Byggahus.se

Tips för en lägre månadskostnad!

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Har nyligen införskaffat ett fritidshus som används minst varannan helg samt vid övrig ledighet. Har under processen efter köpet trixat med olika lösningar för att kunna få en så billig drift/månadskostnad som möjligt.

Delar med mig av vad jag gjort och hoppas samtidigt kunna få tips på vad ni andra gjort!

1. Internet i fritidshuset? Jag sa upp mitt befintliga bredband i hemmet och valde en annan, gemensam lösning för de båda boendena. Höjde mitt befintliga abonnemang på mobiltelefonen till obegränsad surf, skaffade ett extra sim med router och voila! Nu tar jag med mig routern från mitt permanenta boende till stugan när jag åker upp. Den totala kostnaden har faktiskt blivit billigare än ADSL:et jag hade innan och då har jag nu dessutom internet i stugan. Har två små grabbar som kollar netflix varje dag, så inga problem med otillräcklig prestanda.

2. Ragga upp en granne som vill dela "sopkärl för fritidshus". Stor besparing!

3. Hoppa över delen för lösöre i försäkringen. Din hemförsäkring du redan har till ditt ordinarie boende räcker även till fritidshusets lösören. Många sedlar sparade!

4. Gör din stuga "smart" finns många fina gadgets för fjärrstyrning av lampor, avfuktare, kamera m.m. som i slutändan ger en lägre elförbrukning.

5. Larm och kameraövervakning? Finns mycket fint att köpa via wish eller Aliexpress.com - slipp betala stora summor till ett övervakningsbolag!

Vad vill du tipsa om?

//Marcus

2. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    2. Får man dela sopkärl?
    3. Tänk på att försäkringar ofta har en begränsning i bortaskyddet. T ex 100 000:-. Kan låta som mycket men går faktiskt rätt fort att komma upp i.

Har bredband och mobil i Telia, då bjuder de på mobilt bredband på 20 Gb gratis. Marknadsförs dock aldrig, står på deras hemsida. Räcker för mig.

Har valt boxer till tv, då kan man ta med sig kortet, eller ha ett tvillingkort. Om man nu måste titta på tv så blir det i alla fall billigt.

Kunde jag bara ge fan i att renovera allt så skulle jag spara 10-15 000:- i månaden

3. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Vad har du för abonnemang? Har sökt länge men aldrig hittat ett mobilt bredband som är obegränsat. 400GB försvann tokfort när vi testade det. Var inte speciellt billigt heller.

• Laddar…
  4. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 13
    Telenor verkar ha ett abonnemang med obegränsad surf. Oklart dock om man kan ha extra sim-kort till det.

5. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Källa på detta? Hittar bara deras på 200GB för 449 kr/månad...

6. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 13
  7. R
    Medlem · Nivå 12
    Vilken kommun går det att dela sopkärl ? Aldrig hört att det går.

8. Z
    Husspekulant · Nivå 10
    Vi gör det för vårt fritidshus i Dalarna. I det fallet har vi en av kommunen godkänd varmkompost och delar hämtning av brännbart med vår permanentboende granne. Dock mycket administration innan vi fick det godkänt.

Tänk på att det är ett maxbelopp för lösöre utanför hemmet. För If... tror jag det är 30.000 kr.

• Laddar…
  9. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    • Laddar…
  10. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 13
    Ja inte är det billigt iaf. :crysmile: Kan dock förstå om man är många i en familj, och man delar mobilabonnemang.

11. P
    Medlem · Nivå 22
    Nu kanske jag är lite naiv, men det går väl i alla kommuner, dela sopkärl!

Det måste ansökas om, går inte att bara få per telefon, ansökningsblanketter skall det företag eller kommun ni bor i ha till hands, med företag menar jag de som sköter renhållningen.

Många fritidsboende och fasta boenden här hos oss delar kärl, bor i södra dalarna.
    Som konsument kan du även ha "sophämtningen" under del av året om du så önskar.

Mvh P-A

12. M
    Medlem Nivå 4
    Det hela bygger på att man använder samma bredband hemma som i stugan = för min del ca 500:- totalt. Jag har ett extra sim via Telenor för 29:- som jag har räknat in i kostnaden.

Alternativt är två olika bredbands Abb men då lär man snarare komma upp i nästan det dubbla.

13. M
    Medlem Nivå 4
    Var bara tydlig med att ni endast använder boendet som fritidshus och ljug om hur många ni är som nyttjar det.

14. M
    Medlem Nivå 4

Det är inte ett rent mobilt bredband utan du höjer ditt befintliga mobilabonnemang hos Telenor till obegränsad surf + ett extra sim. Det blir billigare än deras s.k mobila bredbandslösningar!

15. P
    Medlem · Nivå 22
    Nej, man skriver hur många och hur ofta man använder det, sopkärlet!
    Det finns även gemensamma större kärl att dela på, här hos oss, för fasta boende.