Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Tingsrätten

1. Elinassar
    Medlem · 8 inlägg

Elinassar

Medlem
    Hej, vi ska till tingsrätten med byggfirman som har totalförst vårt hus, (riktig fall för fuskbyggarna).
    Vad är era bästa tips inför rättegången?

Berätta gärna , hur ladde ni fram era bevis ? Vilka vittnen och bevismaterial använde ni?

2. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Jag förmodar att ni anlitat en besiktningsman? Hans vittnesmål kommer vara till en stor fördel för er vid förhandlingen.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 50 inlägg

husbygge2

Medlem
    Inte alltid besiktningsmannen är opartisk dessvärre. Så dennes vittnesmål skulle jag ta med en nypa salt. Ibland är det besiktningsmän som orsakar problemet eftersom de inte är opartiska.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Västra finlands län · 341 inlägg

Jonas_81

Medlem
    Är det totalentreprenad eller finns det andra hantverkare som har skött sin del ordentligt VVS, EL t.ex. kan dessa kanske hjälpa till

• Laddar…
  5. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Det spelar ingen roll om besiktningsmannen är partisk eller inte. Han är en del av TS försvar och är sakkunnig inom ämnet. Det TS eventuella besiktningsman anmärker på får ju domstolen senare undersöka och se vem som har gjort fel i den här renoveringen.

• Laddar…
  6. Elinassar
    Medlem · 8 inlägg

Elinassar

Medlem
    Det är en stor renovering, som ett företaget skulle sköta helt och hållet , dvs inga andra är inblandade.
    Företaget har inte gjort 1cm rätt i sitt arbete. Både vår besiktningsman och hans besiktningsman har skrivit djupgående rapporter som är till vår fördel.
    Det gick 9månader utan att företaget avslutade arbete och det som var påbörjat är katastrof fel(inga små fel)

Vi känner att lagen är på vår sida, men han har en advokat som vill spela djävulens advokat:)

7. H
    Medlem · 50 inlägg

husbygge2

Medlem
    Om er besiktningsman skrivit till er fördel är det bra. Bara gasa på. Byggfirmor är dock snabba på att hota med diverse advokater för att skrämma konsumenter. Var inte rädd, som konsument är du välskyddad och det är egentligen byggföretaget som är "experter" och ska tillhandahålla en produkt som är enligt branschstandard. Men vi har hört det där med advokater till höger och vänster själva. Du kan läsa mitt case i en annan tråd så jag behöver inte dra upp det här. Ett sätt att skrämma till tystnad är att hota med att man har "grym" advokat. Det handlar inte om att ha advokater, det handlar om att man ska orka med en tvist helt enkelt och vara tålmodig i alla instanser.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · 5 873 inlägg
    Skaffa en väl meriterad advokat! Sällan har detta slitna råd varit mer relevant än på denna tråd. Jag hoppas verkligen inte att ni på fullt allvar tänker processa utan kompetent rättsligt ombud. Ni kan var helt övertygade om att er motpart kommer att företrädas av det mest vässade ombudet som finns att köpa för pengar.

Ni ska exempelvis inte bli förvånade om motparten i förberedande kontakten bemöter er med ett blixtsnabbt förslag till förlikning. "Take it or leave it! Ni har fem minuter på er!"
    En erfaren advokat hjälper i fem minuters paus att tolka vad ett sådant utspel betyder, och om budet är bra eller dåligt.

9. H
    Moderator · Stockholm · 45 673 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Vad gäller målet? Är det du som stämt byggfirman för felen,eller är det byggfirman som stämt dig när du inte vill betala för fuskbygget?

Hur stor del av bygget har du betalat hittills?

10. T
    Husägare · 194 inlägg
    Undrar hur har det gått? Nyfiken

11. T
    Husägare · 194 inlägg
    Leka med tanke på att ts vinner i tingsrätten och få tredskodomen XX belopp men firma har skulder vill/kan inte betala....
    Vad är det nästa steg? Anlita kronofogden?
    Undrar om det kostar?

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 190 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Skicka domen till KFM för verkställighet kostar 300kr om jag minns rätt.

13. Elinassar
    Medlem · 8 inlägg

Elinassar

Medlem
    Hej Tohan,
    Jodå vi gick till tingsrätten, dagen då tingsrätten skulle börja fick byggfirman kalla fötter och ville ha en förlikning. Vi fick tillbaka våra pengar plus mer därtill för all skada han tillfogade huset. Vi Accepterade förlikningen med kravet att vi skulle få pengarna inom 30dsgar. Vi fick våra pengar 500t kr och det blev början på slutet för byggfirman. Sedan dess har han varit i tingsrätten på ett år 16 ggr! För massa fusk och bedrägerier. Lånat massa pengar och betalar inte tillbaka. Han gick i konkurs i somras. Vi är glada att vi fick våra pengar.

14. T
    Husägare · 194 inlägg
    Sitter själv med tredskodom.. Som firman ska betala till mig men juristen kollade så hade de 3 betalningar motsvarande 650t hos kronofogden med min del är uppe nästa 1m..
    Tänkte skicka in den till kronofogden..
    Jag är glad för era skull för ni fick pengarna..

• Laddar…
  15. Elinassar
    Medlem · 8 inlägg

Elinassar

Medlem
    Nejjj vad tråkigt Tohan ! Tyvärr är många byggfirmor skämt. Undrar om det e samma firma som vi hade är de i Skåne? Han krävde en klausul i förlikningen att jag inte fick berätta om byggfirman till andra på så sätt gick han med på att betala inom 30dagar. Han förstådd vad jag skulle göra m honom efter det hela var över så han ville vara på den säkra sidan.
    Är det mkt pengar i din fall? Är de redan hos kronofogden så är det ganska illa med att få tillbaka pengarna . Dessa byggfirmor vet precis hur de ska komma undan. De lever som parasiter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.