Byggahus.se

Tina upp garageuppfarten med bergvärme

  1. S
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

    steppen7

    Medlem
    Ska stensätta garageuppfarten och gången fram till entrén och funderar på att lägga vattenburen "golvvärme" under plattorna för att slippa skotta på vintern. Jag har bergvärme så det behöver inte kosta skjortan tänker jag.

    En granne till min far har gjort detta och det tycks fungera fint. Såg dock inte när det gjordes så jag vet inte om man isolerat.
    Har också sett detta på ett torg och där hade man ingen isolering, bara slangarna direkt i sättsanden.

    Någon som har gjort något liknande och kan komma med input?
    Bör man ha isolering eller inte? Kanske bara ställer till det är man kör med bilen där sen?
    Uppskattad energiförbrukning? Jag tänker att man kör bara vid behov.
     
  2. H
    Moderator · Stockholm · 44 333 inlägg

    hempularen

    Moderator
    I offentliga sammanhang tror jag att det värms med "lågkvalitetesvärme", typ spillvärme från ventillationssystemet som får värma vätskan i slingorna, det behöver ju inte vara hög temperatur på slingan.. Om du tänker använda "riktig" värme till detta så tror jag att du absolut måste isolera under.
     
  3. S
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

    steppen7

    Medlem
    Jag tänker att det måste vara en separat slinga med frysskyddad värmebärare och en värmeväxlare emellan så att man kan värma lite försiktigt, räcker ju med +1C, men det kan ju bli stor effekt ändå förstås. Lite svårt att räkna på känner jag spontant.

    Om man ska isolera så är ju frågan hur man får det stabilt/körbart
     
  4. B
    Medlem · örebro · 207 inlägg

    bjornligan

    Medlem
    Nyfiken som man är. Vad blir det för spillvärme i ett ventsystem? Der har ju oftast en värmeväxlare samt ett värmebatteri på tilluften för att klara tilluftstempen

    Däremot fjv returer tillbaka till värmeverk brukar man göra sådana lösningar med. Har även sett man shuntat vvc för att köra golvvärme i badrum
     
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kostar i installationsberäkning 100W / m2
    Det ska vara glycolblandning i slingan med växlare och separat reglering på ca +5C , annars frysrisk , isolering under ca 100-150 mm , läggs slangarna i sand kan du få du problem , dom kommer att röra på sig med tempen , ska helst gjutas in
     
  6. Pen
    Medlem · Sörmland · 1 316 inlägg

    Pen

    Medlem
    Jag har elslingor i min branta garageuppfart. Hade jag vetat att jag skulle skaffa VP så hade jag absolut valt slangar istället. Hade jag vetat hur oerhört trögt systemet blir utan isolering så hade jag även lagt ner detta.

    Numera värmer jag i stor sett bara vid hård isbildning och då har tjälen hunnit en bit ner i marken. Det tar ett dygn eller mer innan isen ens lossnar från underlaget. När det är klart väder och ingen snö så fryser marken desto bättre och när sedan snö/is kommer så blir det väldigt segt att värma neråt i backen. Så speciellt om man bara ska värma "vid behov" så rekommenderar jag starkt isolering.

    Jag har däremot ingen kunskap om vilken typ av isolering som ska användas, men det borde vara rätt många kPa/kvm eftersom du får punkttryck från hjulen.
     
    • Laddar…
  7. H
    Moderator · Stockholm · 44 333 inlägg

    hempularen

    Moderator
    Har dålig koll på vent. Har bara hört att de gör så.

    Man kan väl tänka sig att om värmeväxlaren på frånluften fortfarande släpper ut ex. 10 grader varm luft, så kanske man kan ha ett steg till med värmeväxlaredär man nöjer sig med att få några enstaka plusgrader på värmebäraren, borde räcka för att tina upp gångbanan?
     
  8. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 529 inlägg

    PNO

    Medlem
    Det är ganska vanligt med markvärme utanför portarna på brandstationer. Där jag jobbar valde vi bort det nu när vi bygger nytt för att det ofta blir problem med svallis strax utanför det värmda området istället på grund av smältvattnet. Så tänk på var smältvattnet ska ta vägen innan det fryser till is igen. Och det går fort.

    Likaså så har vi en trappa med markvärme på andra jobbet. Det är väll bra, ingen snö och is i den, men där halkar folk på isvallen nedanför istället...
     
    • Laddar…
  9. D
    Besserwisser · E · 17 989 inlägg

    Daniel 109

    Besserwisser
    Ska man värma kontinuerligt är isolering snarare en nackdel. Men ska man bara värma vid behov är det nig inte dum att ha. En avvattningsränna i kanten på den värmda delen är nog en bra idé.
     
  10. B
    Medlem · örebro · 207 inlägg

    bjornligan

    Medlem
    Nja. Behövs nog mer än ett par plusgrader, annars kunde man värmt kretsen med inkommande kallvatten. En batterivärmeväxlare har även otroligt låg verkningsgrad. Runt 40%
    Så med en frånluft på 10grader som värmning och en nedkylning av slingan till säg 5 grader har du inte många grader ut igen
     
  11. S
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

    steppen7

    Medlem
    Pen - Hur hög effekt har du och kvadratmetrar och tid? Eller om du redan har räknat ut kWh/kvm per säsong?

    Liteavvarje - du skriver 100W/kvm, för kontinuerlig drift eller upptining vid behov?
    Menar du att stenarna kommer börja börja röra på sig pga slangens rörelser? Gissar att man kan parera detta en del beroende på hur långa raksträckor man gör på slingorna. Ju mer slingrigt desto mindre rörelser blir du ju i varje punkt. Drar man långa raksträckor på 10m så kommer det ju så klart bli större ackumulerad krympning/sträckning i ändarna.

    Jo det där med smältvatten har jag funderat på och tanken är ju att gräva ner en "gallerränna" eller vad det heter, men frågan är ju om man bara flyttar problemet, om det kanske blir en ispropp i röret istället.
     
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Normalt är 100W/m2 med el-kabel , det är ingen skillnad vad man värmer med , en el-kabel rör sig inte , ska du bara tina upp när du tycker att det behövs , det är med pendel på uttemp mellan + 5 och - 5 , under och över blir det ingen is , har lagt slangar under gångplattor i sand
    dom rörde sig lite ,med 150 mm ekoprime under , men var i drift endast vid de temperuterna ,
    så att ha det som en tillfällig värme , blir ett spann på ca -15 till +5 , varvid dom kommer att åka lite , därav att man ska gjuta in dom i en garagenedfart , det finns ett hjultryck att ta hänsyn till
    plattor är svårt att få en riktigt fast botten för då tjäle kommer att gå ned , vid många minus och sedan värmas , det blir nog is under som kan lyfta plattorna , ska du ha så är nog en konstant
    + 5C ett måste i sand , smältvatten som rinner ner blir till is vid slutet , en ränna med lite mer värme i ( kan läggas ett par extra varv med slang där ) är nog ett måste , många gropar att åka i , det tål att få en bra funktion
     
  13. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 089 inlägg

    Excel

    Husägare
    Behöver man inte ha värmen på konstant hela vinterna, stänger man av blir det ju isgata?

    Hade samma fundering men skippade det vid min stenläggning.
     
  14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det inget fel att ha den i drift hela vintern , men isbildning blir bara när tempen pendlar mellan
    + 5C och -5C och det kostar en del att ha driften på hela vintern , nackdel med att inte drifta
    jämt , är att det tar rätt lång tid att värma på så isen går bort , kanske 8 -9 timmar
     
  15. S
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

    steppen7

    Medlem
    Jag inser nu att det kan bli stora problem med tjälskjutning av plattorna om man har isolerat (marken fryser snabbare) och duttar med värmen. Man måste i princip köra tills sanden har torkat... Eller så gjuter man en isolerad platta med slangen i och sätter klinker, men det kostar ju så förbaskat bara betongen till 100kvm.

    Just nu känns det som att snöskyffel och vid behov salt och grus kanske inte är så dumt. Tråkigt om man lägger 20kkr på slang och vvx samt en massa timmars slit och svett och med slutresultat en högre elräkning och bumpig uppfart :)
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.