Byggahus.se

Tips för att gjuta enkel platta själv?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Ska gjuta en platta på 6x8 meter till ett stall. Stallet kommer vara oisolerat till att börja med, men kommer antagligen isoleras i framtiden för att kunna hålla 10-15 grader vintertid.
    Markarbete är redan gjort och vill inte behöva plocka in grävmaskinist igen för att hålla kostnaden nere.
    Min tanke är att köpa L-element 300 och sedan 200x2 isolering (för jag antar att isolering är billigare än betong för att komma upp till kanten på elementet...) och sedan motfylla på väl valda ställen för hand.

Låter det som en vettig plan? Något som jag ska tänka på för att göra det så enkelt för mig själv som är nybörjare? Alla idéer är välkomna!

2. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Vart ska du ha betongen om du isolerar ända upp till kanten på L-elementen??

Har säkert missuppfattat...

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    20 cm isolering i en 30 form är rätt, och då har man 10 cm till kanten.

Behöver man verkligen motfylla med L-element?

4. T
    Medlem Nivå 3
    100x2 skulle det såklart stå :)

Ja, om man kan slippa motfyllningen så hade det ju underlättat väsentligt. Någon mer åsikt kring detta?

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Börja med att läsa genom denna. Här finns de flesta råd, svar och lösningar.
    http://www.pasyvusnamas.klezys.lt/wp-content/uploads/2011/11/Grundbroschyr.pdf
    (Spara ner den lokalt på datorn, nu har thermisol ingått i Bewi-gruppen, och detta dokument finns ej längre tillgängligt. Här hittade jag det på någon obskyr site...)

Sen kan fler frågor sen ta avstamp utifrån denna grundkunskap.

6. T
    Medlem Nivå 3
    Ja, har läst den nyare varianten som finns av den, men där står det exempelvis att motfyllnad är mycket viktigt.

7. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Motfyllning behövs till ca 2/3 höjd av kantblocket annars är risken stor att det ger med sig.

8. T
    Medlem Nivå 3
    Tekniska supporten på Jackon tyckte att man bara behövde ösa mot lite på lite olika ställen bara. Behövs det verkligen 2/3 runt om??
    Mitt problem är att jag inte har något material att fylla med, och är ju ytterligare 10 cm makadam som bara går någon decimeter utanför den tänkta plattan, vilket betyder att jag skulle behöva fylla upp 30-40 cm runt om, och om det faktiskt ska göra något stöd så behövs det ju ganska mycket utåt också. Senare under våren så ska jag ta dit grävare igen och mer material för att höja nivån runt, men behöver ha klart plattan för att bygga ASAP. Tänkte därför bara beställa en kubik och skotta upp mot kanten för hand på några ställen bara. Om det inte finns bättre sätt att göra. Man skulle ju kunna fästa elementen mot varandra på ett kraftigare sätt exempelvis?

Redigerat 4 mar 2015 16:50
  9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej du måste som absolut minimum motfylla upp till minst halva kantelementshöjden, ja 2/3 som Matti_75 skriver känns i princip som nödvändigt för att ha lite marginal.

Har du inte såpass med material tillgängligt kan du bygga en form av trä runt om, på samma vis som när man gjuter utan kantelement.
    Något åt det här hållet:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kantelement_start.jpg

Då kan det dessutom bli ännu bättre, rakare och noggrannare än "bara" motfyll.

10. P
    Medlem · Nivå 5
    Eller så gjuter fast elementen i underkant, motfyller med det du kan och spänner fast formen med stag in till armeringen. Se till att det är rostfritt material bara.

11. K
    Medlem · Nivå 10
    När jag gjöt platta i kantelement gjorde jag precis som bilden i inlägg #9, funkade fint.

12. T
    Medlem Nivå 3
    Så kontentan är att teknisk kundservice på Jackon som tillverkar Siroc, några av de vanligaste kantelementen i Sverige, far med osanning?

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det borde dom ju inte göra. Det skulle drabba dem själva i slutändan.

Jag bör inte vara mer kunnig än de.

Du får göra efter deras råd, då är ju även ditt problem löst.

14. T
    Medlem Nivå 3
    Jo men blir ju orolig såklart. Var ju heller inte helt klart exakt hur mycket jag skulle behöva återfylla med deras förslag.
    Vad är risken om det inte är tillräckligt motfyllt? Att elementen glider ut eller går sönder?Borde man inte kunna fästa de extra i understa lagret isolering helt enkelt?

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Betong är tungt, läggs inte heller alltid ut så jätteförsiktigt.
    Man har bara en chans,går det fel så blir det riktigt jobbigt.

Du önskade våra _åsikter_. Jag gav uttryck för just min _åsikt_, inte någon obestridlig sanning.

Själv var jag skitskraj att något skulle hända med formen de två ggr jag gjutit. Precis i ögonblicket då betongen börjar rinna ner tänker nog många "Fan, har jag gjort allt tillräckligt bra nu? "