Byggahus.se

Tippkärra till trädgårdstraktor

1. C
    Medlem · Nivå 17
    Är ute efter en lite större/rejälare kärra till trädgårdstraktor.
    Har kommit fram till följande krav/önskemål:
    • Ca. 2x1m
    • Flakkärra med lämmar á la traditionell släpkärra (dvs. inte ett tråg)
    • Tippbar. Gärna med elhydraulik, men realistiskt sett spräcker det nog min budget
    • Kula
    • Lövhäck/nätgrindar
    • Inget smäck i målad tunnplåt som rostar sönder på några säsonger
    Exempel på kärror som ligger högst på önskelistan är K-Vagnen Mini, Pro-Terra 800 eller Avesta-vagnen FV700, men jag tycker de ligger lite väl saftig till i pris. Helst skulle jag vilja hitta en bättre begagnad, men det verkar som att det är rätt tunt med sådana vagnar på marknaden, och många av de som är ute ligger också sjukt högt i pris.

Några tips på prisvärda kärror i denna klass?

2. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Nu skriver du ju inte i vilken prisklass det gäller, jag gissar att du förutsätter att man har koll på vad vagnarna du tittat på kostar?

Nåväl, jag har väl kanske inte det svaret du önskar, men jag tänkte ändå dela med mig av hur jag gjort. Jag fick tag i en vagn som hade gått på ett möbelsnickeri mestadels inomhus, den är tvåaxlad och har således en styrbar axel framtill. Vagnen var ursprungligen konstruerad för att dras för hand, men dragstången mätte 50mm och på denna passade en kulhandske perfekt. Jag kapade bort handtagsbiten och syftade på lämplig längd hos dragstången så att vagnen inte tar i traktorn vid skarpa svängar. Vagnen mäter ca 2x1m (har inte de exakta måtten här nu) och baklämmen gjordes löstagbar. En enkel lösning där hela lämmen lyfts ur sina spår när den är i vägen. Vagnen är konstruerad i kraftiga stålprofiler med flakbotten och lämmar i sk "marinplyfa", tror det är tiotumshjul. Redskapshållare på sidan för kratta och kvast, kapellknoppar för flakpresenning samt presenningsstöttor för att hålla presenningen spänd. Har tyvärr ingen bild, men kan gå ut och knäppa en om intresset är stort.

Nu på sistone har även jag funderat på att göra den tippbar medelst en domkraft eller en elvinsch, vilket inte borde vara alltför svårt om man lägger ner lite tid med svetsen och kapen, men det gör jag först när det behovet uppstår (markarbeten?). Att göra lämmarna fällbara eller smida till en lövhäck borde inte heller vara alltför svårt om behovet uppstår. Men annars har jag nöjt mig med funktionaliteten som den är. Kör främst gödsel (i säck), sten och stock och då behöver man inte fler funktioner.

Enda nackdelen med vagnen är att iom den vridbara främre axeln är den rätt svår, för att inte säga omöjlig, att backa med. Någon rutinerad långtradarchaffis kanske fnyser åt mig, men jag tycker som referens att det är lättare att backa med fullskalig boggietrailer med bil på, än med denna. Kanske är det något i styrgeometrin som inte stämmer? Jag har iaf en rätt stor tomt, med en "slinga" så jag slipper backa i de flesta fall.

Liknande vagnar har jag sett gå på diverse kommunkontor och parklekar, kanske är de svåra att lägga vantarna på, men jag gav iaf en tusing för min beggade vagn. Ett tips i all välmening.(y)

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Nivå 17
    Tackar och bockar för tipsen!

Nypriset på de kärror jag räknade upp ligger på runt 20', men eftersom jag egentligen tycker att det är alldeles för dyrt har förhoppningen varit att hitta något motsvarande i en lägre prisklass, som sagt gärna begagnat. En liknande bilkärra kan man ju få för 7-10', men jag börjar inse att det är en helt annan marknad.

Ditt bygge låter spännande och jag måste erkänna att jag gått i liknande funderingar och kollat på olika objekt som skulle gå att anpassa. Men det är bara att inse att jag har akut brist på fritid och behöver kärran nu. :confused:

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Uppdatering:
    Hittade till slut en begagnad Avesta-vagnen FV700 till ett bra pris. Tyvärr utan nätgrindar så med dessa blev det ändå en bit över 10'. Blev positivt överraskad över hur robust byggd den är. Betydligt rejälare i verkligheten än vad den såg ut att vara på bild.

Den har till skillnad mot de andra kärrorna på önskelistan inte fällbara sidolemmar, men jag tror inte att det är något jag kommer att sakna.

5. Anders 1920-tal
    Medlem Nivå 6
    vad har du för trädgårdsstruktur/åkgräsklippare? Lite nyfiken på hur du uppfattar Avesta-vagnen till klipparen nu Efter ett tag. Inte rädd att det sliter för mkt?

6. C
    Medlem · Nivå 17
    Det är en s.k. hästgård, så mer park- och gårdsskötsel än trädgårdsskötsel. Vi har en "riktig" gräsklippare, Kubota F1900, så vagnen är ingen match för den, men jag tror inte det skulle vara något problem även med en enklare klippare. Själva vagnen är lättdragen så det handlar mer om last och terräng.

Den går mer eller mindre konstant så den har verkligen varit helt ovärdelig för oss. Det jag kan säga så här snart ett par år senare;
    1. Jag var initialt inne på en mindre vagn (1,5x1), men är väldigt glad för att det blev denna (2x1,2). Ibland önskar man att den var ännu lite större, men det är nog en bra kompromiss ändå för allmänbruk.
    2. Nu hittade jag ju en Avestavagnen till bra pris, men annars skulle jag lätt välja K-vagnen istället. Avestavagnen är nog lika robust, men inte alls lika genomtänkt som K-vagnen.
    3. När man lastar tyngre saker önskar man att lasthöjden hade varit lägre. Men det hänger ju ihop med den manuella tippfunktionen, som jag dock inte känner att jag har sådär extremt mycket nytta av.
    4. Har fortfarande inte fått på nätgrindarna, så uppenbarligen var de inte så oumbärliga som jag trodde. Men framför allt beror det på det idiotiska utförandet. De är tunga och gjorda för att monteras permanent.