Byggahus.se

tips för rivning av befintligt trädäck

1. C
    Medlem · Stockholm · 38 inlägg

CarlG

Medlem
    Gav mig på att riva ett 25kvm stort trädäck i veckan. Slet mitt hår över hur tungt det var att få upp befintliga skruvar. Testade en mängd olika bits (PH2, smal, bred, grund, PZ2) utan större framgång. Däcket är 15 år gammalt så skruvarna är en bit ner i trät med mycket skit på.

Efter att ha bänt upp två rader med bräckjärn, tigersåg och polygrip så bytte jag taktik; högtryckstvätten åkte fram.

2 h senare hade jag fått upp alla gamla skruvar utan att nämnvärt skada regelverket under (som ska sparas)

Använde det munstycket som ger en roterande "turbo" stråle och gick snabbt över alla punkter där det borde sitta en skruv och vips så var skruvarna synliga, rena och redo att skruvas ut!

Kanske är allmänt känt, men för mig var det en uppenbarelse!

2. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Fiffigt!

Ett tips annars vore att köra med tiger- eller cirkelsåg på båda sidor om skruvraderna. Och låta trallstumparna mellan snitten sitta kvar i regeln.

3. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 473 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Varför inte låta all trall sitta kvar då?

4. Bernieberg

Bernieberg

Renoverare
    Äh... jo men då blir det ju inte rivet? Eller vad menar du?

5. C
    Medlem · Stockholm · 38 inlägg

CarlG

Medlem
    Jag ville spara reglarna för att kunna lägga ny trall igen. Därav att jag inte ville skada reglarna men samtidigt få bort allt, inklusive den gamla skruven. Funderade på att göra som du beskriver för att sedan såga av skruvarna och trallstumparna från sidan men då hade jag haft kvar en massa skruvstumpar som säkert stört mig vid läggning och skruvning av det nya däcket.

6. Bernieberg

Bernieberg

Renoverare
    Aha, ja jag var mer destruktiv i min tanke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.