Byggahus.se

Timpris för löpande räkning

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag ska upphandla entreprenad för en stor tillbyggnad av min villa och det lutar åt att gå på löpande räkning, vilka timpriser för byggentreprenörer i Sthlms-området gäller idag, maj 2009?

2. yxet
    Medlem Nivå 6
    har du kollat alternativet"nyckelfärdigt"det finns en firma som bygger efter dina ritningar och kommer sen till dig och monterar upp det hela,tycker det låter lite bra. jag är allergisk mot löpande,du har ju inte en aning om var du landar.pluss att det är lätt att man börja kolla fikaraster mm när kulorna börjar rulla och rulla gör dom.ta fast pris eller kostnadstak om du vill pilla lite själv ....och njut av bygget.

3. HusByggarTomten
    Medlem Nivå 11
    Jag skulle säga att det ligger mellan 3-400:- / timmen + moms.

4. A
    Medlem Nivå 1

Kalkylmetod för timpriser, löpande räkning

Det går att räkna ut ett rimligt timpris om du vet vilken lönekategori arbetskraften tillhör. Tumregeln säger att Priset (exkl moms) skall vara bruttolönen (före skatt) gånger två. Utgår man ifrån månadslön delar man med 168 för att få timlönen. Räknar man nogrannt brukar faktorn hamna någonstans mellan 1.9 och 2.3.

En person som debiterar 400 kr/h får således ut c:a 33600 kr före skatt.

En enskild firma borde kunna leva på mindre eftersom soc.avg och tjänstepension kostar mindre, plus att vinst och admin bör vara lägre.

En detaljerad lönekalkyl kan exempelvis se ut på följande sätt:
    http://tools.effso.se/verktyg/konsultkostnadskalkyl_LOansluten.xls