12 545 läst ·
1 svar
13k läst
1 svar
Tips: få bort klibbig beläggning på kikare etc med Soft touch ytbehandling
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, kikaren är rätt ok. Så jag gick den andra vägen… hur i h-e tar man bort ett klibbigt ytskikt på tex kikare? Och varför sätter man dit detta ”to begin with”…
Nåväl. Jag började med en gammal klassiker för att lösa upp konstiga ytbehandlimgar: Listerine, Total care. Ett munsköljspreparat som visat sig extremt potent vid tidigare projekt att strippa havererad antireflexbehandling på gammal macbook pro-skärm… galet effektivt och man kan undra över hur folk kör detta på sina tänder.
Detta fick avsedd effekt efter litet gnuggande, det löser delvis men inte helt - löser till en smetig hinna ungefär som från värdelösa klisteretiketter. Steg två: en mikrofiberduk med en dos Yes, lagom fuktat. Där kunde jag ta bort vad Listerine bara löste upp delvis.
Slutresultat: perfekt och det är vad ni ser i bilden ovan. Ingenting av detta värdelösa ”soft touch” gummiskiktet är kvar, ingen klibbighet kvar. Lesson learned: köp aldrig någonsin några kinesiska grejer med ”gummerad soft touch”-yta.
Redigerat:
Oh perfekt ju! Precis vad jag behövde en lösning på - då jag idag, med en hel del handslipning framför mig, fick den (om jag får säga det själv) briljanta snilleblixten att göra om en gammal datormus till en superergonomisk slipkloss
Men den har just det där hopplösa och konstiga ytskiktsmaterialet…
Tusen tack - moooot badrumsskåpet!
Tusen tack - moooot badrumsskåpet!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på Bästa färgborttagningsmedlet
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips på få bort färg från trappa inomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nå smarta tips på att få bort större stickor från lagd trall?
Altan & Uteplats -
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga -
Badrumstak sprickor, tips ta bort färg? Fuktskada?
Färg, Måla & Tapetsera