsmätare, man ska hellre använda vinghjulsmätare p.g.a. att ultraljudsmätaren klipper mätningen så fort det kommer små luftbubblor. Och små luftbubblor finns det gott om i de anläggningar vi kör. Det brukar vara ett krav på lägsta systemtryck runt 4 bar för att det ska funka riktigt.

kricken_ skrev:
Jag har även funderat lite på hur man skulle lösa det med ett rör under hela tuberna det lär lu bli lurigt att få till en skarv som sluter tätt mellan röret på luckan och det som sitter under tuberna.
Annars kan det ju knappast vara en nackdel det borde ju vara perfekt att få förvärmd sekundärluft spritt i hela eldstaden.
Man kanske kan göra ett teleskopiskt rör som man skjuter in när man har stängt luckan?

Annars kan det ju knappast vara en nackdel det borde ju vara perfekt att få förvärmd sekundärluft spritt i hela eldstaden.[/QUOTE] Om man svetsa en rörstump på luckan? Sen ett långt rör som går igenom hela kammarn som är nåt klenare så det går i luckrörsstumpen?Röret i kammarn skulle kunna stå på 4st fötter typ 45g lutning eller vad det blir?Mot övre veckena på pann sidorna.Som sgt vill ju till att få till det så man får igen luckan:)

Ja det borde ju fungera att göra som ni skriver.
Men jag sitter och funderar på hur det kommer att fungera iom att det är undertrycket i skorstenen som suger ut luft ur sekundärluften kommer den då att suga endast närmast tuberna eller ända längst bakifrån?
Man kanske måste trycksätta med en fläkt för att få det att fungera som tänkt.

Det har du rätt i ,ja eldar ju enbart med självdrag och det är ju det totala drget som ska va bra???:) Man får va nöjd ändå med vedförbrukning marginell skillnad mot fläktpannor.Det som kunde va kul är väl att få till en sån fin förbränning som gubben i filmen hade med nästan vita pannsidor?

Redigerat:
Blir det så att din panna bak puffar ur sekundär luften nån gång knekten?
Annars så har du väldigt rätt i att det är väldigt marginell skillnad mot moderna keramik pannor när man har så små tankar som jag har så slår man faktiskt rätt många av dessa pannor på fingrarna pga mindre uppstarts förluster.
Sen så är detta som en drog man provar med olika saker och upptäcker förbättringar å ibland försämringar men f***n vad det är roligt när det fungerar bättre och bättre.

Redigerat:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=33845&a=960413 är det den gubben du tänker på?
Jag har tittat på den filmen om och om igen jag kan inte förstå hur han kan uppnå fullständig gengasförbränning som han säger då dom vattenmantlade sidorna på pannan inte är isolerade.
Som jag lärt mig så måste förbränningen ligga på minst 850° för att man skall både producera gengas och förbränna den fullständigt.
Tycker att han skall få samma bekymmer som oss att i bakkant av pannan blir det för svalt med sot och ofullständig förbränning.
Pannan måste ha varit jävligt pissigt inställd från början men trots det så måste ju den där grejjen vara bra med en sån ofantlig minskning av ved förbrukningen.
Jaja vi får jobba på så kanske nyheterna kommer hem till oss också :):):):)

Redigerat:
Nu har jag testat blålågetestet, men jag kan konstatera att pannan får för lite primärluft p.g.a. att det blir trångt att evakuera rökgaserna. Med nedre luckan helt öppen så fick jag en rätt mäktig eldkvast men med luckan stängd så orkade den inte. Plåtarna glödde rejält. Antagligen behövs det lite tryckhjälp på primären för att få det att funka ordentligt. Jag fotade lite ikväll oxå, men USB-kabeln har inte visat sig... Ganska kul bilder. :) Blir nya tester imorrn, glömde tyvärr keramiken över "utblåset" blev lite orolig för det måste ha blivit hett som fasen där kvasten slog emot... Gick åt ved som normalt trots labbandet, rökgaserna runt 250gr.

Vilken otur att det inte fungerade fullt ut :(
Men om det gick att elda utan inrykning osv så har du ju potential att förbättra byggnationen så att det börjar brinna som du vill också.
Jag gjorde en upptäckt själv igår jag har alltid strävat efter så låg rökgastemp som möjligt (150-200°) i tron att pannan skulle kunna ta upp mer av energin då.
Men tydligen så förlorar jag inte något på att ligga runt 250° för då brann det renare i eldstaden och pannan gav mer KW det brann alltså ut mycket fortare men pannan upptog lika mycket energi troligtvis pga mindre värmeförluster och effektivare förbränning.
Efter denna eldning så vart det ljusbrunt sot under hela tuberna och översta 1-2cm på pannväggarna så jag låg nog närmare dessa magiska 850° i glödbädden denna gång.
Jag tillverkade isolerings plåtar inatt har inte monterat dom än och utseendet på plåtarna vart inte som skissen vart så svårt att få in dom genom ved inkastet då.
Dom blir helt raka under tuberna eller dom följer ju välvningen på tuberna men utan fenan som jag skrev om den kapade jag bort.
Skall bli roligt att se om dessa isolerings plåtar bidrar till ännu bättre förbränning och hur länge dom håller i så höga temperaturer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.