Svart tubkikare märkt "ASAKLITT" på ett grått tygunderlag med del av stativ synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev smått galen på en kikare jag köpte för ca 5 år sedan. En kineskikare förvisso, ”Asaklitt” från Clas Ohlson. Nu visade sig att ytskiktet i någon slags ”soft touch” hade havererat, mjukgörarna i plastskiktet hade blivit till ett klibbigt skikt på min kikare. Jag tänkte först skicka den på tippen och skaffa annan.

Men, kikaren är rätt ok. Så jag gick den andra vägen… hur i h-e tar man bort ett klibbigt ytskikt på tex kikare? Och varför sätter man dit detta ”to begin with”…

Nåväl. Jag började med en gammal klassiker för att lösa upp konstiga ytbehandlimgar: Listerine, Total care. Ett munsköljspreparat som visat sig extremt potent vid tidigare projekt att strippa havererad antireflexbehandling på gammal macbook pro-skärm… galet effektivt och man kan undra över hur folk kör detta på sina tänder.

Detta fick avsedd effekt efter litet gnuggande, det löser delvis men inte helt - löser till en smetig hinna ungefär som från värdelösa klisteretiketter. Steg två: en mikrofiberduk med en dos Yes, lagom fuktat. Där kunde jag ta bort vad Listerine bara löste upp delvis.

Slutresultat: perfekt och det är vad ni ser i bilden ovan. Ingenting av detta värdelösa ”soft touch” gummiskiktet är kvar, ingen klibbighet kvar. Lesson learned: köp aldrig någonsin några kinesiska grejer med ”gummerad soft touch”-yta.

Redigerat:
  • Gilla
Grodnacke
  • Laddar…
Oh perfekt ju! Precis vad jag behövde en lösning på - då jag idag, med en hel del handslipning framför mig, fick den (om jag får säga det själv) briljanta snilleblixten att göra om en gammal datormus till en superergonomisk slipkloss :geek: Men den har just det där hopplösa och konstiga ytskiktsmaterialet…
Tusen tack - moooot badrumsskåpet! :cool:

• Gilla
ehaus71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.