Hej, har precis blivit delägare till ett timmerhus som under en tid lämnats utan kärlek.
Vid ett sydvästligt läge har jag nu upptäckt att timmer under fönster har blivit fuktskadat, se bilder.
Fönster saknar fönsterbläck och man har istället använt en bräda för att täcka.
Kommer ta ut en snickare som får kika på skadan, men vill gärna ha era tankar om vad jag själv kan göra.
En idé jag har är att jag i samband med detta kan passa på att öppna upp väggen och få in ett större fönster.
Hur ska jag lämna det över vinter och höst? Har ni några förslag på åtgärder jag kan utföra själv?
Vid ett sydvästligt läge har jag nu upptäckt att timmer under fönster har blivit fuktskadat, se bilder.
Kommer ta ut en snickare som får kika på skadan, men vill gärna ha era tankar om vad jag själv kan göra.
En idé jag har är att jag i samband med detta kan passa på att öppna upp väggen och få in ett större fönster.
Hur ska jag lämna det över vinter och höst? Har ni några förslag på åtgärder jag kan utföra själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det fungerar att ha en bräda som fönsterbleck men ser inte ut så i ditt fall att du har, men det kräver mycket omsorg och underhåll istället för en plåt..S Sanguines skrev:Hej, har precis blivit delägare till ett timmerhus som under en tid lämnats utan kärlek.
[bild]
[bild]
Bästa svaret
Din timmerstomme ser ju jättefin ut. Litet svårt att se var skadan är så du behöver nog ta bort åtminstone det undre fodret för att visa vad som är skadan. Timmer är extremt överdimensionerat så skadorna måste vara omfattande för att vara kritiska. Ta några bilder så kan du få bättre tips. Om du trycker in en skruvmejsel i skadan hur långt går den. 1-3 cm är inget att oroa sig för 3-5 är billigt och lätt att fixa.
Vad du kan göra själv är väl avhänget på din erfarenhet och kunskap. Generellt brukar det väl rekommenderas att byta ut rötskadat virke mot nytt, men prio är ju att få till avrinningen så att vattnet leds bort från fasaden. Som det nämndes ovan så går det utmärkt att ha en dropplist i trä, men det bör vara virke av högre kvalité (mer kärna, tätvuxet) och även då kräver det mer översyn än en plåt. Men det estetiska är inte att förringa. =) jag hade kört på trä.
Hej, tack för alla svar.
Såhär såg det ut bakom fodret. Enligt snickare som kommit ut och bedömt skadan så fick jag tips om hur jag kan laga skadan själv samt komplettera med fönsterbleck och täta med silikon.
Sagt och gjort. Inte hunnit klippa fönsterbleck ännu.
Så hittade man ytterligare en skada. Ska göra samma lösning även här.
Huset står ute på en ö så rätt omständigt att få ut både virke och hantverkare så tänker att jag gör allt själv
Såhär såg det ut bakom fodret. Enligt snickare som kommit ut och bedömt skadan så fick jag tips om hur jag kan laga skadan själv samt komplettera med fönsterbleck och täta med silikon.
Logga in
Skapa konto
Sagt och gjort. Inte hunnit klippa fönsterbleck ännu.
Logga in
Skapa konto
Så hittade man ytterligare en skada. Ska göra samma lösning även här.
Logga in
Skapa konto
Huset står ute på en ö så rätt omständigt att få ut både virke och hantverkare så tänker att jag gör allt själv