Byggahus.se

Tips för att få till genomfart förbjuden

1. B
    Medlem · 5 828 inlägg
    Kontakta hälso- & miljövårdskontoret!

2. Coolman
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

Coolman

Medlem

Re: Tips för att få till genomfart förbjuden

Känner igen det.

Bor i en fd huvudväg som fanns tills 1970, sen finns det annan huvudled parallelt men folk tar den gamla p.g.a. de sparar ca 10 sekunder. Den är på 120 meter.

Detta hände för ca 4 år sen.

Grannen som bott där i 20 år (Jag 2 år) hade pratat med miljöförvaltningen och de tyckte det var inget att titta på...

Så han fixade stolpar och snodde 2 st sådana skyltar 20 mil bort och satte upp dem.

Trafiken blev märkbart mindre. Ibland hade han turen vara ute och stoppade nån gång bilister och påpekade dem så återkom de aldrig.

Efter 2 år upptäcktes det olovliga skyltarna men grannarna (6 st hus på den gata) påpekade att det blev märkbart mindre trafik så det fick stå kvar. Dock böter på 1.500 kr men det delades av alla grannar.

Ibland lönar det sig ej lyda byråkraterna punkt för punkt.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 5 828 inlägg

bstrand skerv: "Grannen som bott där i 20 år (Jag 2 år) hade pratat med miljöförvaltningen och de tyckte det var inget att titta på... "

Min kommentar: ÖVERKLAGA! Om en myndighetsperson så totalt ignorerar sitt ansvar ska man först fråga om det är att betrakta som hans/hennes beslut. Om så är fallet begär man det skriftligt. Därför att då kan man överklaga det.

Om trafiken blir en sanitär olägenhet i någons hem måste h&mv-nämnden ingripa.

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 917 inlägg

yonna

Medlem

Ett annat alternativ är faktiskt att med grannarna gå ihop och bilda en villaägareförening kopplat till Villaägarna. I mitt förra område finns en mycket aktiv förening som driver trafikproblemen med gott resultat och med större tyngd än ett par enskilda villaägare kan. Man har under åren fått till stånd förträngningar för att hindra genomfart på en av gatorna (den jag bodde vid); man la 'sleeping policemen' på flera andra smågator och har dessutom fått igenom ljussignaler för att säkra ungarnas skolväg. Allt gick inte på direkten - men resultaten blev goda.

5. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Detta låter som ett fall av "Egenmäktigt förfarande". Att sätta upp olovliga skyltar och sedan ha mage att stoppa bilar och påpeka att de bryter mot lagen, är inte det lite mycket?

6. Coolman
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

Coolman

Medlem

Tja, Men det fungerade till slut. ::)

Därför fick grannen dagböter på 20 dagar å 75 kr (Pensionär) = 1500 kr... som delades av alla grannar på den väg.

Nu är den väg klassad "Genomfart förbjuden" hos kommunen...

Grannen nämnde att de tänkte klassificera det som privatväg eftersom vägen bekostas av villaägarna. (Den väg ser för jävligt idag och få den asfalterad ca 3x16m kostar 2.800 kr per villaägare och ingen vill det.) men tyckte att ordet "Privatväg" var ej så slagkraftigt som "Genomfart förbjuden"...

7. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Snacka om att ta lagen i sina egna händer.

Lagvidrigt och vidrigt.

Om jag och mina grannar inte tycker att vissa lagar passar så kan vi ju bete oss som svin och ta lagen i egna händer. Sålänge vi är överrens och delar på kostnaderna (straffet).

Hör du inte hur rubbat det låter?

8. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Under tiden ni väntar kan ni alltid prova varianten de visade på tv. Bilägarna på gatan ställde sina bilar, så det blev en slalombana
    :cool: :cool:  :cool:   :cool:
      :cool: :cool:    :cool:
    Om ni förstår min smileyskiss..

9. B
    Medlem · 5 828 inlägg

bstrand: Hur avgörs vad som är en sanitär olägenhet? Allt ligger ju i betraktarens ögon, eller?

Svar: Buller och luftföroreningar är exempel på sanitär olägenhet, som definieras i mätbara tal (decibel respektive nedfallsmängd partiklar). Exakt vilka gränsvärden som gäller bör ni kunna få upplysning av både kommunens hälsogubbar och (om dom tjurar) från länsstyrelsen och naturvårdsverket. Eller kanske rentav från vägverket.

10. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

De va ingen dum ide... E bara dom flest med på det så gör man det ju väldigt jobbit för trafiken o kanske dom tröttnar efter ett tag på att de är så trångt ja..

11. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Villaområde/barn = Begär 30-zon, och be Gatukontoret lägga ut provisorisk "fartgupp".
    Nästa steg är blomlådor typ slalombana, vilket Gatukontoren också sätter upp.
    En svartvit Volvo/Saab med blå plashinkar på taket parkerad synlig i närheten brukar också ge sänkande farteffekt helt lagligt, eller ett kamerastativ med lite plåtburkar + tratt ger också effekter om ni har problem med formula 1 förare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.