Byggahus.se

Timmerman anställningsmöjligheter

1. Olliman
    Medlem · 3 inlägg

Olliman

Medlem
    Hej!

Jag har sökt in till en tvåårig timmerutbildning på folkhögskola. Jag har kollat runt på internet och jag har försökt att hitta information angående anställningsmöjligheter som timmerman. Jag hittar inte mycket... på sin höjd någon jobbannons här och och där och som i de flesta fall dessutom är utgången. Jag vet inte om jag kanska kollar på fel ställen eller om timmerman också går under någon annan betäckning.

Jag är framförallt intresserad av byggnadsvårdsperspektivet och traditionella hantverk men hade också gärna jobbat med att bygga hus från grunden. Jag har läst att många startar eget och det är inget jag känner mig helt främmande inför. Jag vill helt enkelt bara få mig en bild av vilka alernativ som finns där ute innan jag börjar studera.

Jag bor i Västra Götaland, skiljer sig anställningsmöjligheten beroende på vart i landet man bor?

.Är det någon som har jobbat/jobbar som timmerman, hur gick ni tillväga?

/Olliman

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 453 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
  3. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 887 inlägg

useless

Lök.
    När jag har letat och kontaktat timmermän har jag aldrig stött på några firmor med anställda, utan bara enmansföretagare som jobbar relativt nischat. Det är möjligt att det finns större firmor runt storstäderna, men det är nog inte så vanligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.