Min erfarenhet:
  • Utan ångare är det ganska slitsamt att ta bort tapeter. Det känns som att ta bort en etikett som verkligen sitter fast. Borttagning sker i små bitar, ett eller två tapetlager åt gången.

• Med ångare kan tapeter tas bort i stora bitar (upp till 1 m2 stora bitar) - se bilder. Alla 4 lager av tapeter går att riva bort i ett svep.
Pro tip: använd ångare (tapetborttagare), de kostar 400-600 kronor. Min kostade 400.

• En person håller upp en stor bit avtapet som har tagits bort från en vägg med hjälp av en ångare, som visar flera lager av tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapet borttagen i ett stort stycke med hjälp av ångare, visar flera lager tapet i en bit mot en träpanelvägg.
    Skapa konto
  • Hand som håller en blå skrapa mot en vägg för att ta bort tapet.
    Skapa konto
I många fall är det onödigt att ta bort gamla tapeter. Men inte alltid. Det varierar så man bör även överväga att inte ta bort dem. Det är ofta den enklaste lösningen.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
O O skrev:
I många fall är det onödigt att ta bort gamla tapeter...
Är det inte bättre att börja från "blank page" än att lägga på ett 5:e lager?

Oavsett om man tapetserar igen eller spacklar+målar, ett 5:e lager känns som fuskbygge. Har jag fel?

Bästa svaret

Jag har ångat mycket tapet, kan komplettera med att spikroller är bra på betongväggar för att få in ånga. Även att spruta lite såpavatten på väggarna innan man ångar gör också att vattnet tränger in djupare.

Rum med borttagna tapeter, synliga betongväggar och ett kök i bakgrunden. Verktyg och lådor på golvet, fönster till vänster.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.