Hej, försöker att byta trådledaren i svetspistolen men den sitter som berget, den går att dra ett par centimeter sen är det stopp. Ett tips för att kunna få ut den hade vart suveränt.

Svart svetspistolkabel med trådledare liggande på ett golv. Trådledaren verkar fastna och behöver lösas för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetspistolens trådledare som är svår att ta bort, delvis utdragen och fast i ett metallfäste.
Skapa konto
Närbild av en svetspistols munstycke med fast trådledare och kringliggande kablar.
Skapa konto
Svetspistolkabel med trådledare delvis utdragen, uppvisar slitage och elektriska kontakter, mot en mörk bakgrund.
Skapa konto
Tång håller fast en trådledare i svetspistol, som är svår att dra ut.
Skapa konto

Du kan prova att klämma enda ände i skruvstädet och sträcka hela slangpaktet samtidigt som du drar i trådledaren

yes jag gjorde precis så och det funkade. Borde man rengöra slangen på nåt sätt innan man trär in en ny trådledare. Och är det bara att trä in den nya ledaren så att den sitter som tidigare och sen skruva ihop allting så borde det funka..?

Tack för all hjälp..!

jag blåste rent med tryckluften.
I min pistol (MB15) var jag tvungen att korta ledaren, stack in den och ritade med tusch vid svanhalsen på rätt längd och kapade, körde med en liten fil för att få kanten fin

fint, tackar skall göra så...

Hej, tänkte se om jag kan få lite hjälp igen, nu när jag skall få in den nya trådledaren så tar det bom stopp alldeles vid luftnippeln. Det spelar ingen roll hur jag virkar. Testade att försöka trycka igenom en vanlig spik men det går inte heller. Nån som har ett tips om vad detta kan vara för krångel..?

En kabel går in i en metallnippel bredvid ett litet rör, med en matta och golv i bakgrunden.
Skapa konto
En gängad metallstång med ett anslutet munstycke visas, hålls i en hand, med synliga sladdar i bakgrunden.
Skapa konto

Prova ifrån andra hållet.

Ok, vad är detta för luftnippel?

jo jag har testat från det andra hållet, det är samma visa.. det är där som argon gasen går in vid svetsningen..

Aha... Det var annat än luft.

På min matas gasen in i paketet redan vid trådmatningen.

Modern svets, typ 50 år Loke.

jag funderar på att helt sonika ta ett stålborr och borra upp det hela, tänkte bara kolla först om nån hade något hum vad det skulle kunna vara..

Kan det kommit in något i tvärröret som blockerar? Har du testat att blåsa rent med tryckluft?

ah, ja jag skall pröva igen, nånting konstigt är det helt klart...

hej, pusslet löste sig till slut iaf, det visade sig att det gick att skruva bort änden på handtaget och ta ut toppen på den tidigare trådledaren som satt kvar där och blockerade det hela.

Slutet gott allting gott..:)

Handtagets demonterade del och tidigare trådledare liggande på en tidning.
Skapa konto
Demonterat handtag med bortskruvad ändbit och metallspole bredvid flera ledningar och en plastkoppling på en tidning.
Skapa konto
Hand håller i ett metallhandtag med bortskruvad ände, tråd och verktyg i bakgrunden på en arbetsbänk med tidningar.
Skapa konto

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.