Byggahus.se

Timmermän i Södermanland

567 läst  13 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Vi har fått röta i vårat timmerhus och behöver få tag på duktiga timmermän. Var hittar man dessa? Har letat runt på nätet, men dem verkar vara sällsynta i Södermanland?
    Finns det någon som vet?

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
  3. S
    Medlem Nivå 3
    Tackar för tipset. Älvkarleby känns lite långt bort från Nyköping, men dem kanske jobbar överallt. Jag får helt enkelt fråga.

4. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Hej

Lägg upp lite bilder på skadan så kanske vi kan hjälpa till lättare.
    Ibland är "skador" ingen fara, och ibland värre än man tror.
    Fixa bilder så ska vi ledsaga bättre.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Jag kan absolut fixa bilder och jag förstår att det kan vara "lätt" att fixa. Men jag har aldrig ens hållt i en motorsåg eller jobbat med trä på det viset. Vill överlämna det till en kunnig så att det blir bra och rätt. Just nu syns det inte så mycket pga att det är färg kvar. Men jag ska ta lite bilder ändå. Återkommer.

6. S
    Medlem Nivå 3
  7. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Vad är det målat med, plastfärg?
    Hur gammalt är huset?
    Vem är leverantören?
    Fukt utifrån eller inifrån?

Ser ut som fabrikstillverkade stockar och maskinfrästa knutar.
    Man kan börja med att skrap bort färgen och det dåliga träet.
    Det vore fint om man kunde minimera arbetsinsatsen och leva med lite skönhetsfel.
    Men färgen undrar jag om den är lämplig eller felaktigt applicerad?

8. S
    Medlem Nivå 3
    Det ser ut som någon plastfärg, tidigare ägare som målat så jag vet inte. Huset är från 2003 och leverantören är en estländsk firma.

9. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Hur ser andra knutar ut och på andra ställen?
    Är det bara koncentrerat till den knuten?

10. L
    Husägare · Nivå 14
    Så här går det om man målar på timmer med Akrylatfärg! Det ruttnar ner på några år.
    Målar ni inte så står huset i flera hundra år, se på en fäbod i Norrland den ruttnar inte.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 17
    Att måla timmerhus med plastfärg är ett mycket effektivt sätt att förse timmermän med arbete......

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 3
    Det är bara den knuten. Orsaken att det blivit såhär vet jag, min fråga är var jag hittar en duktig timmerman.

• Laddar…
  13. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Ligger det inte kvar nån överbliven bit på vinden eller motsvarande?
    Annars så kanske tillverkaren kan skaka fram nån bit, behövs ju inte många meter för å lappa ihop det där.

Vart du hittar timmermän har jag ingen aning om..
    Men vilken snickare som helst som kan hantera en fräs och inte bara skruva gipsskivor borde kunna fixa det där.

14. S
    Medlem Nivå 3
    Tack, det kanske är så. Ska kolla med någon lokal snickare här och fråga. Det finns ingen överbliven bit här.

• Laddar…