145 513 läst · 500 svar
146k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Nej jag har svetsar direkt på insidan av luckan.
Svetsen vart kanske inte den bästa det vart så mycket tomrum att fylla igen.
Jag skall göra en finare version sedan när jag vet vart hålen skall sitta.
Ni får se detta rör som en test version jag måste ju prova mig fram vart hålen verkar ge bäst resultat.
Svetsen vart kanske inte den bästa det vart så mycket tomrum att fylla igen.
Jag skall göra en finare version sedan när jag vet vart hålen skall sitta.
Ni får se detta rör som en test version jag måste ju prova mig fram vart hålen verkar ge bäst resultat.
Redigerat:
Bara barnen har lagt sig i kväll så skall jag bocka till en plåt som isolering upp mot tuberna.
Jag har funderat på den plåten idag undrar om man skall ha typ en u formad fena i mitten på plåten så att det blir mera virvlar när elden slår mot den.
Detta borde ju resultera i ännu bättre sekundärlufts inblandning = bättre förbränning eller har någon nåra andra tankar?
Jag har funderat på den plåten idag undrar om man skall ha typ en u formad fena i mitten på plåten så att det blir mera virvlar när elden slår mot den.
Detta borde ju resultera i ännu bättre sekundärlufts inblandning = bättre förbränning eller har någon nåra andra tankar?
Hur ska plåten se ut? kan du lägga upp en skiss?kricken_ skrev:Bara barnen har lagt sig i kväll så skall jag bocka till en plåt som isolering upp mot tuberna.
Målet är att få till nått likande som Förbrännings kammaren som Åskar har tillverkat till sin orlan 40.
En sån "balja" som han visar på bilderna i hans tråd om att modda en orlan 40 ja fast den blir ju vänd upp och ner.
En sån "balja" som han visar på bilderna i hans tråd om att modda en orlan 40 ja fast den blir ju vänd upp och ner.
Jag provade att göra en skiss den ser ju inte bra ut men ni fattar nog ändå.
Fyrkanterna i toppern på bilden skall vara tuberna.
De röda strecken är ungefär som jag vill att isolerings plåtarna skall sitta/se ut.
Edit: det syns inte att strecken är röda men ni förstår nog ändå.
Fyrkanterna i toppern på bilden skall vara tuberna.
De röda strecken är ungefär som jag vill att isolerings plåtarna skall sitta/se ut.
Edit: det syns inte att strecken är röda men ni förstår nog ändå.
Jag tror att man får göra plåten i två stycken det borde ju gå att skruva i hop bitarna där i mitten.
Jag testade men en kvarleva från en gammal turbulator mätade och kapade den i rätt längd då gick det att ställa den på fals kanten i pannan och den spände fast sig själv mot kanterna.
Tydligen så vart inte bilderna lika suddiga när dom skalades ner det var ju tur de då.
Jag testade men en kvarleva från en gammal turbulator mätade och kapade den i rätt längd då gick det att ställa den på fals kanten i pannan och den spände fast sig själv mot kanterna.
Tydligen så vart inte bilderna lika suddiga när dom skalades ner det var ju tur de då.
Redigerat:
Jag kan rekommendera en bra dragbegränsare om ni vill uppnå fina resultat.
Jag använder en rökgas fläkt för att hålla draget uppe tills skorstenen har blivit varm men även när fläkten går så reglerar begränsaren väldigt mycket.
Det finns ju många som säger/tror att det räcker att vartals styra en sådan fläkt för att uppnå jämt drag men det verkar inte stämma.
Jag hade begränsaren ställd på ca 17PA i går kväll då jag eldade tyckte att det fungerade fint då.
Jag använder en rökgas fläkt för att hålla draget uppe tills skorstenen har blivit varm men även när fläkten går så reglerar begränsaren väldigt mycket.
Det finns ju många som säger/tror att det räcker att vartals styra en sådan fläkt för att uppnå jämt drag men det verkar inte stämma.
Jag hade begränsaren ställd på ca 17PA i går kväll då jag eldade tyckte att det fungerade fint då.