Byggahus.se

Tips för underhåll av skorsten

1. B
    Medlem · norrbotten · 37 inlägg

brandklipparen

Medlem
    Hej har en skorsten utan huv och hade en liten idé på en ganska enkel inrättning. Jag tänkte gjuta fyra pelare av betong direkt på skorstenen skruva fast gångjärn med en plåtskiva på dessa. Sedan använda bruk för att gämna ut och få lite fall på den ganska ansatta skorstensplattan. Är det någon som har tips på vilket bruk som skulle vara bra för ändamålet? Har tänkt lite på att sätta plåthuv men det här kändes roligare. Sätter upp bilder på skorstenen.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Samma som vi har på torpet , förr i tiden gjöt dom toppen med betong för det var det enda som höll för väder och vind , du kan fortsätta med det , problemet är väl hur får det att fästa i den gamla betongen , har ingen lösning annat att dubba , men pass på så inte hättan spricker

3. B
    Medlem · norrbotten · 37 inlägg

brandklipparen

Medlem
    Bör man ha någon special eller vattentät betong? har en säck finbetong. Jag funderar på att gjuta små kanter runt kanalerna och fyra pelare i alla hörnen och sedan gjuta ett tunt skikt på hela plattan med ett utåt fall.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du kan göra vad vill för att få en betäckning på skorstenen , finns inga regler för det , det måste bara finnas utrymme för att röken ska ut bra , min 15 cm enligt min mening
    Och sotaren måste kunna sota , genom att lyfta på ett lock av någon sort , men inte betonglock , kommer han inte åt att sota kan du få eldningsförbud

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.