Byggahus.se

Tips för vattenledningar i badrum

1. Z
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Nu har jag äntligen kommit så pass långt med badrummet att det är dags att fixa till vattenrören som ska vara utanpåliggande. Så här ser rören ut http://www.soptunnan.com/ror.jpg, som kommer från väggen. Går det att kapa dessa själv och sätta ett par böjar och "avstängningsventiler" för att sedan övergå till 10 eller 12mm rör invändigt? Vad behövs för verktyg, räcker det att såga av rören och sätta två böjar som går från 18mm till 10/12mm?

Vilket är vanligast att använda 10 eller 12mm? Kommer koppla på en toalettstol, handfat, dusch och badkar.

Inkommande rör är 18mm + plast.

Är det något för en nybörjare eller ska man överlämna det till en VVS'are?

Stort tack för alla tips!

//Michael

2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Ett par helt vanliga prisolpipor.
    Använd klämringskopplingar, kom ihåg stödhylsor!! Finns vinklade avstängningsventiler. Få till det rakt och snyggt kan vara lite knepigt, men inte omöjligt.

3. Z
    Medlem Nivå 2
    Finns det klämringskopplingar som går från 18mm till t.ex. 10mm? Får ta en runda till Rinkaby Rör på fredag och kolla läget med dem.

En sak till jag kom på, ungefär vilken höjd från golvet brukar utanpåliggande rör dras?

4. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    En 18*18 skarv eller vinkel, sedan en förminskning.[​IMG]
    Vet ej om det finns någon standardhöjd.

5. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Tror inte det finns klämringskopplingar som går direkt från 18 till 12 som jag har. Hittade iallafall ingen sådan. Körde med en sådan förminskningsplugg som fotografens bild visar. jag har alltså 12 mm rör hemma och det räcker bra. Det beror på hur bra vattentryck du har hemma förstås. 10 mm känns lite litet.

6. oavvs
    Medlem Nivå 5
    jag skulle dra 12mm och vad jag vet så fins det ingen stadnard höjd på rören du kan ju kolla hos någon granne lr baken om du inte har några synliga rör dragna hos dig

7. P
    Medlem Nivå 9
    har du badkar så kör 15mm alternativ 12 beror lite på hur bra tryck du har i ledningarna.
    Såga du av rören men kom ihåg att grada dom.

8. Z
    Medlem Nivå 2
    Ok, åker till Rinkaby Rör imorgon, får se vad man får för saker med sig hem. Men då kanske det är bättre att köra på 15mm, har ganska hyffsat tryck i ledningarna.

Vad menar du med att grada dom?

9. Tripod
    Medlem Nivå 6
    jag antar han menar att du ska slipa insidan av rören där du har sågat, så det inte är något löst metallspån kvar eller ojämnheter. Sågen gör inte så fina snitt.

Alternativt till såg så kan du köpa en sådan här:
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073370

Tar lite längre tid men snitten blir finare.

10. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
  11. S
    Medlem Nivå 1

såga

såga , grada av och i med stödhylsa
    prisol e mjukt ,du klämmer ihop rören med rörkniven