Problem: I T-kors har under årens lopp vägtrafiken rundat svängen och går nu över min mark. Gränsröret ligger numera på andra sidan vägen. Vägen är en samfällighetsväg och återvändsgränd, med bara 3 fastigheter. Hade inte varit något problem att återställa väggränserna om det inte vore för att vägen är rätt smal och t-korset nog lite för krångligt för lastbilar, sopbil etc.

Önskad lösning: bilarna håller sig till den ursprungliga vägsträckningen medan lastbilar ges möjlighet att runda hörnet.

Förslag på hur jag kan lösa det i praktiken tar jag tacksamt emot! Skiss av T-korsning med väg. Ursprungsgräns visas, samt trafikanternas nuvarande väg som går över markerad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du att övriga två medlemmar ska vara med att betala?

Annars är det väl bara att öppna plånboken och flytta/bredda vägen?

Ett tredje alternativ är väl att placera ut ett antal jättestenar i innerkurvan och sedan flyttta dem några decimeter om året så har du snart återerövrat vägen.

Hur hanteras samfälligheten idag?

/ATW

• Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Problem: I T-kors har under årens lopp vägtrafiken rundat svängen och går nu över min mark. Gränsröret ligger numera på andra sidan vägen. Vägen är en samfällighetsväg och återvändsgränd, med bara 3 fastigheter. Hade inte varit något problem att återställa väggränserna om det inte vore för att vägen är rätt smal och t-korset nog lite för krångligt för lastbilar, sopbil etc.

Önskad lösning: bilarna håller sig till den ursprungliga vägsträckningen medan lastbilar ges möjlighet att runda hörnet.

Förslag på hur jag kan lösa det i praktiken tar jag tacksamt emot![bild]
Den första funderingen är nog: Vems väg är det ?
Är det privat väg? Allmän väg ? Samfällighet ?

Att ha olika regler för lastbilar och andra fordon vet jag inte om det går generellt (Åt andra hållet då möjligen: Dvs fordon över en viss vikt får int använda vägen osv) - finns det alternativ för större fordon kanske det är en framkomlig väg ?
Dvs sätt tex staket på din tomt så det blir tydligt vad som är väg och inte och en skylt om begränsningar (tex Max 3,5t), om det låter sig göras

Inga kostnader att prata om, det tar jag. Bra idé att gradvis flytta ut stenar men stenar gör det svårt för lastbilar. Idealiskt något som gör att man som bilist håller sig till rätt väg men som möjliggör för lastbilar att köra in

Sätt/bygg en såndär bom som brukar sitta på cyckel och gångvägar som svänger undan när man kör mot dom.
Personbilar vill säkert inte ha dom släpandes längs bilsidan och undviker den, och på lastbilar skulle det inte göra några skador då den går i däckhöjd ungefär

• Cykel- och gångvägsväg med metallbommar målade med röda och gula markeringar som svänger undan för fordon.
    Skapa konto
  • Gilla
Snel77
  • Laddar…
Trafikmässigt rätt är troligen en refug mellan två körfält med skyltning likt för bussfiler;
Trafikskylt med vit vänsterlutande pil på blå bakgrund och texten "Gäller ej buss" under.
Skapa konto

Pilen ska ju då peka åt vänster och så ska det ju stå "gäller ej lastbil"

Men du kan ju inte göra detta utan dialog från samfälligheten som förvaltar vägen.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Att ha olika regler för lastbilar och andra fordon vet jag inte om det går generellt (Åt andra hållet då möjligen: Dvs fordon över en viss vikt får int använda vägen osv) - finns det alternativ för större fordon kanske det är en framkomlig väg ?
Dvs sätt tex staket på din tomt så det blir tydligt vad som är väg och inte och en skylt om begränsningar (tex Max 3,5t), om det låter sig göras
Det är en samfällighetsväg. Jag skulle kunna ändra vägen och markera gräns men om jag stänger med stenbumlingar eller staket blir det nog problem med lastbilar, så ett "mjukt" system som gör att bilarna kör "rätt" men möjliggör för lastbilar vore bäst.

S Snel77 skrev:
Det är en samfällighetsväg. Jag skulle kunna ändra vägen och markera gräns men om jag stänger med stenbumlingar eller staket blir det nog problem med lastbilar, så ett "mjukt" system som gör att bilarna kör "rätt" men möjliggör för lastbilar vore bäst.
Funderar lite varför du tycker det är ok för lastbilar men inte andra ? Rimligen förstör andra fordon mindre om dom gör spår i din mark tex?
Eller är det så sällan lastbilar kör där, men andra stör mer ?

Slalomkäppar kanske kan vara ett alternativ, böjer sig under en lastbil, men en personbil kör nog ogärna på dom. MEN det är under förutsättning att du pratar med lastbilschaffisarna annars kanske dom uppfattar dom som "kör inte här".
Generellt sett bör ju dock korsningen byggas så att de fordon som körs där kan komma fram: Dvs om man breddar korsningen på ett rimligt sätt, funkar det då ?

Jag är lite osäker på vad du vill uppnå...

rent praktiskt blir ju ingreppet på din tomt inte mindre om du skapar ett system så bara lastbilar kan gena.

Prata med dina grannar och fyll ut med lite grövre sten som lastbilarna kan köra på men man undviker med personbilar...

med bara 3 delägare lär det ju inte vara särskilt mycket trafik.

I mitt inlägg om jättestenar menade jag att lägga dem såsom vägen går nu för att flytta dem över tid... dvs sakta förskjuta hela vägen.

/ATW

klaskarlsson klaskarlsson skrev:

A ArneTW skrev:
Jag är lite osäker på vad du vill uppnå...

rent praktiskt blir ju ingreppet på din tomt inte mindre om du skapar ett system så bara lastbilar kan gena.

Prata med dina grannar och fyll ut med lite grövre sten som lastbilarna kan köra på men man undviker med personbilar...

med bara 3 delägare lär det ju inte vara särskilt mycket trafik.

I mitt inlägg om jättestenar menade jag att lägga dem såsom vägen går nu för att flytta dem över tid... dvs sakta förskjuta hela vägen.

/ATW
Jag gillar inte att vägtrafiken går över mintomt, gransstolpen står på andra sidan vägen och den vill jag inte heller ta bort eller flytta. Samtidigt vill jag inte hindra sopbilen m.fl. Böjliga käppar kunde vara bra, typ korta så det låter om bil kör över/obehagligt men inte skadligt.

Varför inte bara sätta vanliga oranga snökäppar i plast?

• Gilla
Snel77
  • Laddar…
Lägg ut ”farthinder” på den delen där du inte vill ha personbilar. Köp färdiga eller bygg fasta av vägmaterialet så det blir tillräckligt obekvämt att snedda i svängen men fortfarande möjligt.

• Gilla
Snel77
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja det är nog en bra idé. Kan kanske korta ner dom så att lastbilar kan/vågar/ köra över dom om det behövs

F fribygg skrev:
Ja det är nog en bra idé. Kan kanske korta ner dom så att lastbilar kan/vågar/ köra över dom om det behövs
M marka skrev:
Lägg ut ”farthinder” på den delen där du inte vill ha personbilar. Köp färdiga eller bygg fasta av vägmaterialet så det blir tillräckligt obekvämt att snedda i svängen men fortfarande möjligt.
Ja det är en bra idé!

Den seriösa vägen är att göra en upphöjning med fasade kantsten likt detta Upphöjd räfflad väg med fasad kantsten, 8-9cm hög, syns vid Stattenavägen. Asfaltväg med bilar i bakgrunden och träd längs sidorna.
Skapa konto
lastbilarna klättrar lätt över kanten som är 8-9cm hög men personbilarna håller sig nere på asfalten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.