Hej. Har nyligen köpt ett fritidshus. Ska snart koppla på kommunalt vatten och avlopp. Just nu finns vatten mellan april - oktober och har en septitank.
Men jag skulle vilja använda stugan även på vinterhalvåret. Inte att jag vill bosätta mig där året runt, men få lov att njuta av stugan på vintern och i alla fall kunna använda toaletten och tvätta händerna osv. Dock så hade det varit trevligt om där fanns varmvatten med givetvis.

Så jag har tänkt mig att installera en 300 liter IBC tank med en pump till det befintliga systemet. Tanken kommer stå 0,5-1 meter under varmvatten beredaren. Är helt ny på detta och vet inte riktigt var jag ska vända mig med frågor så jag hoppas att ni kan ge mig några tips och idéer.
Jag har tänkt mig att Tanken kommer stå inne i stugan och stugan är gjord av trä och står på plintar och är byggd på 70-talet. En fråga är om golvet hade klarat den tyngden givetvis.

En annan tanke är ju hur jag bäst säkrar rören för frost. Stugan är uppvärmd under vintertid men där varmvatten beredaren är, är typ ett litet rum för sig själv så där kommer bli kallt.

Har ju tänkt mig att vattnet ska vara av, men att jag skulle kunna dra igång det 1 gång per vecka t.ex.

Är det något särskilt jag borde tänka på? Alla tips och trix är välkommna :) Tack för svar!

Har du brunn eller hur får du vattnet? Jag har också köpt en stuga med sommarvatten där pumpen står i tvättrummet på sommaren och stugan har varit kallställd på vintern. Min tanke är att låta pumpen vara men med underhållsvärme i tvättrummet. Sen tänker jag nog släppa på trycket när jag inte är där så att det inte står en massa vatten i rören som är oisolerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.